|
Bil Londons borgmästare stoppar motorvägsbro
Londons borgmästare Boris Johnson har stoppat planer på en ny sexfilig bilbro över Thamesen i det fattiga östra London. Bron skulle kostat 5,4 miljarder kronor. Boris vill sänka kostnaderna och stoppar därför även en spårvägsbro för 15,5 miljarder kronor, ett spårvägsprojekt på Oxford Street för 5,9 miljarder och en förlängning av Docklands Light Railway för 838 miljoner kronor.
Kvar blir en upprustning av tunnelbanan och Crossrail, som är en ny tågtunnel mellan flygplatsen Heathrow och östra London för 191 miljarder kronor.
En offentlig utfrågning har visat att den sexfiliga bilbron skulle öka utsläppen från trafiken. Trots att bron skulle göra det lättare att köra bil i det fattiga östra London skulle den inte medverka till en förbättrad utveckling där.
The Guardian: Transport for London scraps plans for six-lane road bridge
Min egen kommentar är att om man vill ha bättre luft, lägre energiförbrukning och minskad stadsutglesning så är det lika viktigt att inte bygga ut biltrafiken som det är att bygga ut kollektivresande, gång och cykling. Man blir inte nykter genom att dricka äppeljos. Det enda sättet att bli nykter är att dra ner på alkoholen.
BoJo har fått mycket kritik för sin politik och persona men han är definitivt en positiv kraft när det gäller miljöpolitik. Om ändå Göteborgs trafikplanerare hade inspirerats och inte dragit igång ett nytt stort vägbygge. http://themarblefaun.blogspot.com/
The Guardian: Boris Johnson pledges £15,000 to anti-Heathrow runway campaign
London mayor and coalition of local authorities believe expansion of Heathrow will breach EU laws on pollution
Nu vill BoJo dra ner på utbyggnad av cykelbanor med tio miljoner pund. Samtidigt drar man igång ett nytt projekt, som går ut på att man justerar trafikljusen i London så att bilarna kommer fram bättre. Det kostar elva miljoner pund.
Suck. Det är så ofantligt billigt med cykelbanor jämfört med andra trafiksatsningar. Ändå satsar man på andra trafikslag, eftersom dom är så dyra. Moment 22. http://www.ecoprofile.se/posts.asp?forum_id=910&topic_id=728#8119
Försenad miljökonsekvensbeskrivning kan stoppa flygplatsexpansion
Flygplatsen Heathrow vill bygga en tredje landingsbana, men blir inte klar med sin miljökonsekvensbeskrivning förrän efter valet, som hålls senast 2010. Oppositionspartiet Tories leder i opininionsundersökningarna och har sagt att de stoppar utbyggnaden om de vinner valet. Det är alltså troligt att flygplatsen inte får sina tillstånd och sedan stoppas av maktskifte.
Guardian: Heathrow third runway plans dealt massive blow Logga in för att svara |
Elmopeder (5) Konferenstjänster (2) Lastcyklar (4) Trikar (16) Cyklar (6) Elmotorcyklar (1) Konverteringskit elcykel (3) Elcyklar (49) Cykelleasing (2)
|