|
Cykel Vintercyklingen dubblad i Stockholm
Foto Lars Daniel Visserligen en bild från Köpenhamn, inte Stockholm... Vintercyklingen har fördubblats i Stockholm under de senaste fyra åren. Det totala cyklandet har ökat med 60% på tio år till 150 000 cyklister om dagen. Att vintercyklandet ökar snabbare än cyklandet i stort kan vara ett tecken på att cyklisterna blir alltmer lojala till sina behjulade vänner, och att kommunen blivit bättre på att ploga och sanda cykelbanorna. Det finns inga uppgifter på hur stor vintercyklingen är som procent av årsmedelvärdet, men jag skulle tro att cyklingen minskar mer på vintern i Stockholm än den gör i Göteborg och Malmö. Där minskar cyklingen med 50% respektive 20% under vintermånaderna. På lobbyn Svensk Cykling har dom intervjuat några cykelbutiker som berättar om att försäljningen har börjat öka under vintermånaderna. På Team Sportia, en av de landets största kedjor med cyklar och cykelprodukter, bekräftar man trenden med ökat vintercyklande: - Det är en tydlig ökning av försäljningen på vintern jämfört med för ett par år sedan. Under 2008 ökade försäljningen av cyklar och cykeltillbehör med 11 procent i september och 15 procent i oktober, säger Kenneth Forsman, produktchef Team Sportia. Även Skeppshult noterar en positiv utveckling: - För tio år sedan såldes knappt några cyklar alls inför vintern. Men under åren har försäljningen ökat för varje vinter, säger Jonas Andersson, säljare på Skeppshult. Liknande tongångar hörs från Göteborg: - De senaste fem åren har vinterförsäljningen ökat med cirka 20-25 procent per år. Tidigare såldes det bara till mountainbikes, men nu säljs det mycket till standardcyklar. Försäljningen av dubbdäck med cirka 20 procent de senaste fem åren, säger Jan Lagermark, vd för Cykelhuset i Göteborg. På Nishiki har man tagit fram en särskild räcercykel som dom menar ska fungera bra på vintern. Cykeln heter Cross Road och är en räcercykel med skivbromsar och plats för smala dubbdäck och stänkskärmar. Svensk Cykling: Svensken cyklar alltmer på vintern Stockholm stads cykelräkningar 2008 (PDF) Nishiki Cross Road: Landsvägsracer byggd för svenskt höstrusk
Den här figuren visar att vintercyklingen i Göteborg, perioden januari-mars, ligger på ungefär hälften av årsmedelvärdet. Se också tidigare diskussioner om vintercykling: Vacker vintercykling med fler foton Förläng cykelsäsongen med tips på dubbdäck med mera
Figuren visar antalet cyklar per medeldygn över utvalda broar i Stockholm. Källa Trafikkontoret http://svenskcykling.iweb.se/archive/pdf/pm_cykelrakningar_08.pdf
Stephansdom i Wien på vintern. Foto WienTourismus / Karl Thomas Även i Österrike ökar vintercyklingen. Av de som cyklade på sommaren 2007 valde var fjärde att fortsätta cykla under perioden december-februari. Det är en ökning från genomsnittet åren 2005-2007 då bara var femte fortsatte att cykla på vintern. Under 2002-2004 fortsatte bara var sjunde person att cykla på vintern. Österrikiska trafikförbundet VCÖ räknar med att 400 000 österrikare då och då cyklar under vintermånaderna. VCÖ: Zahl der Radfahrerinnen und Radfahrer im Winter steigt deutlich VCÖ: Noch nie wurde in Österreich so viel Rad gefahren wie heuer Cyklingen ökar annars starkt i Österrike. I huvudstaden Wien ökade antalet cyklister med 30% under perioden januari-augusti 2008 jämfört med samma period året innan. VCÖ räknar med att cyklingen fördubblas i år jämfört med år 2000, från 1,1 miljarder kilometer till 2,05 miljarder kilometer i år. I Wien kommer 64% av befolkningen till sina jobb utan bil. VCÖ: 1,26 Millionen kommen in Österreich täglich ohne Auto zur Arbeit
Till kamp för cykeln i STHLM.
Vad heter det? Till cykels! (?)
Varför hängde man inte på cykelbana på tvärbanans broar. Inte farligt dyrt i nyprod men nu går det knappast.
Ner med förbifart stockholm som bara för in mer biltrafik i denna utformning. På 60-talet byggdes ju Essingeleden för att leda trafiken förbi. Se resultatet.
På 70-talet gjordes en hel del för cykeln men mkt mer kunde göras.
Cykeln måste stå i planeringsagendan.
En eller annan äldre kanske kommer ihåg tidningsuppropen på tidigt 50-tal mot cykeleländet i centrala stań....
Bor på landet men växte upp på söder. Har nu bil men bosätter jag mig i samhälle igen så blir det cykel så länge jag orkar.
Berätta gärna mer om tidningsuppropen mot cykeleländet!
Ekot: Storstadsbor cyklar mer året runt Det visar ny forskning på uppdrag av Vägverket där 800 cyklister intervjuats. Skälen till att välja cykeln är inte att det är billigt utan istället att man spar tid och får motion. Corren.se: Säkrare stråk ökar vintercykling – Vi har 40 mil gång- och cykelvägar, varav cirka 10 mil har den här förhöjda standarden. Redan vid en centimeter snödjup sopas snön bort och snålsaltning sker. En bra väghållning är en av anledningarna till att omkring 70 procent av sommarcyklisterna fortsätter även på vintern i Linköping. Antalet cyklister kan dock variera beroende på vinterklimatet, säger Linköpings cykelsamordnare Hans Lindberg. – Man har tidigare trott att motion och miljö rankas högst. Men de flesta cyklister värderar tidsaspekten, att det går snabbare att cykla än att exempelvis åka buss, säger Maria Börjesson. – Cykeln är en viktig del av trafiksystemet och mer pengar behöver satsas på snabbare, säkrare och bekvämare cykelstråk. Åtgärder för cykeltrafiken är mer samhällsekonomiskt lönsamma än man tidigare har trott, säger hon. I Stockholm är genomsnittsresan på cykel 1 mil, i Linköping ligger på den 5 kilometer.
Vi får hoppas att stadsplanerarna noga läser och tar till sig denna denna rapport. Mycket uppmuntrande läsning!
Johan Erlandsson [2009-01-05 03:21] #8741
Moderator
Berätta gärna mer om tidningsuppropen mot cykeleländet!"
Jisses!
Det måste man leta i läggen på STHLM-tidningarna från 40-talet tror jag. Den bild jag har i minnet var från trappan från Kungsgatan till malmskillnadsgatan som var helt fullparkerad av cycklar och en bild från Tegelbacken som var så tät av cycklar att man kan likna den från senare tiders bilder från Peking.
DN tror jag fanns då samt aftonbladet. Om stockholmstidningens arkiv är levande i någon form vet jag inte. Kan Du hitta intresserad arkivansvarig så går det nog.
Från min barndom vet jag att vi bodde i Sundbyberg och blev med sommarstuga på Vämdö/Saltarö. Då arbetades på Lördagar därefter cyklade pappa hem och packningen och jag lastades på föräldrarnas cyklar, mina äldre syskon fick trampa själva. Sedan bar det av de dryga 5 milen till sommarparadiset där det byggdes i 1 dygn och sedan var det hem igen på Söndagen.
Senare flyttade vi till Söder och vi barn blev större men det var cykel som gällde länge och på äldre dar skaffade föräldrarna moped/påhängsmotor.
G.E.
En typisk cykelbana i Stockholm? Här har ni en bild på hur cykelbanan mellan Norrtull och Universitetet ser ut. Man kan nog säga att det är en bild som sammanfattar cykelsituationen i Stockholm rätt bra. Att hela cykelbanan är täckt med is kan vara lite svårt att se på bilden. Den obefintliga skyltningen går förstås inte heller att se på bilden Jag gick fel tre gånger när jag skulle följa cykelvägen.
Ja, det är inget vidare i Norrtullstrakten. Lite smått pinsamt blev det och bråttom när jag skulle visa Ecoprofile-Johan raka cykelvägen till tåget och det blev trassligt både med byggarbetsgrejer som blockerade den vanliga vägen och en annan omväg och dessutom skyltningen lämnade mycket att önska.
