Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Cykel   

Sanyo Eneloop elhybridcykel med energiåtervinning

JOHAN ERLANDSSON 2008-12-02        #8291

I februari 2009 lanserar Sanyo en elcykel som jag tror kan bli revolutionerande för alla som tycker det är lite jobbigt att cykla till jobbet pga uppförsbackar. 

Elassisterade cyklar har funnits länge, men här verkar allt så genomtänkt. En av nyheterna är att mycket av rörelseenergin som annars går förlorad genom bromsning i nerförsbackar nu kan återföras till batteriet, och ger därmed en längre räckvidd med samma batteristorlek. I uppförsbackar ger batteriet via en elmotor i framhjulet upp till dubbla pedalkraften, dock max 250 watt. Allt enligt de senaste japanska reglerna för elassisterade cyklar. Farten kan alltså bibehållas i uppförsbackar, och du kommer snabbare och utan svett till jobbet. Räckvidden (i en mycket snäll körcykel ska nämnas) i autoläge är hela 10 mil. Då laddas batterierna när man kör på plan mark. 10 mil är nog inte så ofta man pendlar, och som tur är går laddningen på plan mark att stänga av. Räckvidden blir då 7,5 mil, onödigt mycket det också tycker jag. Så långt cyklar man väl bara på cykelsemester, om ens då? Jag skulle hellre välja ett mindre batteri för att hålla vikten nere. En batteriladdning drar ca. 0,2 kWh. Det blir 0,02 kWh per mil alltså. Jämför det med en elbils 1-2 kWh/mil. Elcykeln är 100 ggr energisnålare än elbilen! De små energimängderna är inga problem att generera själv med egna solceller eller vindkraftverk.

http://www.sanyo.com/news/2008/12/01-1en.html



MATTIAS CARLSSON 2008-12-02        #8294
Priset är enligt länken 130 000 yen, eller drygt 11 000 kronor med dagens valutakurs. Inte alltför dyrt. Vad brukar elcyklar annars kosta? Den här borde också kunna bli billigare (och lättare) om man väljer att bygga den med ett mindre batteri.

ERIK SANDBLOM 2008-12-02        #8306
Jag är lite skeptisk mot elåtermatningen. En vanlig cyklist presterar ungefär 100-150 watt. På en vanlig oelektrisk cykel innebär det att cykeln i nerförsbacke i 20 km/h själv utvecklar ungefär 100-150 watt. Och vad händer när man kopplar på laddningsläget i nerförsbacke? Laddar man med 150 watt då? Nej, cykeln stannar. Det är sällan man susar nerför en backe och behöver bromsa hela vägen. Vindmotståndet gör att man inte kommer så mycket över 25-30 km/h ändå. Det blir inte så många watt att ladda batteriet med. Cykeln är ett väldigt energisnålt färdmedel, så det finns inte så mycket energi att "spara" helt enkelt. Men om dom har löst det utan att öka på cykelns vikt, och utan att störa batteriet så är det ju en liten bonus. En modell med nöjda ägare heter Giant Twist. Ska tydligen komma till Sverige snart. Även Monark har en elcykel i sortimentet, Monark Eco.

http://www.monarkexercise.se/default.asp?PageID=527

MAGNUS BILLBERGER 2008-12-03        #8320
Erik, nu våldför du dej lite på logiken med elåterföring och faktiskt också på fysikens lagar. Låt mej illustrera det såhär: Antag att det går åt 100 W för att framföra en cykel i 20 km/h, ett värde som är väldigt realistiskt (du kan själv leka lite med beräkningar på http://www.kreuzotter.de/deutsch/speed.htm). Då går det åt 300 W för att få upp samma ekipage i 30 km/h. I en backe i vilken man skulle kunna rulla i 30 km/h skulle man därmed kunna ta ut 200 W till batteriet medan cykeln rullar i 20 km/h. Elåtervinningen gör att man effaktiv kan jämna ut belastningen på cyklisten. Trampa för en hastighet på 22 km/h men låt genaratorn ladda med 30 W så går det i 20 km/h istället. Att cykeln är energisnål är en sanning med modifikation. Ett cykelekipages effektiva frontarea är lika stor eller större än en modern bils. Den vanliga cykeln lider därmed av ett svårt hastighetshandikapp. Vid hastigheter över 40-50 km/h börjar den vanliga cykeln bli ganska ineffektiv.

