|
Cykel Vänsterpartiet vill dubbla cyklandets andel till 2019
Om människor i allmänhet skulle cykla lika mycket som i t.ex. Örebro, Umeå och Lund, skulle antalet cykelresor i landet öka med minst 50 procent. Om vi cyklade lika mycket som man gör i Nederländerna skulle antalet cykelresor öka med 145 procent. Om 25-44-åringar utan barn skulle använda sig av cykel i samma utsträckning som 15-24-åringar med eget boende, skulle cyklandet öka med 40-50 procent. Det skriver Vänsterpartiet i sin motion till Riksdagen, 2008/09:T402 Cykel i framtiden.
Man kan konstatera att det finns en stor potential att få fler att ta cykeln. Vänsterpartiet anser att en rimlig ambitionsnivå när det gäller cykelns andel av antalet resor, bör vara att andelen ska öka från 10 till 15 procent till år 2015 och från 10 till 20 procent till 2019.
Vägen dit går vi fler cykelbanor, menar Vänsterpartiet. Idag anslår staten cirka 200 miljoner kronor till cykelvägar. 100 miljoner kronor av dessa går till nyanläggning av cykelvägar, 50 miljoner kronor till drift och underhåll och 50 miljoner lämnas som bidrag till kommuner för investeringar i gång- och cykelvägar. Men det är en nivå som är alldeles för liten för att möjliggöra en större ökning av antalet transporter på cykel. Den analysen delas även av Vägverket i deras förslag till reviderad cykelstrategi. "Vägverket bedömer att det krävs betydligt större satsningar än vad som skett under lång tid om cykelresandet ska öka". Vägverket anser att den framtida nivån på insatser per år bör uppgå till 500 miljoner kronor.
En bra cykelpolitik handlar inte bara om nya cykelvägar utan även om att göra cykelresor snabbare, säkrare och bekvämare. Viktigt är att undvika onödiga tidsförluster p.g.a. omvägar, och då särskilt regleringar som är tänkta för att begränsa biltrafiken (till exempel enkelriktade gator).
Vänsterpartiet vill också ändra reglerna för cykelöverfart. Idag är huvudregeln att när en cykelled möter en vägled, så har biltrafiken förkörsrätt. Det finns inget som helst som motiverar att så måste vara fallet. När det gäller gående kontra bilar på ett övergångsställe har idag de gående företräde och bilarna är skyldiga att stanna. Vänsterpartiet anser att så även bör gälla för cykelleder och cykelbanor.
Moderaten Oskar Öholm vill i sin motion att arbetsgivare ska kunna köpa cyklar skattefritt till sina anställda, på samma sätt som de idag kan köpa skattefria motionskort.
Även regeringen behandlar cykeln i sin infrastrukturproposition. Där finns inte så mycket konkreta nyheter, men ändå några vassa argument för cykling på sidan 150:
Den största potentialen att snabbt öka andelen resor med cykel bedöms i första hand finnas inom tätorter och för resor som är kortare än fem kilometer. I vissa tätorter finns sannolikt en överflyttningspotential för även lite längre resor. I Stockholmsregionen är t.ex. den genomsnittliga cykelresan närmare nio kilometer. Störst potential finns i resor för arbetspendling men det finns också i mindre utsträckning för fritidsresande eftersom motions- och fritidscyklande kan vara en inkörsport för arbetspendling med cykel. I det sammanhanget kan konstateras att två tredjedelar av befolkningen har mindre än tio kilometer till sina arbetsplatser och cirka hälften mindre än fem kilometer. Samtidigt är cirka hälften av alla bilresor kortare än fem kilometer. I dag är cyklandet klart dominerande under sommarhalvåret men med utbyggda cykelvägnät och förbättrat vinterunderhåll bör cykeln i ökande omfattning kunna vara ett fungerande alternativ även under övriga delar av året. Med tanke på cykelresandets lokala karaktär är det viktigt att Vägverket inom ramen för sitt sektorsansvar stödjer kommunerna i deras arbete med cykling.
