Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Ekonomisk tillväxt   

Storstadsregioners tillväxtsatsningar

JOHAN ERLANDSSON 2009-05-26        #10838

Jag har just varit på ett lunchmöte med Business Region Göteborg (BRG). De presenterade sin verksamhet och sin tillväxtsatsning "Expedition Framåt". Vi som var där fick också den pinfärska årsredovisningen för BRG 2008. BRG är det före detta näringslivssekretariatet i Göteborg och innefattar 13 kommuner. Anledningen till att jag var där är att jag sedan ett par månader sitter på en företagsinkubator i Göteborg, jag får hjälp med att starta företag här, bland annat som föreläsare och konsult inom hållbar livsstil. När man är på företagsinkubator blir man inbjuden till en massa aktiviteter i det så kallade "innovationssystemet". Lunchmötet blev en ganska så ordentlig krasch med de tankegångar som förs här på Ecoprofile. Låt mig ge några exempel från årsredovisningen, jag börjar med rubriken Göteborg 2020 -en kraftfull tillväxtstrategi: "...att global konkurrens alltmer handlar om konkurrens mellan växande storstadsregioner. Internationell handel, ekonomisk förnyelse och tillväxt koncentreras till allt större stadsregioner. Vår region måste hävda sig i denna konkurrens." "Strategiska mål att nå 2020: ... en fortsatt befolkningsökning med minst 8 000 invånare per år" Under rubriken Infrastruktur och logistik kan man läsa: "Logistik är en viktig bransch och en betydande konkurrensfaktor för näringslivet. ... BRGs satsning på logistik och transport har som mål att ytterligare förbättra logistik- och transportmöjligheterna i Göteborgsregionen. ... Göteborg Landvetter Airport, Business Region Göteborg, Göteborg & Co och Göteborg City Airport deltog på flygmässan Routes 2008 i Kuala Lumpur. Detta har medverkat till att världens största flygbolag, Delta Airlines, planerar en direktlinje mellan New York och Landvetter fyra gånger per vecka. Insatsen på mässan väntas leda till ytterligare nya och mer frekventa linjer till och från Göteborg. Under 2008 har Göteborg Landvetter Airport byggt ut sin flygfraktkapacitet." Under rubriken Petrokemi läser jag: "Skanledprojektet: I Sverige byggs det västsvenska gasnätet ut genom den norska anslutningen. Den långsiktiga försörjningen tryggas när tillgänglighet på den danska gasen faller brant." Det finns en del glädjeämnen också i rapporten ska jag säga, att man jobbar med att diversifiera företagandet och satsar på t.ex. upplevelseindustri och miljöteknik. Men huvudbudskapet är att kraftig tillväxt är i absolut fokus, och det går bra med vilken bransch som helst (automotive och petrokemi är viktiga satsningsområden) bara man satsar på rejäl tillväxt. På några ställen nämns att BRG ägnar sig åt "hållbar tillväxt". På en sida står en definition av detta begrepp: "Hållbar tillväxt innebär en tillväxt som tar hänsyn till hur såväl människor, miljö som ekonomi utvecklas. Med detta som utgångspunkt vill vi att företagen i Göteborgsregionen ska uppnå internationell konkurrenskraft. För att nå målet krävs både god lönsamhet och hög produktivitetsutveckling i regionen." Hade årsredovisningen verkligen innehållit något som visade att man vill styra tillväxten till nya, mer hållbara branscher hade jag kanske låtit detta begrepp passera, men nu känns det mest som skitsnack och gröntvätt om jag ska vara ärlig. Om alla storstadsregioner i världen jobbar så här så har jag inte stort hopp för framtiden. Jag hade trots allt ett bra samtal med en BRG-anställd över lunchen som visade förståelse för problematiken med det mycket starka tillväxtfokuset. Kanske får jag komma och berätta lite för BRG-folket om trippelkrisen och Green New Deal?

http://www.webbkampanj.com/brg1/2008/



MATTIAS CARLSSON 2009-05-26        #10840
Denna ivriga strävan efter ekonomisk tillväxt skulle vara godtagbar om man hade tydliga ambitioner och verktyg för att göra den hållbar. Tyvärr är så inte alltid fallet. Igår ställde sig Uppsala kommunfullmäktige positiva till en lågprisflygplats på den flygfflottilj i stadens utkant aom försvaret snart lämnar. Suck.

http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=77-AV_ID=912153,00.html?

CARINA SUNDQVIST 2009-05-26        #10841
Bra att du är så uppmärksam på vad det EGENTLIGEN står skrivet. Jag tror BRG hade haft god hjälp av dig som konsult så att de kan få veta hur de kan sträva efter en äkta hållbar tillväxt, på riktigt, om de nu vill ha insikt om det.

JOHAN ERLANDSSON 2009-05-29        #10907
Nu har jag läst ett nummer av "Business", en tidning från Business Region Göteborg. Där kan man på en sida läsa att kommunstyrelsens ordförande Anneli Hulthén säger: "Framtidens tillväxt måste vara hållbar". På nästa uppslag kan man läsa om docent Jan Jörnmarks vision om att skapa en "Airport city" runt Landvetter flygplats. Han säger: "Det finns inga tillväxtområden i världen som inte haft god tillgång till en flygplats." Vidare kan man läsa om hur BRG ordnar event med temat "Airport Cities", som handlar om flygplatsens roll för tillväxten och näringslivsutvecklingen i regionen. Flygplatschefen på Landvetter är talare och Jan Jörnmark moderator. Frågan är om det går att bygga framtidens visioner på samma idéer som skapades när vi hade god tillgång på fossilbränsle, och klimatfrågan inte fanns?

http://www.webbkampanj.com/brg1/0901/

JOHAN ERLANDSSON 2009-11-01        #12680
Caminos Johanna Stål har varit på regionutvecklingsträff och gör liknande insikter.

http://www.caminomagasin.se/bloggar/johanna-stal/ett-tveksamt-handslag-milj

JOHAN ERLANDSSON 2010-02-08        #13760
Nu är Göteborg som "Airport City" på gång. Jag har tyvärr inte energi att bli upprörd, utan blir mest ledsen.

http://www.effektmagasin.se/lagflygande-planer-i-goteborg

Logga in för att svara


Produkter

Böcker (2)
Miljökonsult (1)
Magasin (3)
Återanvändande/upcycling (1)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3018 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik