|
Cykel Nu kan du köpa velomobil i Sverige!
![]() Sveriges första återförsäljare av velomobiler blev Westlings Cyklar i Stockholm. De säljer sedan årsskiftet nederländska velomobilen Sunrider, förutom danska lådcykeln Christiania Bikes som saluförts sedan 2004. Sunrider kan fås med elektrisk hjälpmotor som hjälper till upp till 45 km/h. Förhoppningsvis blir det här början till ett ökat intresse för velomobiler i Sverige.
En velomobil är en trehjulig liggcykel med aerodynamisk kåpa. Eftersom man sitter lågt ner och bekvämt tillbakalutad kan kåpan göras låg, så man kan cykla betydligt fortare än på en vanlig cykel. En liten elektrisk motor hjälper till i uppförsbackar.
Tidigare har vi uppmärksammat velomobilen Mango.
Sunrider Cycles
Westlings Cyklar
Erik. En velomobil kostar ju ganska mycket pengar, ~75000 kr, inklusive batteri för 11000 kr. Visserligen något mindre än en liten bil, men väsentligt mer än en vanlig cykel.
Vet du hur länge de kan tänkas vara i drift? Vad kan gå sönder på dem som är svårt/dyrt att åtgärda?
Batteriet räcker 40-60 km per laddning och kan laddas 500 gånger. Efter 2-3000 mil behöver man alltså byta ut batteriet.
Hur länge kan man tänka sig att resten av fordonet håller?
Vet inte! Men jag gissar att förutom batteriet så håller en velomobil lika bra som en vanlig cykel. Det är drivpaketet och däcken som slits och så småningom måste bytas. Om man har tänkt sig att velomobila längre sträckor än man cyklar så antar jag att man får byta drivpaketet oftare. Bromsarna på velomobiler brukar vara trumbromsar eller skivbromsar, och dessa kräver betydligt mindre underhåll än de fälgbromsar som vanliga cyklar brukar ha.
Ja det är synd att det ska vara så dyrt!
Men så är det ned hanterksmässig produktion.
Hade Velomobiler tillverkats i lika stora serier, med samma slimmade produktion och med lika stor konkurens som dagens bilar hade de säkert kostat under 10000kr.
En ny velomobil kan visserligen kosta nästan lika mycket som en liten bil. Man ska dock beakta att velomobilen har en värdeminskning av helt annan karaktär. Jag skummar då och då runt på tyska och nederländska sajter lite i jakt på ett lämpligt muskeldrivet fordon. Det man kan notera är att värdeminskningen är låg. En tre år gammal Quest gick nyligen för 5000 euro (nypris 6000+). Dessutom tycker jag mej av annonsering och diskussioner kunna utläsa att en velomobil inte slits ut i första taget. Slitdelar byts relativt enkelt ut. Problemet är i så fall om man kraschar den på något sätt.
Att värdeminskningen är liten är såklart trevligt för velomobilägarna, men tråkigt för mig! Jag har ju inte råd med en begagnad heller! ;-)
Samma sak med andra liggcyklar.
inte riktig en velomobil, men ändå rätt rolig typ av cykel fast alldeles för dyrt:
http://www.erockit.net/en/
På Velomobilcenter utanför Köpenhamn finns några olika att testa. Se reportage: Besök på Velomobilcenter utanför Köpenhamn
Westlings cyklar verkar ha slutat med Sunridern? Men glädjande nog så kan man köpa Sunrider hos Cykelmartin i Asarum! http://www.cykelmartin.se/velomobil/
Hej! Jag erbjuder möjligheten att nyttja en velomobil kostnadsfritt i Stockholm en tid framöver tack vare annonsintäkter. Låter detta intressant? Kolla in www.facebook.com/velocitysweden Mvh Eric Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Elmopeder (5) Elmotorcyklar (1) Konferenstjänster (2)
|