|
Markbunden kollektivtrafik Alitalias ägare satsar på tåg
Det italienska flygbolaget Alitalia tycks ha nio liv. Trots usla resultat lyckas man alltid undvika konkurs. Men den här gången är det annorlunda! En av de banker som ska rädda bolaget från den senaste konkursen har nämligen också köpt in sig i Nuovo Trasporto Viaggiatori (NTV), ett privat bolag som ska köra snabbtåg i Italien från 2011.
Det blir sexton turer i varje riktning mellan Rom och Milano i norr. Tre avgångar blir särskilt snabba, med en restid på bara tre timmar. Mellan Rom och Napoli i söder blir det också sexton turer. Totalt blir det 54 dagliga avgångar.
Bolaget har beställt 25 snabbtåg av Alstom av typen AGV, efterträdaren till TGV. Skillnaden mellan TGV och AGV är främst att AGV har motorerna under golvet istället för i ett separat lok (eller drivenhet som det egentligen heter i motorvagnståg). Tågen består av 11 vagnar med en kapacitet av 500 passagerare. Ordern är värd över 6 miljarder kronor.
Men redan hösten 2009 ska det statliga italienska tågbolaget Trenitalia börja köra mer och fortare. Då ska det inte ta mer än fyra timmar från Rom till bland annat Genua, Milano, Verona, Venedig eller Rimini. Maxhastigheten för tågen blir 300 km i timmen och de nya spåren innebär bland annat en timmes kortare restid mellan Rom och Milano. Trenitalia kör med ETR500-tåg från Fiat.
Ny Teknik: Nya TGV rullar i Italien
SvD: Europa satsar på tåg
Economist: Trains v planes
The revived Alitalia will face growing competition
Railway Gazette: NTV announces ambitious service pattern in 2011
Alstom: NTV, the first Italian private railway operator, chooses Alstom for the supply and maintenance of 25 AGV trains
NTV, Nuovo Trasporto Viaggiatori Logga in för att svara |
Konferenstjänster (2) Elmopeder (5) Elmotorcyklar (1) Elcyklar (49) Lastcyklar (4) Konverteringskit elcykel (3) Trikar (16) Cyklar (6) Cykelleasing (2)
|