Okej, lokalsinnet tillhör inte mina främsta egenskaper, men inte ska man väl behöva kunna hela stan utan och innan för att cykla i den?
Hur ska man lyckas påverka så det blir bättre cykelvillkor i staden? Att skotta, sanda och skylta är ju åtgärder som man kan förbättra direkt utan att behöva bygga om stan.
Cyklister som passerar innerstadsnittet Jag tror Gunnar menar att cykeleländet bestod av att det stod en massa cyklar överallt. Det var många som cyklade på femtiotalet. Cyklandet i Stockholm minskade ända fram till 80/90-talet så jag kan tänka mig att cyklandet var flera gånger större på femtiotalet än det är nu.
I Uppsalas nya resecentrum planeras det för 7000 parkeringsplatser för cyklar. När många cyklar så måste parkeringen hanteras på ett systematiskt sätt. För bilarna har man ju byggt speciella parkeringshus. Även om cyklar inte alls är lika platskrävande så är det ändå i stort sett så att en person är lika med en cykel. Även bussar, spårvagnar och tåg kräver uppställningsplatser och depåer. Om inte kommunen eller myndigheterna visar intresse för frågan så uppstår lätt kaos.
Ekot: Uppsala får nordens största cykelparkering
DN: Bilköerna i Stockholm kartlagda
Drygt 160 flaskhalsar i trafiken gör att bilköerna i Stockholm växer. På 38 platser är trängseln så stor att trafikflödet redan kollapsat, visar ny kartläggning.
- Vi är väldigt tacksamma för de 100.000 stockholmare som varje dag väljer att cykla i stället för att köra bil, säger miljö- och trafikborgarrådet Ulla Hamilton (m).
Ulla Hamilton: Cyklister får bättre framkomlighet, säkerhet och komfort under 2009
Under 2009 kommer Trafikkontoret att förbättra framkomligheten, säkerheten och komforten för stockholms cyklister och övriga trafikanter. Det blir bland annat tydligare separering av gående och cyklister samt fler cykelparkeringar.
Ja, det var nog så Gunnar menade. Jag uppfattade det först som någon form av aktion på Kungsgatan och Tegelbacken, men Gunnar menar säkert att det var så tjockt med cyklar över huvud taget vardagligdags. Det är bara det att när jag bläddrar i några böcker med historiska Stockholmsbilder är det förhållandesvis tomt på gatorna, inte minst på just cyklar. Kanske fotona inte är representativa?
http://www.sl.se/Upload/sparvagsmuseet//Sparmus/Bildmapp/2017/stor/2017-A1392.jpg Slussen på den gamla goda tiden!
Slussen igen. Det är inte säkert att det såg ut såhär varje dag förstås.
Vilken syn :-) Vilka år?
Ser ut som permanent positionerade trafikpoliser också för att hålla ordning. På cyklisterna, för cyklisterna.
Jag vet inte året. Man kanske får fråga spårvägsmuséet. Baserat på bilarnas utseende gissar jag på nån gång mellan 1935 och 1955 ungefär.
Hoppas det är ok att jag visar bilderna. Den ena syns ju direkt på SLs hemsida. http://www.sl.se/Upload/sparvagsmuseet//Sparmus/Bildmapp/2017/stor/2017-A13
Hoppas ingen såg min framställning som negativ. Ingalunda. Snarast nostalgiskt.Men som allktid måste tidningarna sälja, även då. På bilden ses en Duett och en Folkis.-50-tal
De där kurarna för polisen minns jag.
Negativt? Nej inte alls. Jag blev bara nyfiken på hur det såg ut och var på den tiden! Det är intressant att se samtiden i historiskt ljus. Om någon hittar fler gamla bildskatter eller har egna gamla bilder, vore det mycket roligt att starta en ny tråd på ett historiskt tema där man kan se och analysera utvecklingen fram till dagens utseende av Stockholm (och/eller andra platser). Det utgör ju utgångspunkten för den framtida utvecklingen också.
