Elbilar eller laddningsstationer - Hönan eller ägget
I veckan lanserade företaget Better Place sin satsing i Australien. De finns redan i viss utsträckning Israel och i Danmark. Ägaren Shai Agassi anser att elbilarna inte kommer att bli populära förrän laddningsstationer och infrastrukturen för snabba batteribyten finns på plats. Better Place bygger därför nu ett nät av laddningsstationer i storstäderna Sydney, Melbourne och Brisbane, samt batteribytesstationer längs vägarna mellan desa tre städer.
Affärsiden är sedan att sälja kör-abbonemang ungefär på samma sätt som vi har mobiltelefons abbonnemang nu. Man köper alltså ett visst antal kilometer per månad och får bilen billigt. Bilarna beräknas att vara billigare än konventionella bilar, men kökostnaden ungefär densamma.
Better Place samarbetar med Nissan och Renault för bilarna och med NEC för batterierna. Nätet planeras vara fullständigt utbyggt 2011, men testkötningen kommer att påbörjas redan nästa år!
För mer info om denna intressanta utveckling kolla in www.betterplace.com eller youtube länken nedan.
http://www.youtube.com/watch?v=NfGEbTcNuzA
Ja, det är ju precis ett sådant tänkande som behövs! Prova andra affärsmodeller - visserligen inte en helt ny, men väl en ny produkt/tjänst att använda den på. Intressant utveckling, helt klart.
Javisst är det sådant här tänkande som behövs framförallt i kombination med en hel del riskkapital också. Jag tror att det är en 200 miljoner dollars satsning, otroligt mycket pengar.
Detta låter bra, men en detalj skulle jag ändra på. Det är inte storstäderna som behöver elbilar, det är småstäderna.
Jag kan förstå att kommuner som Storuman, Hagfors och Ljungby satsar på elbilar. Men i Stockholm, Göteborg och Malmö bör kommunerna istället satsa på spårvägar och cykelbanor.
Fast det är ju Stockholm som satsar...
http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3Fstat%3D0%26ArticleID
Håller med Erik här, det är synd om vi nu cementerar bilden av att en stad behöver ha gatorna igenkorkade med stora tunga bilar som dånar fram i alldeles för hög hastighet. Även om eldrift medför ett hel drös med fördelar så vore det ännu skönare om antalet bilar kunde minska i stan.
London ligger tre år före:
http://www.svenskenergi.se/upload/Svenskenergi.nu/2008/pdf-filer/NUnr11_08.pdf
http://www.svenskenergi.se/upload/Svenskenergi.nu/2008/pdf-filer/NUnr11_08.
|