Vänsterpartiet: Motion 2008/09:T402 Cykel i framtiden
Oskar Öholm, moderat: Motion 2008/09:Sk384 Avdragsrätt för arbetsgivare för cykelinköp
Regeringen: Proposition 2008/09:35 Framtidens resor och transporter - infrastruktur för hållbar tillväxt
Vänsterpartiets motion är i linje med Folhälsoinstitutets vilja att få fler att röra på sig i Sverige.För ett år sedan så publicerade Folkhälsoinstitutet forskaren Johan Faskungers rapport Den byggda miljöns påverkan på fysisk aktivitet.
Fil Dr.Johan Faskunger är forskare på Karolinska institutet.
Hans rapport var en sammanfattning av studier i andra länder och vilka länder och städer ute i världen som har fått goda resultat av att premiera riktiga Gång- och cykelvägar i sin Stadsplanering.
Men jag anser att inte bara riktiga Gång- och cykelvägar krävs utan det borde vara tvunget av väghållarna d.v.s kommunernas trafikontor och Vägverket att byggs det en ny väg eller förändras en väg då måste det också byggas en riktig Gång- och cykelbana längsmed denna omgjorda eller nybyggda väg.
Utöver det så borde kollektivtrafikoperatörer tvingas att också ta hänsyn till cyklister så att man lätt kan ta med sin cykel bakpå bussen (utanför bussen där bak) och att alla motorvagnståg skall ha som Öresundstågen en låg mittsektion där inga stolar står på golvet så att både rullstolsburna och cyklister lätt kan ta med sitt redskap på tåget.
-Jag vet av egen erfarenhet hur svårt det är att försöka förmå både lokalt trafikkontor och Vägverket att det skall byggas en riktig Gång- och cykelbana längsmed en kommande väg som nu projekteras.Förbifart R27 i utkanten av Borås
mellan ind. området Viared och där R27 börjar i Kråkered.
-Jag har hitintills skrivit sju (snigelbrev)till Kommunkansliet i Borås, den tidigare projektledaren på Vägverket i Göteborg,Vägverkets Generaldirektör Ingemar Skogö,Vägverkets miljöchef Lars Nilsson och alla utom Vägverkets miljöchef har varit avisande mot min idé att bygga en riktig Gång- och cykelbana längsmed denna projekterade förbifart av R27 i Borås utkant.
Har man som jag bott i Lund,Linköping och nu i Göteborg och ursprungligen från just Borås så har man något att jämföra med när det gäller God eller urdålig tillgång till riktiga Gång- och cykelbanor i dessa städer.
Det märks hos tjänstemännen på Vägverket att de är mycket förtjusta i motordrivna fordon, jag har skrivit brev till Vägverket här i Göteborg åtskilliga gånger under mina 15 år i staden.
Det är en stor skillnad mellan hur tjänstemännen tycker om Gång- och cykelbanor på Trafikkontoret i Göteborg och på Vägverket i Göteborg.
Det är något som det måste ändras på!
Regioner måste trycka på för ökad cykeltrafik
Investeringsmedlen i infrastrukturpropositionen är inte öronmärkta ens för väg respektive järnväg, än mindre för cykelinvesteringar. Fördelningen mellan trafikslagen sker i regional respektive nationell åtgärdsplan.
På regional nivå genomförs planeringen av regionala självstyrelseorgan och samverkansorgan eller, där sådana saknas, av länsstyrelsen. Planeringen resulterar i en så kallad länstransportplan. Regeringen beslutar i december 2009 hur mycket pengar respektive länsplan ska omfatta samt om innehåll i nationell plan.
För att cykelns förutsättningar att bidra till ett hållbart transportsystem ska förbättras är det viktigt att behoven beskrivs väl i länstransportplanerna.
Sveriges Kommuner och Landsting: Cykeln prioriterad i infrastrukturpropositionen
Mikael Andersson, vilka skäl fick du för att R27 i Borås utkant inte ska få cykelbana?
Beträffande att alla nybyggda eller ombyggda vägar ska få cykelbana så kan det vara tveeggat. Ibland är det bättre att en separat cykelbana anläggs i genare sträckning, eller i en annan sträckning för att få flackare lutningar. Man måste utgå ifrån cyklisternas behov och det är inte alltid cyklisterna vill följa samma vägar som bilisterna. En cykelbana längs en bilväg kan medföra att en annan, bättre cykelväg inte byggs. Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Elmotorcyklar (1) Elmopeder (5) Konferenstjänster (2)
|