Eleonora, det finns många böcker med bilder från Stockholm på femtiotalet, t ex
Stockholms City i omvandlingens tid 1952-1976
Stockholm före miljonprogrammet, Flygbilder från tjugo års byggande 1945-1965
Spårvagnar i Stockholm 1931-1967 - Del 2 (dvd)
Det är bar å köp! :-) Eller gå till biblioteket.
Eleonora
Man skall även minnas att cykeln sågs som ngt gammalmodigt som skull ge plats för bilismen, som var framtiden för den moderna människan. Det tänkesättet fanns med länge och grasserar hos somliga makthavare än i retoriken kring nya trafikleder. Cykeln är ändå det mest optimala fordonet för den enskilda människan vad beträffar komplikationsgrad, räckvidd, framkomlighet och lastförmåga.Men då skulle man bejaka utvecklingen. Värst så många ord det rann till nu då.
Stockholmsstatistik * Hälften av bilresorna mellan bostad och arbete är kortare än 8 km. Varannan bilresa till jobbet kan alltså göras per cykel och innebär att det kan gå snabbare att cykla än att åka bil. * I Köpenhamn cyklar var tredje person till jobbet. Motsvarande siffra för Stockholm är en av tjugo. * Nästan 60 procent av befolkningen i Stockholm har cykel. 39 procent åker kollektivt till jobbet, 44 procent åker bil. 6 procent cyklar. * Visste du att medelhastigheten för bilar i Stockholm citys rusningstrafik är 20 km/h. * Milkostnaden för att cykla är ca 4-5 kronor. Motsvarande kostnad för att köra bil är ca 20 kronor. City: Cykelpendling – den nya trenden
Underdriver du inte prisskillnaden i milkostnad mellan cykling och bilkörning Erik? Vad ingår i milkostnaderna? Om man räknar med avbetalningar på lån, skatt, försäkring, reparationer mm så är 20 kr/mil åtminstone extremt lite för att köra bil. Det dubbla är nog vanligare.
DN: Kameror på styret ger cyklisterna bättre vägar
Med små videokameror på styret, en datalogg och e-postdagböcker ska 17 vana cykelpendlare hjälpa Stockholms stad att upptäcka hinder, farliga korsningar och annat som stör trafikrytmen. Metoden har aldrig prövats och målet är att finna platser som går att förbättra utan att det behövs mångmiljonivesteringar.
Fler och fler cyklar till jobbet. Trängseln på cykelstråken ökar, och här och var växer irritationen mellan gående och cyklister och mellan cyklister och bilister.
SvD: ”Cykelbanor ofta konstigt planerade”
Linus Rispling har stor vana att cykla i Stockholm. Men när en person klev ut i cykelbanan en dag i juni hade Linus inte en chans att väja. Ograderade kurvor och skymmande buskage blir lätt en trafikfara för cyklister i Stockholm, säger han.
SvD: Kulturkrockar ute på banan
SvD skriver att stockholmscyklisterna börjat bråka inbördes. Personligen tror jag det beror på att det är många nya som inte cyklat i stadstrafik på många år, kanske aldrig. Jag tycker mig få medhåll av Richard de Broussard på butiken Cykling, som uttalar sig i artikeln:
- Sverige är också ett väldigt ungt cyklistland. På andra områden är vi korrekta och står i kö, här finns ingen direkt uppförandebotten att stå på, säger han.
PM Nilsson på Newsmill har cyklat året runt i Stockholm i 14 år. Han vill att cykeln ska tas på allvar:
Jag rullar På den politiska nivån och hos stadsarkitekterna är cykeln fortfarande märkligt marginaliserad. Den står inte i centrum för fantasieggande framtidsprojekt som kollektivtrafiken ofta göra, den anses inte nödvändig för Stockholms roll som Sveriges tillväxtmotor som de stora vägprojekten alltid är och den får aldrig förmänskliga staden som gångtrafikanterna med sina torg och breda trottoarer. ... Vad som däremot skulle göra stor och spännande skillnad är om cykeln skulle kunna få huvudrollen i något av de gigantiska projekt som presenteras varannan månad, så att den får en betydelse för stadens sätt att fungera, på samma sätt som bilismen, kollektivtrafiken och gångtrafiken har. Vad vet jag? Bilfria cykelgator? Reservera den ena bilfilen för cykel? P-hus för cykel med cykelreperatörer vid de stora trafikpunkterna? Cykelvagn i t-banan? Det viktiga är att inse att cykeln är ett trafiksystem i sig, med helt egna planeringsbehov, precis som de andra systemen.
80% av sommarcyklisterna i Malmö fortsätter att cykla även på vintern.
Ulricehamns Tidning: Allt fler cyklar på vintern
Svensk Cykling: Svensken cyklar alltmer på vintern
DNs ledarredaktion vill ha hjulafton varje dag i Stockholm:
"Cykling befrämjar hälsa och miljö. Ju fler som väljer att pedalpendla i stället för att ta bilen desto lägre CO2-utsläpp. Trampad tvåhjuling i stället för buss och t-bana minskar trängseln i kollektivtrafiken. Och cyklisten får starka ben."
De vill också ha en reformerad trängselskatt och mer spårvägar. http://www.dn.se/opinion/huvudledare/fem-punkter-for-stockholm-1.958317
Stockholms stads gatukontor har utrustat cykelpendlare med kamera och gps för att se var i cykelvägnätet det ofta blir stopp och var olika säkerhetsrisker kan finnas. http://www.sr.se/webbradio/?Type=db&Id=2057854
Lånecyklarna tas dock bort redan första november och sätts inte ut igen förrän första april. http://www.stockholm.se/TrafikStadsplanering/Stockholmstrafiken/Cykla/Lanec
Christer Fridén på Sveriges Radio berättar om hur cykelbanorna snöröjs före trottoarer och bilvägar i Köpenhamn.
Vintercykling
Foto Mikael Colville-Andersen Copenhagenize: Winter Bicycles Continue
16 000 cyklister den 6 januari på Nørrebrogade (totalt båda riktningarna), en snöig onsdag.
Toronto Star: Porter: Hard-core cyclists do not fear winter
Look at her: tall, long black coat, chic red hat dotted with a delicate bicycle pin, dark sunglasses. She could be shopping in Paris.
Her bike is a grey Dutch seven-speed, the front basket adorned with bulrushes, white plastic flowers cascading off the back.
How could you spout epithets from your car window at this woman? If the old cycling crowd is Kensington Market, Bambrick is Uptown. She is gentrifying the image of cycling in the city.
BikePortland: Worst commute in 20 years?! Not if you were on a bike
Jonathan Maus undrar om inte cyklar trots allt är mer pålitliga i vintervädret än vad gång, kollektivtrafik och bil är. Henry Cutler är inne på samma spår, se kommentar Finally: A Real Winter in Amsterdam
Nitton procent av stockholmarna går eller cyklar alltid till jobb/skola på vintern. Det är en liten förbättring sen 2004 då 18% gjorde det.
Vintercyklandet har mer än fördubblats i Stockholm sedan 2004. Om man ska gå på vinterdäcksförsäljningen så verkar trenden vara ihållande: –Vi har ökat vår försäljning av dubbade cykeldäck med 30–40 procent jämfört med samma period förra året, säger Anders Björkman, inköpschef vid Länna Sport, söder om Stockholm. Stockholms trafikkontor lovar nu också att de ska satsa på att förbättra vinterväglaget för cyklister: För att förbättracyklisternas framkomlighet i staden har trafikkontoret i två omgångar följt 18 pendlingscyklister som varit utrustade med en kamera som dokumenterat deras framfart. –Det visade sig att deras restid under vintern ökade med 40–60 procent och det härleds till stora brister i vinterväghållningen på cykelbanorna. Där är det väldigt stora variationer, säger Krister Isaksson, cykelplanerare vid trafikkontoret. I Stockholms stads budget finns numera direktivet att lägga större fokus på snöröjning av gång- och cykelbanor
Cykelsmart uppmärksammar några tv-inslag om vintercykling och även artikeln i SvD som Mattias summerar ovan.
Ekot: Fler specialutrustade cyklister trotsar vintern Vi ringde runt till några av de större cykelförsäljarna i landet som Team Sportia och Sportson. De har märkt av en betydligt större efterfrågan på dubbdäck den här vintern än tidigare vintrar.
