|
Godstransporter Stena testar bränslecell på färja
![]() Sveriges Redareförening satsar på att rensa luften i Göteborg. Färjor som ligger i hamn måste ha el, och idag produceras elen ombord av de vanliga motorerna. Detta betyder att båtarna ger stora punktutsläpp i Göteborg. Att dra fram elkabel till båtarna är dyrt, därför vill man testa bränsleceller. En demonstrationsanläggning ska finnas på en båt sommaren 2006 lovar Bertil Arvidsson på Sveriges Redareförening. Läs mer på ETC:s hemsida.
"Sjöfarten står för en betydande del av miljöpåverkan i stadshamnar som Göteborg. Att använda vätgasdrivna bränsleceller för elproduktion ombord på fartyg när de lägger till och ligger i hamn kan hjälpa till i miljöarbetet. Rederinäringen och Göteborgs Stad har ett uttalat intresse att undersöka dessa möjligheter genom demonstration ombord på en färja. Här finns en potentiell introduktionsmarknad för bränsleceller och vätgas." http://www.etcab.se/
Bertil och hans kollega Håkan Friberg från Redareföreningen slår ett slag för sjötransporter i en debattartikel i GP:
"En fartygstransport reducerar i genomsnitt koldioxidutsläppet till en sjundedel jämfört med lastbilstransporten enligt EU-kommissionens beräkningar.
...
Enligt den statliga Godstransportdelegationen betalar sjöfarten 96 procent av sina samhällsekonomiska kostnader, lastbilen 60 procent och järnvägen 24 procent. Om vi sätter respektive transportslags avgifter i relation till verkliga infrastrukturkostnaderna blir snedfördelningen ännu större. Statens avgifter på sjöfarten måste minskas så att konkurrensneutralitet fås mellan transportslagen." http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=114&a=225944
![]() Det finns inte bara fördelar med sjötransporter, svaveldioxidutsläpp som orsakar försurning är ett växande problem. http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=29520&a=435622
Jag undrar hur det gick med bränslecellen på båten? Jag har inte hört något om det i alla fall, och det går inte att hitta något på Redareföreningens hemsida.
Ett norskt utvecklingsprojekt tror dock på bränsleceller i båtar, även för framdrivningen:
"Brenselcelleteknologi vil i nær framtid endre både økonomiske forhold og miljøpåvirkninger fra global skipsfart.
Det er hovedkonklusjonen fra utviklingsprosjektet FellowSHIP, som nylig avsluttet første fase av sitt forsknings- og utviklingsarbeid på brenselceller i skip.
– Denne teknologien kan øke energieffektiviteten med opp til 50 prosent sammenlignet med dagens dieselmaskiner og samtidig oppnå svært store reduksjoner av miljøfarlige utslipp, sier FellowSHIPs prosjektleder Tomas Tronstad fra Det Norske Veritas i en pressemelding." http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article856463.ece
Även om båttransporter är mycket energieffektivare än lastbils- och flygtransporter, så gör de stora transportmängdeerna att båttransporter ändå står för en stor andel av växthusgasutsläppen. Mer än man tidigare trott, enligt en rykande färsk rapport från FN-rapport. Båttransporter ska enligt nya beräkningar ge upphov till drygt 1 miljarder ton koldioxid per år, vilket i runda slängar är dubbelt så mycket som flyget. Och det finns ännu inga planer att inkludera sjöfarten i utsläppsrättshandeln... Ännu en nöt att knäcka för de som ska ta fram post-Kyotoavtalet. http://www.e24.se/samhallsekonomi/varlden/artikel_267205.e24
Ja varför satsar man inte på bränsleceller i fartyg. Anhängarna av bränsleceller säger att de tillhör framtiden. Det minst priskänsliga fordonet måste väl ändå vara ett stort fraktfartyg. Om drivlinan blir dubblet så dyr med bränsleceller så leder det knappast till ett märkbart påslag per artikel i en last med hundratusentals ton gods.
Jag börjar mer och mer tro att vätgasamhällets framtid är en stor bluff när det inte ens går att lösa driften på ett fartyg med dessa.
Logga in för att svara |
Konferenstjänster (2) Elmotorcyklar (1) Cyklar (6) Konverteringskit elcykel (3) Elmopeder (5) Lastcyklar (4) Trikar (16) Cykelleasing (2) Elcyklar (49)
|