|
Resor övrigt Cykel Markbunden kollektivtrafik Nederländerna: 40% cyklar till tåget
En liten stad i Nederländerna. Foto Todd Fahrner. clever in europe 2006 Dagligen görs 1,1 miljoner resor i Nederländerna med tåg. Nästan 40% av resenärerna cyklar till avgångstationen och ytterligare 10% cyklar från ankomststationen till resmålet. Det blir 400 000 cyklar per dag enbart på avgångssidan. Det är visserligen tillåtet att ta med cykel på tåget i Nederländerna, men med de stora volymer det handlar om så försöker tågoperatörerna uppmuntra cyklisterna att cykla till och från stationerna, men inte alltid ta med cykeln på tåget. Man arbetar således med att förbättra cykelparkeringen samtidigt som tågoperatörerna skaffar lånecyklar till resenärerna. Man har också startat cykelbutiker vid stationerna för att locka folk att ta cykeln istället för bilen till stationen, eftersom det gör att man kan erbjuda parkering åt fler resenärer. Från ett svenskt perspektiv kan man behöva räkna lite för att få en bild av vad det handlar om. I Stockholms pendeltåg får man under vissa tider på dygnet ta med max två cyklar per vestibul. Ett dubbelkopplat pendeltåg typ X60 (de vita pendeltågen) har 24 vestibuler vilket ger maximalt 48 cyklar per tåg. Ett sådant tåg har 748 sittplatser, vilket innebär att max 7 % procent av resenärerna kan ta med sig egen cykel. Det räcker inte till de 40 % av resenärerna i Nederländerna som vill cykla! Det är därför man satsar på cykelparkering och lånecyklar.
Tågoperatör inrättar cykelbutiker och lånecyklar Snart fler cykelparkeringar vid järnvägstationer i Sverige och England NS dotterbolag Ned Railways kör tåg i England under namnet Northern Rail, och ska nu öppna sin första cykelbutik under namnet "CyclePoint" på stationen i Leeds. Man räknar med att butiken ska börja täcka sina driftskostnader år 2012. Nederländernas försprång kan synas ointagligt men Sverige har goda förutsättningar att få lika stor nytta av tåg och cyklar. De senaste årens utbyggnad av järnvägen i Sverige har medfört att hälften befolkningen fått närmare än fem kilometer till en järnvägstation, vilket tar 15-20 minuter att cykla. Det som krävs nu är en lika stor satsning på cykelparkeringar vid stationerna. I Sverige finns inte så många cykelbutiker vid järnvägstationer, det enda dylika jag känner till finns i Lund. Där finns 780 bevakade cykelparkeringar, pump och möjlighet att låna verktyg. Utöver det finns 4800 obevakade cykelparkeringsplatser i Lunds centrum. Men det finns en del på gång. Uppsala leder stort med planer på 7000 cykelplatser vid centralstationen som byggs om nu. Tyvärr verkar den borgerliga majoriteten ha skurit ner detta till 1000. I Stockholm planeras över 3000 cykeplatser vid flera stationer: Älvsjö 250 st; Slussen 1000 st; Odenplan, Vanadisvägen och Södra station 600 st vardera; och centralstationen 230 stycken i ett underjordiskt garage. I Malmö ska den nya stationen Triangeln få ett stort cykelgarage. Göteborg har byggt flera cykelställ runt stationen de senaste två åren, både på Drottningtorget och Nils Ericonsplatsen. Någon cykelbutik tycks det inte bli. Det liknar inte Nederländerna, men det är en bra början ändå. Fietsberaad publication 12. Developments in bicycle use in transport to the train and onwards BikeBiz: UK to get Dutch-style CyclePoint shops OV-fiets: a fast and easy rental bike Film om cykelparkering vid nederländska järnvägstationer Ekot: Uppsala får nordens största cykelparkering UNT: Ännu inga besked om parkeringshus för cyklar DN: Första parkeringshuset för cyklar i Älvsjö Lundahoj - cykelresecentrum GP: Göteborg får nya cykelparkeringar City.se: Låt bilisterna betala istället
Staden Brisbane i Australien har byggt en cykelparkering med 420 platser och dusch. Medlemskap krävs, vilket kostar mellan fem och sju dollar per dag. Det kostade sju miljoner dollar att bygga.
Bike Commuters Clean Up and Lock Up in Brisbane, Australia
Lånecyklarna OV Fiets: en miljon lånetillfällen 2011
Lånecyklarna OV Fiets har tagits över av nederländska tågoperatören NS. Under första verksamhetsåret med NS har antalet lånetillfällen ökat med 46% till 480 000, och 42 nya hyrställen har öppnat. Det finns nu 182 hyrställen. Målet är en miljon lånetillfällen år 2011.
En av strategierna är att arbeta med det nederländska vägverket för att erbjuda lånecyklar i samband med vägarbeten.
The Guardian: Stations in £5m drive to get rail passengers onto bikes
Brittiska regeringen satsar fem miljoner pund i bidrag till tio järnvägstationer som ska bygga cykelparkeringar. I Nederländerna sker var tredje resa till eller från stationer med cykel, medan i England är det bara 2%.
Sydsvenskan: Cykelskepp i två däck
Nya järnvägstationen Triangeln vid Citytunneln i Malmö får en cykelparkering med plats för 2000 platser, och ett låsbart utrymme för större cyklar som t ex lådcyklar och tandemcyklar.
Men det verkar lite rörigt med bygglovet. En av förutsättningarna när tre arkitektkontor tävlade om uppdraget var att cykelgaraget vid Triangelnstationen skulle vara lätt att montera upp – och ner.
Bevakad parkering med 750 platser på stationen i Assen, Nederländerna. Rijwielshop Grootjans, Assen, Station NS Säker parkering hemma, lånecykel borta
Nu kan man parkera sin cykel på en övervakad plats vid järnvägstationen helt gratis, om man abonnerar på OV-Fiets, den nederländska järnvägens lånecykelsystem. Ett och samma kort kan alltså användas för att låna en cykel vid ankomststationen, samt även säkert parkera sin egen cykel på hemmastationen.
Erbjudandet är sker på prov på stationerna Assen, Hilversum, Leeuwarden, Nijmegen, och Utrecht Centraal West.
NS Fiets en OV-fiets: Stallen-Op-Pas
Nederländska banverket ska bygga totalt 100 000 nya cykelplatser vid 150 stationer under de närmaste fyra åren. Det blir 667 nya platser per station.
David Hembrow: More NS cycle parking
Sedan 1999 har det byggts 135 000 cykelplatser vid nederländska järnvägstationer. Av dessa är 25 000 bevakade och 10 000 består av förvaringsboxar som tar en cykel vardera.
Runt 250 000 platser har ersatts eller byggts nya i projektet "Ruimte voor de fiets" eller "plats för cykeln". http://www.prorail.nl/Publiek/ruimtevoordefiets/Pages/FeitenenCijfers.aspx
Tågtrafiken på East Coast main line i England har bytt operatör och nu blir det nya investeringar. Bland annat 200 nya cykeplatser i Newcastle, 100 i York och 150 i Peterborough.
East Coast Main Line Company Pledges To Improve Services And Invest For The Future
För tio år sen valde 30% av tågresenärerna i Nederländerna att cykla till stationen. Nu är det 40% och till 2020 antas varannan resenär ta cykeln till tåget. (Vid ankomst är det 10% som cyklar från stationen.) Det blir trångt på cykelparkeringen och därför fortsätter man att märka ut, och sedan ta bort, övergivna cyklar. So many bikes, so little space I Sverige väljer var tionde resenär att cykla till, eller från, tåget.
OV-Fiets heter lånecyklarna som erbjuds av Nederländska tågoperatören NS. Mellan 2007 och 2009 fördubblades antalet lånetillfällen.
För att minska antalet övergivna cyklar på stationen har man i Zutphen byggt cykelställ som håller reda på hur länge cyklarna har stått parkerade. När cykeln har stått 10 dagar på samma plats kostar det €1,20 per dag. Efter 15 dagar tas cyklarna bort och kan hämtas mot en avgift på €25. New bicycle parking system in the Zutphen bike park - Fietsberaad Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Konferenstjänster (2) Elmopeder (5) Elmotorcyklar (1)
|