ERIK SANDBLOM 2008-12-03        #8323
Magnus, tack för kompletteringen men jag kan inte se att jag gjort mig skyldig till någon våldföring. Du har använt lite andra siffror i dina exempel, men fysikens lagar ändras väl inte för det? Jag tycker ändå dina exempel bekräftar det jag sa. Att sänka farten från 30 till 20 för att ladda batteriet, troligen under en kort tid, låter inte särskilt lockande. Jag tror inte elåtermatningen ger något betydande tillskott till räckvidden. Att tillverkaren utgår från att elåtermatning ska ske även vid cykling på platt mark visar ju bara vilka exempel man måste dra till för att få elåtermatningen att verka nyttig. Det låter som en försäljningsploj, men om det inte gör cykeln tyngre eller sämre på nåt annat sätt, så skadar det inte heller. Att cykeln inte är så effektiv vid 50 km/h är väl ändå ett sidospår? Det är få som cyklar i den hastigheten någon längre tid, så det är inte särskilt relevant. Bygger man kåpor så ökar vikten och otympligheten, något som direkt motverkar cykelns smidighet och snabbhet i städer. Utanför stan eller i förorter och på längre sträckor är velomobiler förstås väldigt smarta.

MAGNUS BILLBERGER 2008-12-03        #8330
Erik, jag hade fel där om fysiken. Jag menar dock fortfarande att elåterföringen har en intressant potential: På min väg till jobbet (23 km) skulle jag ha stor glädje av 200 W extra under ca 500 sekunder. Det finns ett par backar där jag trots hårt arbete (mer än 200 W) är nere under 15 km/h. En inbromsning från 20 km/h är "värd" 6 sekunder med 200 W. jag har normalt två sådana på resan plus en inbromsning från ca 50 km/h till 30 vilken är värd ca 25 s med 200 W. En "hastighetssänkning" på 1-2 km/h ger mej 25-50 W. Lägger jag till 30 minuter med denna hastighetssänkning (50 W) så har jag fått ihop mina 500 sekunder. Totalt förlorar jag knappt 3 minuter på de flacka partierna, men i gengäld vinner jag mer än 6 minuter i backarna. Vad jag vill visa med detta räkneexempel är att jag med elåterföring skulle kunna omfördela den energi jag lägger ner på min cykeltur så att min restid kortas med ca 5%.

JOHAN ERLANDSSON 2008-12-03        #8333
Och kanske ännu viktigare än tidsbesparingen för att cykling till jobbet i backig stad ska slå igenom: du slipper bli svett.

ERIK SANDBLOM 2008-12-03        #8334
Magnus, det låter som att elåtermatning passar bra på din väg. Men det blir ändå marginella elbesparingar. Det är kaffepengar, eller ska jag säga kaffewatt. (Konstigt uttryck, kaffe är verkligen ingen billig dryck!) Att en elcykel är bra på en väg med mycket uppförsbackar är naturligtvis helt riktigt. Men elåtermatningen kan jag bara inte få i mig hur jag än tuggar. Man får ingen större nytta av det, varken i längre aktionsradie eller lägre kostnad. Cykelbanor i städer är ofta såpass smala och krokiga att man inte ens kan hålla 30 km/h. Det är ganska dumt, särskilt i backar. Kunde man hålla 30 km/h nerför och bara 10 km/h uppför så blir genomsnittet 20 km/h vilket inte alls är dåligt, och kanske inte lika svettigt heller. Idag upplever jag att det blir 12 km/h uppför och kanske 20 km/h nerför, alltså bara 16 km/h i snitt trots att man blir svettigare än i mitt idealscenario.

MAGNUS BILLBERGER 2008-12-03        #8340
Jag håller med dej Erik om att vinsterna kan betraktas som småflis, särskilt i termer av elåtgång och räckvidd. Det som känns intressant är dock principen att kunna omfördela sin arbetsinsats och därmed få en bättre reskomfort. Att kunna hålla konstant 20 km/h istället för 30 ner och 10 upp (för övrigt så bli medelhastigheten 15 km/h om du åker ner för backen i 30 och sedan upp för samma backe i 10 och lustigt nog är medelhastigheten 15 km/h även i ditt andra exemplet med 20 ner och 12 upp).

ERIK SANDBLOM 2008-12-03        #8342
Ja där ser man, det blir samma snittfart. Men man borde bli lite mindre svettig om man cyklar långsammare uppför och snabbare nerför.

JOHAN ERLANDSSON 2008-12-05        #8383

Happymtb (som namnet till trots inte bara handlar om mountainbike) gör en fantastisk genomgång av elcyklar! Stort reportage från cykelmässan Eurobike. Foto på elcykel med kardandrift av Anders eller Peter Jansson

http://happymtb.org/2008/09/30/eurobike-2008-–-del-9/#more-831

ERIK SANDBLOM 2010-03-15        #14105



Treehugger: My Year of "E" or, Joining the Electric Bike Revolution

And then one cold January day I rode the Eneloop up the big hill near my house in Portland and on to the even bigger hill of Mt. Tabor. And I was completely sold. Eneloop made me feel like I was suddenly just a little bit stronger, and almost as important, a little bit more on equal footing with the other vehicles on the road.


Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Konferenstjänster (2)
Elmotorcyklar (1)
Elmopeder (5)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3507 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik