Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Kultur & media   

Skogsindustrierna informerar utan att säga att de står bakom!

MIKAEL ANDERSSON 2009-01-10        #8801
Sajten www.skogenochklimatet.se består av flashvideo där man som betraktare skall först såga av ett träd med musen (ens pekdon) för att sedan plantera skogsplantor och ev. såga ner träd med en virtuell motorsåg. Men ingenstans står det något om vem som står bakom www.skogenochklimatet.se något som verkligen är otidsenligt att inte säga varifrån fakta kommer. På www.skogsindustrierna.org så informeras det också om svensk kärnkraft och kampanjen som skogsindustrierna nyligen har kört igång med andra stora elförbrukande företag i Sverige med sajten www.krafttag.nu där man försöker övertyga folk om det enorma behovet av kärnkraft i Sverige idag och i framtiden.Fast det finns redan nu en inledd internationell trend att främst unga människor under 30 år konsumerar ej etablerade medier.De svenska skogsföretagen med deras pappersbruk som de verkligen stora elförbrukarna försöker övertyga oss - allmänheten om att vi måste bygga ut kärnkraften för vår välfärd. Sverige är världens 4:e största exportör av tidningspapper där 80% av produktionen går på export främst till norden och norra europa. De svenska skogsindustrierna med dess pappersbruk vill förstås ha kvar de svenska med europeiska mått låga elpriserna vilket är orsaken till upplysningskampanjer inför det svenska folket. Men vad som förstås icke ingår i deras omvärldsanalys är att den internationella trenden är inledd mot att allt färre anser att tryckta nyheter är intressanta då de ej ger återkoppling.Människan är en skapande varelse och då blir tryckta nyheter på papper allt mindre intressanta då det ej går att kommentera, blogga, skriva egna wiki eller göra hemsidor i de tryckta mediernas värld.

www.skogenochklimatet.se



ROBERT VESTIN 2009-01-12        #8819

Traditionellt kalhygge, möjligen bra för skogsindustrin men knappast vackert.

Mikael: Bra inlägg med intressant vinkling. Jag har översiktligt läst lite på www.krafttag.nu och mitt intryck är att sidan har fått fel namn, den bör rimligen heta www.merkarnkraft.nu, för några alternativ till denna guds gåva till mänskligheten diskuteras knappt. Det är positivt att företrädarna för uppropet verkar tagit klimatfrågan på allvar, men det är samtidigt lite symptomatiskt att inga andra miljöproblem synes existera. Uppropet förutsätter en ökad elanvändning och kräver fortsatt låga energipriser till industrin. Grundinställningen är att vi behöver mycket och billig energi. För de som tycker att vi skall anpassa våra anspråk till de ramar som naturen sätter upp är det föga upplyftande läsning. Jag tror att billig energi är kontraproduktivt på lång sikt, efter folkomröstningen i början av 80 talet har vi haft så löjligt låga elpriser att utveckling av hållbara alternativ och effektiviseringar har varit ekonomiskt ointressanta. Jag får värsta stadsjeepskänslan när jag läser www.krafttag.nu, om Svensk basindustri tänker på samma sätt som Volvo gjort när de prioriterat vilka bilmodeller som skall utvecklas tycker jag att det finns anledning till oro. Ett citat från Mao som flitigt används i alla möjliga sammanhang inom det dynamiska närlingslivet kan kanske passa här? ”När förändringens vind blåser bygger en del vindskydd medan andra bygger väderkvarnar.”

Logga in för att svara


Produkter

Magasin (3)
Böcker (2)
Återanvändande/upcycling (1)
Miljökonsult (1)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3209 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik