Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

   

Elbilar eller laddningsstationer - Hönan eller ägget

ÖRJAN LUNDBERG 2008-10-26        #7698
I veckan lanserade företaget Better Place sin satsing i Australien. De finns redan i viss utsträckning Israel och i Danmark. Ägaren Shai Agassi anser att elbilarna inte kommer att bli populära förrän laddningsstationer och infrastrukturen för snabba batteribyten finns på plats. Better Place bygger därför nu ett nät av laddningsstationer i storstäderna Sydney, Melbourne och Brisbane, samt batteribytesstationer längs vägarna mellan desa tre städer. Affärsiden är sedan att sälja kör-abbonemang ungefär på samma sätt som vi har mobiltelefons abbonnemang nu. Man köper alltså ett visst antal kilometer per månad och får bilen billigt. Bilarna beräknas att vara billigare än konventionella bilar, men kökostnaden ungefär densamma. Better Place samarbetar med Nissan och Renault för bilarna och med NEC för batterierna. Nätet planeras vara fullständigt utbyggt 2011, men testkötningen kommer att påbörjas redan nästa år! För mer info om denna intressanta utveckling kolla in www.betterplace.com eller youtube länken nedan.

http://www.youtube.com/watch?v=NfGEbTcNuzA



ELEONORA HORN 2008-10-26        #7700
Ja, det är ju precis ett sådant tänkande som behövs! Prova andra affärsmodeller - visserligen inte en helt ny, men väl en ny produkt/tjänst att använda den på. Intressant utveckling, helt klart.

ÖRJAN LUNDBERG 2008-10-27        #7702
Javisst är det sådant här tänkande som behövs framförallt i kombination med en hel del riskkapital också. Jag tror att det är en 200 miljoner dollars satsning, otroligt mycket pengar.

ERIK SANDBLOM 2008-12-15        #8594
Detta låter bra, men en detalj skulle jag ändra på. Det är inte storstäderna som behöver elbilar, det är småstäderna. Jag kan förstå att kommuner som Storuman, Hagfors och Ljungby satsar på elbilar. Men i Stockholm, Göteborg och Malmö bör kommunerna istället satsa på spårvägar och cykelbanor.

KENNETH GYLLENSTING 2008-12-16        #8602
Fast det är ju Stockholm som satsar...

http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3Fstat%3D0%26ArticleID

JOHAN ERLANDSSON 2008-12-16        #8604
Håller med Erik här, det är synd om vi nu cementerar bilden av att en stad behöver ha gatorna igenkorkade med stora tunga bilar som dånar fram i alldeles för hög hastighet. Även om eldrift medför ett hel drös med fördelar så vore det ännu skönare om antalet bilar kunde minska i stan.

BO LAGERQVIST 2009-01-11        #8803
London ligger tre år före: http://www.svenskenergi.se/upload/Svenskenergi.nu/2008/pdf-filer/NUnr11_08.pdf

http://www.svenskenergi.se/upload/Svenskenergi.nu/2008/pdf-filer/NUnr11_08.

Logga in för att svara




Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3225 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik