Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Cykel   

Kampanj för ett cykelvänligt Europa

GUSTAV LORENZ 2009-04-14        #10250

Foto: Otto Lindstam

Organisationen Cykeleffekten vill få fler att förstå fördelarna med cykeln som transportmedel. I vår riktar vi uppmärksamheten mot Europa. Målet med årets kampanj är att göra Europas städer mer cykelvänliga. De senast decenniernas förändring i medeltemperatur står för ett trendbrott från den klimatutveckling som pågått under årtusenden. Även de korta resorna, de resor som varje dag tar människor till och från skola och arbetsplats, medför en klimatpåverkan. Korta resor är miljöbovar på grund av stora utsläpp innan motorn blivit varm och katalysatorn hunnit komma upp i kapacitet. Människans beroende av motorfordon har också starkt bidragit till minskade nivåer av fysisk aktivitet hos stora delar av jordens befolkning. Det finns direkta samband mellan fysisk inaktivitet och ett flertal dödliga sjukdomar. Sjukdomar, som drabbar allt fler i den industrialiserade världen. Cykeleffekten tar vara på en viktig möjlighet - den dagliga arbetspendlingen. Genom att använda sig av fysiskt aktiv arbetspendling kan man uppnå förbättringar inom hälsa och miljö. Samtidigt skulle många spara tid genom att cykla istället för att ta bilen. Vinster inom klimat, miljö, hälsa, tid och pengar. Det är det som är cykeleffekten – effekten du får av att använda cykeln som transportmedel. Det finns också stora samhällsvinster att göra genom att få fler människor att cykla. Fysisk inaktivitet kostar det svenska samhället 16 500 000 kronor varje dag. Sommaren 2008 genomförde Cykeleffekten i samarbete med Gymnastik- och idrottshögskolan en nationell kampanj för cykeln som transportmedel. På cykel tog vi oss 300 mil genom landet, från Sveriges sydligaste punkt Smygehuk till Treriksröset i norr. Vi genomförde ett tiotal föreläsningsseminarier för gymnasieungdomar om den globala klimat- och hälsoutvecklingen – med fokus på hur man som individ kan främja sin hälsa och ekonomi och samtidigt minska negativ klimatpåverkan. Seminarierna resulterade i en forskningsrapport om vad som motiverar respektive hindrar svenska ungdomar från att använda sig av fysiskt aktiv arbetspendling. Turnén blev startskottet för vårt arbete med att sätta cykelfrågor på kartan. Nu fortsätter kampanjen genom Europa. I vår kommer vi att cykla Stockholm- Lissabon, ca 450 mil med start 16 april. Målet med projektet är att öka cykelvänligheten i Europas städer. För att öka vår egen förståelse kring fysiskt aktiv transport har vi intervjuat trafikplanerare och forskare i Stockholm. Vår förhoppning är att vi ska få ökad kunskap genom möten och upplevelser även i de andra europeiska länder vi besöker. Vi i Sverige har fortfarande mycket att lära. Läs mer om projektet på www.cykeleffekten.se Gustav Lorenz Elin Bandmann

www.cykeleffekten.se



ELEONORA HORN 2009-04-14        #10251
Hoppas ni har kamera med er på resan från Stockholm till Lissabon. Det vore mycket intressant att få se bilder här på Ecoprofile på hur vägarna ser ut ur cykelperspektiv och läsa om era erfarenheter.

JOHAN ERLANDSSON 2009-04-14        #10252
Om ni håller planen så kommer ni till Göteborg från Borran på måndag kväll alltså, 20 april. Kanske ska ni titta förbi Stadsbiblioteket där John Holmberg håller föredrag om hur hållbar utveckling bli en drivkraft för samhällsutveckling och innovation. Han börjar 18.00, vore kul att se er där! Eller vad har ni planerat för kvällen, benmassage? ;-)

http://www.goteborg.se/wps/portal/!ut/p/c1/04_SB8K8xLLM9MSSzPy8xBz9CP0os3gj

THEODOR ADOLFSSON 2009-04-14        #10253
Jag bor i höghuset i bakgrunden på bilden. På gatan i fråga trängs gående på de allt för trånga trottoarerna och de blygsamma cykelbanorna är ofta belamrade av parkerade bilar. Allt medan bilarna förstås far fram på den största delen av gatan. Gatans norra del är gångfartsgata och betydligt trivsammare. För min del skulle gärna hela gatan få bli gångfartsgata eller åtminstone ges i lägre grad till den överlag ineffektiva, otrivsamma och miljöförstörande bilismen. Bilar är vettigt på landet men i storstäder bör de ha en betydligt mindre plats och användas enbart när de verkligen fyller en funktion.

GUSTAV LORENZ 2009-04-14        #10254
Vi kommer att vara utrustade med kamera och videokamera. Vår förhoppning är att samla på oss så mycket kunskap och bildmaterial som möjligt för att kunna sammanställa en vägledning för hur man aktivt kan arbeta för att främja cykeltrafiken i städer. Vi kan absolut bidra med bilder och erfarenheter till Ecoprofile. Vi vill ju sprida budskapet... Nej, bilar gör inget positivt för stadsbilden. Fler cyklar och färre bilar skulle verkligen göra Stockholm mer attraktivt. Många bilresor i svenska städer skulle kunna ersättas av cykelresor, men för att möjliggöra detta behövs en långsiktig och målmedveten prioritering av cykeltrafiken. Politikerna måste börja ta cykeln på allvar. Vi har inga bestämda planer för kvällen i Göteborg. Föreläsning låter som en plan. Massage tar vi i Lissabon.

ERIK SANDBLOM 2009-04-14        #10255
Såhär ska det se ut! Slussen på den gamla goda tiden. Fantastiskt arbete ni gör! Berätta gärna lite hur man gör rent praktiskt för att cykla så långa avstånd, det verkar nästan övermänskligt ur vissa vardagscyklisters ögon :-) Får man inte ont i baken?

GUSTAV LORENZ 2009-04-15        #10261
Tja, hur gör man för att cykla så långt..? För det första tror jag det är viktigt att förstå att vi inte är några elitidrottare. Vi är vanliga dödliga motionärer som använder cykeln som transportmedel i vardagen. Därigenom har vi en bra grundträning. Resten av träningen får vi under resans gång. Visst, det kommer vara några tuffa första etapper, men efter nån vecka så kommer vi vara grymt tränade. Ont i rumpan är nog svårt att helt undvika. Men vi har (som man kan se på bilden) ganska fula men grymt funktionella cykelbyxor med stoppning i rumpan. Detta är ett måste när man ska cykla så långt. Det är naturligtvis viktigt att äta och dricka ordentligt under resan. Energibehovet är betydligt högre än normalt när man cyklar så långt. Vi kommer alltid att ha torkad frukt, nötter och mycket vatten med oss. Vi räknar också med att dra i oss en hel del energidryck. Man ska alltid ha med sig energitäta kolhydratrika livsmedel om blodsockret plötsligt skulle sjunka. Viktigt är så klart att man läser kartan ordentligt, ser till att hålla packningen torr och försöker att ha trevligt tillsammans under resan.

JOHAN ERLANDSSON 2009-04-15        #10262
Har ni följebil? Eller väskor/cykelkärra? Hur ska ni övernatta? Hur transporterar ni er själva, cyklarna och packningen hem från Lissabon igen?

JEPPE D 2009-04-15        #10266

Bra initiative! Är det cyklarna på bilden ni ska använda? En idé till "följebil" vore en lådcykel med elmotor/hjälpmotor samt mjuka solceller över lådan och sidorna som laddar under cykling.

JOHAN ERLANDSSON 2009-04-15        #10267
Coolt med solceller på cykeln! Det har jag aldrig tänkt på, det skulle ju jag kunna ha på min Nihola! Finns mycket yta på den. Kan solcellerna på bilden ge något signifikant bidrag till framförandet av fordonet, Jeppe? Jag träffade precis ett gäng från Cykeleffektens sponsor Sportson, de sa att Gustav och Elin kommer köra utan följebil. Extra starkt jobbat i så fall!

JEPPE D 2009-04-15        #10272
Desvärre inga solceller på bilden utan endast det vanliga "kaleche"-tältet. Men som du säger så är det mycket yta på lådcyklar. Har inte räknat på det men om det bara handlade om en hjälpmotor till framförallt uppförsbackar så kan nog en kvadratmeter solceller (visserligen i olika riktningar) hjälpa till en del med laddning till batteriet om man befinner sig nedåt spanien/frankrike. Desvärre tror jag att de böjliga (och billiga) solceller som finns även är ganska ineffektiva per m2.

JOHAN ERLANDSSON 2009-04-21        #10356
Nu går det att följa Gustav och Elin på deras blogg. De ger Göteborgs cykelbanor tummen upp! Undrar var de har cyklat för att få det intrycket... Allén kanske?

http://gih.se/templates/ihsNormalPage.aspx?id=3257

MATTIAS CARLSSON 2009-05-04        #10529
Cyklandet i Irland har minskat de senaste åren. Nu hoppas regeringen på att vända den trenden genom att man lanserar landets första nationella cykelpolitiska program. Ser spännande ut och innehåller många konkreta policyförslag som förmodligen kan appliceras på de flesta håll i Europa. Tipstack till stallom.se

http://www.transport.ie/upload/general/11387-0.pdf

JOHAN ERLANDSSON 2009-05-14        #10695
Här kommer en hel radda tunga argument för att cykeln är framtiden från Klas Elm på Svensk Cykling. Klas är på världens största cykelkonferens i Bryssel, och "alla" är där. Kommissionen, IPCC, WHO: "Efter två dagar är jag helt säker på en sak – cykeln är framtiden! ALLT pekar på samma sak - ökad cykling är vägen framåt. Nyttan av att fler cyklar kan kläs i många argument – med det mest användbara i förhållande till beslutsfattare är de ekonomiska. Inget annat trafikslag kan visa på samma return of investments. I vissa fall har man räknat fram ett förhållande 3-4,5 till 1. Och andra forskare som lagt till fler parametrar så mycket som 45 till 1!" Fler argument än det ekonomiska följer i hans blogginlägg.

http://www.cykelsmart.se/2009/05/14/europa-pratar-cykel-en-rapport-fran-vel

JOHAN ERLANDSSON 2009-06-10        #11105
På fredag cyklar Gustav och Elin i mål i Lissabon! Fick mail från Gustav precis om detta. Han säger att det ska bli skönt att kliva av cykeln en stund... :-) Vi hoppas på ett inlägg här från honom på fredag.

http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=0-TYPE=blogg-bi=110-bc=2,00.html

JOHAN ERLANDSSON 2011-03-15        #17258
Vi nämner elcykel och solcell några inlägg upp. Här är en som fått till en lösning, dock utan att ta med sig solcellspanelen på cykeln:


Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Elmotorcyklar (1)
Konferenstjänster (2)
Elmopeder (5)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3159 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik