|
Bil Varför så komplicerat?
Prius och liknande är nog ett steg på vägen, men insatsen för miljön är rätt obetydlig. Och varför måste det vara så komplicerat?
Min önskedröm är en hybridbil som bara drivs av elmotorer, en vid varje hjul. Dessutom finns en förbränningsmotor som endast är till för att ladda batterierna. Mina dagliga transporter till och från jobbet klaras utan att förorena atmosfären eftersom jag har laddat batterierna hemma vid garaget. Men jag kan också åka på semester med bilen och köra 40 mil om dagen - då får jag finna mig i att förbränningsmotorn går en del.
Tänker jag fel? Eller är det så att man inom vissa teknikerkretsar har svårt att tänka enkelt?
Toyota har satsat väldigt mycket marknadspengar på att övertyga amerikanerna om att den inte behöver laddas via uttag. Tydligen en förutsättning för att den skulle kunna säljas i USA, och att hybridtekniken skulle kunna få det genombrott som den har fått.
Jag skulle också gärna se en "Plug-in Hybrid" som du beskriver. Kolla det här ämnet: http://www.ecoprofile.com/posts.asp?forum_id=32&topic_id=42
![]() Torbjörn,
här är en prototyp med en elmotor för varje hjul som du beskriver. Dock ingen förbränningsmotor ombord. http://www.greencarcongress.com/electric_battery/index.html
![]() Misubishi satsar också på hjulmotorer:
"The in-wheel motor makes it possible to regulate drive torque and braking force independently at each wheel without the need for any transmission, drive shaft or other complex mechanical components." http://media.mitsubishi-motors.com/pressrelease/e/corporate/detail1269.html
En nackdel med hjulmotorer är att man får högre så kallad ofjädrad vikt vilket ger en del negativa konsekvenser, bland annat sämre väghållning.
Undrar varför man inte helt enkelt sätter motorn i ena änden på en böjbar axel ut till varje hjul? Borde ge alla fördelarna med att ha motorn i hjulet men utan nackdelarna med ofjädrad vikt...
Torbjörn,
Det är inget fel i ditt tänkande, det är tyvärr bara fel på fysiken...för att du ska kunna köra 40mil med elbilen krävs en generator som ska klara av ditt effektbehov...den blir stor och tung men systemet finns och fungerar. kolla länken http://www.acpropulsion.com/Products/Range_extending_trailers.htm
0,72 l/mil var inte så imponerande nej.
![]() Här har vi en bil som är närmast hittills jämfört med vad Torbjörn önskar sig:
"MITSUBISHI Concept-CT MIEV showcases the companys MIEV concept for next-generation electric vehicles that utilizes in-wheel motors and high energy-density lithium-ion batteries as core technologies. This concept car pairs the MIEV concept with a gasoline engine for series-parallel hybrid propulsion, which delivers higher power and realizes longer cruising ranges, to drive all four wheels." http://media.mitsubishi-motors.com/pressrelease/e/corporate/detail1380.html
![]() Här tror vi att hjulmotorn är något nytt, kolla den här Porschen: ;-)
"What you may not have known is that Ferdinand Porsche, in order to get that Porsche feeling at the very beginning of his career, made electric cars. Yes. The Porsche of the 1890s was an electric vehicle.
...
The first Lohner-Porsche vehicle had electric motors that were mounted inside the front wheel hubs thereby eliminating the need for a shaft or chains to transfer energy to the wheels." http://www.evworld.com/blogs/index.cfm?page=blogentry&authorid=46&blogid=12 Logga in för att svara |
Lastcyklar (4) Cykelleasing (2) Konferenstjänster (2) Konverteringskit elcykel (3) Elmopeder (5) Trikar (16) Cyklar (6) Elmotorcyklar (1) Elcyklar (49)
|