|
Kultur & media Hjälp vår jord! av Lauren Child
En sak jag har lite svårt att förstå är varför det alltid handlar om återvinning när barn ska utbildas i miljöfrågor? Det ska vara konkret och lätt att koppla till barnens vardag har jag hört som argument. Men varför kan man t.ex. inte säga att luften blir smutsig och vädret blir konstigt om man åker mycket bil och flyg? OK, det är mamma och pappa som bestämmer om det men varför inte lära barnen de stora sakerna från början?
Har Charlie och Lolas nya bok sedan oktober 2008 och den är som alltid kul, fast i ett allvarligt ämne. Det tar också upp det här med att allt som produceras och konsumeras lämnar rester efter sig. Som motvikt kan jag rekommendera "Vad händer med jorden?" av Grethe Rottböll som beskriver konsekvenskedjan av våra handlanden, däribland resor.
Leo Hickman skriver en bok om klimatförändringar för barn. Han har skrivit en mycket bra artikel om hans och andras tankar om vid vilken ålder och på vilket sätt man kan introducera "jobbiga" ämnen som klimatförändring för barn.
"how do you go about discussing a subject that will be an increasingly impactful and predominantly negative presence in their lives? Should we be shielding children from the bad news for as long as possible? Or do they deserve to know the truth as early as possible?
...
[as a child] reading Raymond Briggss When the Wind Blows left me cowering under the sheets at night, fearful that the Russians would nuke us all at any moment. Did this instruct me about the realities of the big, bad world? It helped to politicise me, but I could have done without the cold sweats.
...
The Trouble with Dragons, Glioris book aimed at five- to seven-year-olds, which describes how when "dragons" chop down trees, build roads, eat lots of food and "blow out lots of hot air", it helps to destroy the world around them. [...] "I have had children become upset [...] Once they realise that the dragons represent us"
...
Current thinking among educationalists and child psychologists seems to confirm that children can grasp a subject as cognitively and emotionally challenging as climate change. http://www.guardian.co.uk/environment/2009/may/22/climate-change-children-e Logga in för att svara |
Magasin (3) Böcker (2) Återanvändande/upcycling (1) Miljökonsult (1)
|