Snöyran piskade en i ansiktet idag. Var tvungen att välja bilvägen på större delen av pendelsträckan. En del sura bilister i hasorna. Felanmäler varje dag om den obefintliga cykelbaneplogning (på vissa sträckor) men det hjälper föga. Vissa sträckor är förenade med livsfara på cykelbanan då minsta felskär i snöspåren så studsar man ut i bilvägen där de ligger i minst 50 knyck. Skulle vilja veta om eventuella lagrum som gäller för att inte behöva välja cykelbanan? Kanske Erik Sandblom känner till något? Sökt på nätet men inte hittat än.
Man får cykla på vägbanan om det är lämpligt med hänsyn till fårdmålets läge. Det tolkar jag som att det är okej om cykelbanan är blockerad. http://sv.wikipedia.org/wiki/Cykelbana#Vad_lagen_s.C3.A4ger Om inte felanmälan hjälper kanske det är dags för en insändare.
Tack för tipset! Den 20 december var jag i Norrköping och den här cykelbanan var fantastiskt plogad! Tappade hakan, det finns ingen så välplogad cykelbana i Stockholm. Fick lust att flytta dit. Även i Malmö lär det vara väldigt bra plogat på cykelbanor.
Ser väldigt bra ut. Skulle va intressant att se hur mycket av de kommunala plognings- och sandnings-/saltningsbudgetarna som läggs på cykelvägar. Har det gjorts någon studie på det?
Det våras för tvåhjulingen - DN – Våra undersökningar har visat att de senaste tio åren har vintercyklingen ökat med 130 procent. Vi jobbar för att både snöröjningen och bortsopningen av gruset ska bli bättre för att underlätta för cyklisterna. Vi har specificerat ett krav på att om det ligger mer än två centimeter snö på cykelbanan så ska det bort, säger Anton Västberg.
Örninn är Islands största och äldsta cykelaffär. Fram till år 2000 hade verkstadsdelen stängt från november till mars. Men numera vill folk ha sina cyklar lagade året runt och som mest jobbar tre cykelmekaniker där, även mitt i vintern. Örninn ska nyligen ha flyttat till större lokaler. Reykjavik har sju kilometer cykelbana och hundra kilometer kombinerade gång- och cykelbanor. Iceland is riding high - BikeBiz
Igår fick jag höra att samtliga bilvägar på Island lär ha en parallell ridväg. Detta inte minst för att säkra upp robustheten i infrastrukturen. På Island finns en del ganska våldsamma naturhändelser som kan inträffa med vulkanutbrott och slamströmmar. Risken att en väg sätts ur spel är då knappast obetydlig. I en sådan miljö är hästen betydligt mer tillförlitlig då sådana ekipage faktiskt kan ta sig förbi en bortspolad väg i betydligt svårare situationer än vad man kan göra i bil. Cykeln borde rimligen har ungefär samma fördelar som hästen. Dvs man tar sig utan alltför stora svårigheter förbi eventuella hinder.
I Nederländerna finns uppvärmda cykelbanor på förslag. Anläggningskostnaderna bedöms vara 20-40000 Euro/km. Fördelen är, förutom att underlaget blir isfritt, att man sparar in på kostnader för sandning och saltning. Om man utnyttjar någon form av lågvärdig spillvärme, t.ex. returflöden i fjärrvärmenäten, så får man dessutom små miljöeffekter i driften av uppvärmningen. Är det här realistiskt i svenska förhållanden?
Det finns uppvärmda trottoarer i Linköping (om jag inte har helt fel) som vad jag minns (det är några år sedan jag flyttade från den regionen) fungerar utmärkt. Cykelbanor i centrum i varje fall torde fungera bra. Där har man ju gott om värme-infrastruktur redan på plats i och med fjärrvärmenätet.
Källa: Trafikanalys Bantrafik 2011 En bidragande orsak till att cyklingen ökat så starkt i Stockholm är att tunnelbanan är full. Kapaciteten i de centrala delarna av nätet har inte byggts ut på decennier.
Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Elmotorcyklar (1) Konferenstjänster (2) Elmopeder (5)
|