|
Markbunden kollektivtrafik Induktionsspårvagn behöver ingen luftledning
![]() Teckning: Bombardier Bombardier har börjat testa en elektrisk spårvagn som inte behöver någon luftledning. Proven sker i Bautzen i Tyskland. Drivningen sker enligt induktionsprincipen. Genom att lägga ner en kabel i gatan, och montera spolar på undersidan av spårvagnen, blir det möjligt att överföra ström utan mekanisk kontakt.
Fördelarna är att det ser snyggt ut, minskar slitage och tar mindre plats i t ex tunnlar. Kraftöverföring sker endast när spårvagnen är ovanför kabeln.
Förutom kraftöverföring med magnetfält testas Bombardiers återvinningsteknik Mitrac Energy Saver. När spårvagnen bromsar laddas kondensatorer placerade på taket, och strömmen används sedan vid acceleration igen. Det vanliga är annars att strömmen matas tillbaka till luftledningen.
I Frankrike har man också spårvagnar som inte behöver någon luftledning, men där handlar det om en sorts tredje skena som aktiveras när vagnen befinner sig över den. För att få ström måste vagnen ha fysisk kontakt med strömskenan. Tekniken kallas Alimentation Par Sol (det vill säga "matning från marken") och används främst i gamla innerstäder där kontaktledning skulle se fult ut.
NyTeknik: Ny spårvagn får ström från gatan
Bombardier: Bombardier Presents First Catenary-Free and Contactless Operating Tram
Bombardier: PRIMOVE Catenary-Free Technology
![]() Foto Christoph Groneck/Trams in France Det har byggts många spårvägar i Frankrike de senaste 20 åren. Ett av dem är Bordeaux där vagnarna på vissa avsnitt går utan kontaktledning med sk alimentation par sol.
Trams in France: Bordeaux
Wikipedia: Ground-level power supply
En sak som jag undrar om när det gäller den här typen av induktionsdrift, ja egentligen all elektrisk drift, är hur stora magnetfälten blir och om det kan vara skadligt för människor. Jag har bekanta som är rädda för olika sorters strålning och magnetfält, skulle tro att de blir lite nervösa över en sån här spårvagn också.
Minns för några år sedan när Volvo fick dra om batterikabeln för att V70 hade högst uppmätta magnetfält av alla bilar. Och det var från ett litet 12-voltsbatteri...
Påverkas magnetfälten enbart genom strömstyrka och avstånd eller finns det andra faktorer?
Jag kan otroligt lite om detta, men det är väl iaf belagt att det inte är nyttigt att vara bosatt under en kraftledning.
Det här med magnetfält och elektriska fält är ju mycket omdebatterat och många hävdar att fälten gör dom sjuka men det brukar inte finns mycket belagt. Nu har ju kraftledningar betydligt högre strömstyrkor än vad som används för att driva en spårvagn men samtidigt så kommer man ju betydligt närmare en elskena som ligger i gatan jämfört med en kraftledning som ligger 30 meter upp i luften. Sedan undrar jag. Hur stora förluster blir det vid överföringen? En induktionsöverföring kan väl aldrig få 100 % verkningsgrad. Blir det inte det så innebär det ju att kolkraftverken måste öka sin produktion vilket inte är bra för miljön. Logga in för att svara |
Cykelleasing (2) Elmotorcyklar (1) Trikar (16) Elcyklar (49) Elmopeder (5) Lastcyklar (4) Konferenstjänster (2) Cyklar (6) Konverteringskit elcykel (3)
|