|
Cykel Cykelfrämjandet: Vajervägar ett hinder för cykling
Foto Cykelturist.com 2+1-vägarna är bra för bilister men farliga för cyklister. Cykelfrämjandet kräver bredare vägar eller särskilda cykelbanor. - Vi cyklister känner oss väldigt trängda mellan bilarna och sidoräckena på många 2+1-vägar, säger Eva Lind-Båth, ordförande i Cykelfrämjandet till GP. Cykelfrämjandet vill att 13-metersvägar som förses med mitträcken breddas till 14 meter så det blir gott om plats för cyklisterna eller att det byggs separata cykelbanor. Claes Tingvall, trafiksäkerhetschef på Vägverket försäkrar att man tänker på cyklisterna. Numera. - När vi byggde om motortrafikleder till 2+1-vägar för några år sedan glömde vi nog bort cyklisterna, säger han. Det fanns inga cyklister på de vägarna och därför tänkte vi inte på dem. Flera med synpunkter på vajervägar På hemsidan Cykelturist.com har Erik Carlsson recenserat några vajervägar ur cyklistens synpunkt. Han menar att när omkörningsfil saknas så ska det finnas en bred väggren och inget räcke till höger. Då kan motortrafiken lätt komma om samtidigt som cyklisten har en tillflyktsort, att köra av vägen. Där omkörningsfil finns skriver Erik Carlsson att cyklisten kan cykla i högerfilen, och att en smal väggren räcker. Till skillnad från motorväg och motortrafikled är cykling inte är förbjuden på vajervägar, men många tycks inte känna till det. Därför vill Erik Carlsson att man sätter upp skyltar längs de aktuella vägarna som upplyser om det. På Cykelguidens turismsida diskuteras också vajervägar. Men där anser man att de enda landsvägar som är acceptabla för cykelturism är lågtrafikerade vägar där maxhastigheten är 70 km/h. Dessa vägar är relativt säkra att cykla på, och det är en god idé att leta upp dem på en karta, skriver Cykelguiden. På Lantmäteriets kartor syns inte hastighetsbegränsningen, men däremot vägbredden. Vägar smalare än sju meter brukar ha max 70, medan bredare vägar ofta tillåter högre farter. Göteborgs-Posten: Cyklister kräver bredare vägar Cykelturist.com: Utformning av mitträckesvägar DN: Här räddar finanskrisen liv - Trafiken minskar något under lågkonjuktur, men den minskningen vi ser nu ligger på omkring fem procent vad gäller biltrafik och är bara en av flera orsaker. Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra förutsättningarna i trafiken och hälften av alla vägar i Sverige är nu så kallade "säkrade vägar", vilket betyder att de är mittseparerade eller har hastighetskameror, säger Ingemar Skogå, generaldirektör på Vägverket.
Riksväg 50, mellan Östansjö och Åsbro. Foto Cykelturist.com Här är enligt Erik Carlsson ett skolexempel på hur en enfilig mitträckesväg bäst utformas: Bred vägren, mycket bra kantmarkering, vägkanten i sig är låg och tack vare att vägbanken fortsätter utanför vägen kan vägen lämnas utan problem om det skulle behövas. Räfflor används intill mitträcket. Mitträckesområdet är smalt, så bilister uppmärksammas på att räcket är nära.
Sådana här skyltar kan förbättra samarbetsklimatet på vissa vägar, menar Erik Carlsson.
Vet du hur stor denna vägcykling är eller skulle kunna vara? Jag gissar att nästan alla jobbpendlingscykling i dagsläget sker i eller i närheten av tätorter.
Jag har inga siffror men du har säkert rätt. Landsvägar används nog mest till motionscykling och långturer för nöjes skull. Landsvägarna är intressanta av flera skäl. Dels misstänker jag att de är mer otrygga än farliga att cykla på, i alla fall om man har körkort eller är van vid det. Och dels har Vägverket, Banverket och Boverket gemensamt föreslagit att åtta miljarder kronor ska satsas på cykelvägar längs statliga vägar. Och då tycker jag att man redan nu ska tänka på att inte stänga dörren för cykling på befintliga landsvägar, eftersom det dröjer länge innan ett helt separerat rikscykelvägnät blir klart. För det tredje är det lätt att glömma att landsvägar faktiskt är allmänna vägar som ska vara öppna även för andra än bilister. T ex måste fotgängare kunna gå till busshållplatser, bönder måste köra långsamma traktorer, ryttare vill ha tillgång till landsvägar, och sen vill såklart cyklister cykla på vägarna också. Kanske är den klassiska landsvägen den bästa lösningen på detta trots allt: en inte alltför bred väg, utan alltför mycket biltrafik, där den faktiska maxfarten är 70 men ofta lägre. Personligen tycker jag sjumeters 70-vägar är rätt okej att cykla på, särskilt när bilister visar den hänsyn som många faktiskt gör. För större trafikströmmar anser jag att man ska satsa på busstrafik och spårtrafik. Det är tio gånger säkrare att åka buss än att åka bil.
Jag är lite förvånad över att Cykelfrämjandet tycker att det kan räcka med att bredda vajervägarna till 14 meter. Med tanke på alla dessa pengar som satsas på motorvägar mm, för att bilarna skall ta sig fram så fort som möjligt, så skall väl inte riktiga avskilda cykelbanor längs alla vägar med hastighetsbegränsning på minst 90 km/h (om det nu inte råkar finnas 70-skyltad lokalväg parallellt) vara ett övermaga krav. Går det i Danmark så går det väl här?
Jag skulle aldrig själv cykla på vägrenen på en 90-väg, däremot gärna på smala krokiga 70-vägar (som förövrigt borde skyltas ner till 60 eftersom de flesta ändå inte kör fortare där).
Förbjudet att cykla på Ölandsbron För fyra år sen förbjöds cykling på Ölandsbron. Den omfattande biltrafiken gör det för farligt. Cykelfrämjandet skulle haft en demonstration 1 maj mot förbudet. Men polisen förbjöd demonstrationen för att det hade hindrat biltrafiken. Lång väntan för arga cyklister
Cykelpendlarnas nya uppförsbacke - DN De senaste tio åren har över 200 mil landsväg blivit mötesfri och fler mil står på tur. Ombyggnaderna gör att dödsolyckorna minskar dramatiskt – men de kapar också cyklisternas utrymme. – Det påverkar cyklingen mycket negativt, säger Eva Lind-Båth på Cykelfrämjandet.
Landsvägsdöden - Fältbiologen Än så länge har endast två procent av 2+1-vägarna försetts med ett fullgott alternativ för cykeltrafik och på två tredjedelar av sträckorna saknas det helt. Trafikverket har inte heller något åtgärdsprogram för att bygga ut kompletterande cykelförbindelser utan nöjer sig med att säkerheten för biltrafik förbättras. Detta har lett till att bland annat delar av Norrlandskusten är mer eller mindre oframkomliga för cyklister, då stora delar av E4:an byggts om till 2+1-väg. Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Konferenstjänster (2) Elmopeder (5) Elmotorcyklar (1)
|