Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Bil   

Kör bilen och villapannan på samma pellets

ERIK PIHL 2008-10-13        #7549

Har du värmesystem med pelletspanna? Då kanske du snart kan skaffa en bil som går på samma bränsle. Företaget Precer, till stor del baserat i Sverige, har utvecklat nya tekniklösningar för att kunna köra fordon på fasta bränslen, som pellets. ”Det gjorde vi redan under andra världskriget” säger många då, och tänker på gengasbilarna. Det är sant, men medan gengasbilarna byggde på förgasning av bränsle (som gav en del problem med tjäror) så baseras Precers koncept på förbränning som driver exempelvis en Stirlingmotor. Stirlingmotorn genererar el, som driver en elmotor. En viss batterikapacitet finns tillgänglig, för uppstart och kraftiga accelerationer. Precers prototypbil ”Bioracer” (bilden) på ca 400 kg drar ca 0.8 kg bränsle per mil, och har då en tank på 10 kg (1 kg pellets har samma energiinnehåll som ungefär ½ kg bensin). Motorn har en toppeffekt på 12 kW och bilen maxar på ca 70 km/h. Med tanke på att Stirlingmotorn endast ger 1 kW el så är det uppenbart att viss batterikapacitet behövs – men ändå inte som en ren elbil. Verkningsgraden från trä till el via panna och Stirlingmotor är ca 15%. Det är lägre än både stora kraftverk (över 30% i kondensdrift) och vanliga förbränningsmotorer för bensin eller etanol (ca 25% bränsle->drivlina). Samtidigt är det en mer småskalig och mobil lösning än stora kraftverk, och jämfört med en hel etanolprocess (där 60% av energivärdet kan förloras när råvaran blir etanol) så kan Precers lösning vara effektiv. Beror dock på hur mycket värme som går åt för att torka pelletsen, detta är inte försumbart. En elbil som laddas med el från bio-kraftvärmeverk skulle ge betydligt effektivare användning av biomassa, men kräver också stora och dyra batterier. Precer hävdar vidare att de relativt enkelt kan få upp verkningsgraden en del %-enheter när de bygger optimerade modeller i full skala, prototypen Bioracer är främst menad att visa att konceptet fungerar. En rolig lösning är att bilen skulle kunna bli en mobil pelletskamin. Kör ut till sommar- (eller vinter-) stugan, koppla in bilen, så har du både el- och värmeförsörjning. Förmodligen går det att använda viss inblandning av andra fasta bränslen än pellets, men det nog inte att rekommendera (plaster och annat kan ge otrevliga föroreningar). Frågan är hur man hindrar att folk stoppar i bränslen som ger ökade emissioner? Det skulle ju finnas ekonomiska incitament att spä ut pelletsen med lite gammal plast. Förhoppningsvis löses det automatiskt genom att andra bränslen inte fungerar eller skadar pannan, dvs ”synden straffar sig själv”, men problemet bör nog inte överses helt.



JOHAN ERLANDSSON 2008-10-13        #7557
Det är nästan på dagen ett år sedan vi skrev om pelletsbilen senast, se bifogad tråd. Jag är ju inne på laddhybrider och elbilar om man nu nödvändigtvis måste köra bil. Kan pellets vara något för en laddhybrid? Hur är det med emissioner, askhantering, uppstartstid och tillförlitlighet?

http://www.ecoprofile.se/1090_719_Nytt_fordonsbransle_ger_sig_in_i_matchen_

ERIK PIHL 2008-10-14        #7558
Ah, jag letade verkligen för att se om det skrivits någon annan tråd om detta men inte på rätt ställe, uppenbarligen. Nåväl, det är ju en hel del nya detaljer i denna tråd. Precer är en laddhybrid, den både går på pellets och kan kopplas till eluttag. Emissionerna uppges vara låga (stämmer nog, pellets är relativt rent bränsle och pannan borde ge jämn och bra förbränning), pellets har låg askhalt och det finns visst någon sorts askhanteringssystem. Uppstarttid och tillförlitlighet vet jag inte exakt, men bilen går på el från batterierna tills motorn är igång så praktisk uppstarttid kan väl sägas vara noll.

JOHAN ERLANDSSON 2008-10-14        #7560
Jag tänker att det måste bli en del emissioner vid alla start och stopp av pannan. Siffror vore väldigt bra här så man vet om det är mer eller mindre emissioner än en vanlig kolvmotor. Precer uppger inga siffror eller?

ERIK PIHL 2008-10-14        #7563
Very good point! Nej, jag har inte sett siffror, men det kanske går att få tag på, förutsatt att de gjort mätningar. Borde de ha gjort, en del kan man väl göra på en enkel bilbesiktning...

ULF BJERSTAF 2008-10-14        #7574
Kraftgenerering via en frikolvmotor med luftstyrda ventiler(cargine.com) , integrerad i en linjär generator skulle det kunna bli en perfekt hybrid?

Logga in för att svara


Produkter

Elmopeder (5)
Konverteringskit elcykel (3)
Cyklar (6)
Cykelleasing (2)
Konferenstjänster (2)
Trikar (16)
Elcyklar (49)
Elmotorcyklar (1)
Lastcyklar (4)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3159 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik