|
Ekonomisk tillväxt Storstadsregioners tillväxtsatsningar
Jag har just varit på ett lunchmöte med Business Region Göteborg (BRG). De presenterade sin verksamhet och sin tillväxtsatsning "Expedition Framåt". Vi som var där fick också den pinfärska årsredovisningen för BRG 2008. BRG är det före detta näringslivssekretariatet i Göteborg och innefattar 13 kommuner.
Anledningen till att jag var där är att jag sedan ett par månader sitter på en företagsinkubator i Göteborg, jag får hjälp med att starta företag här, bland annat som föreläsare och konsult inom hållbar livsstil. När man är på företagsinkubator blir man inbjuden till en massa aktiviteter i det så kallade "innovationssystemet".
Lunchmötet blev en ganska så ordentlig krasch med de tankegångar som förs här på Ecoprofile. Låt mig ge några exempel från årsredovisningen, jag börjar med rubriken Göteborg 2020 -en kraftfull tillväxtstrategi:
"...att global konkurrens alltmer handlar om konkurrens mellan växande storstadsregioner. Internationell handel, ekonomisk förnyelse och tillväxt koncentreras till allt större stadsregioner. Vår region måste hävda sig i denna konkurrens."
"Strategiska mål att nå 2020: ... en fortsatt befolkningsökning med minst 8 000 invånare per år"
Under rubriken Infrastruktur och logistik kan man läsa:
"Logistik är en viktig bransch och en betydande konkurrensfaktor för näringslivet. ... BRGs satsning på logistik och transport har som mål att ytterligare förbättra logistik- och transportmöjligheterna i Göteborgsregionen.
...
Göteborg Landvetter Airport, Business Region Göteborg, Göteborg & Co och Göteborg City Airport deltog på flygmässan Routes 2008 i Kuala Lumpur. Detta har medverkat till att världens största flygbolag, Delta Airlines, planerar en direktlinje mellan New York och Landvetter fyra gånger per vecka. Insatsen på mässan väntas leda till ytterligare nya och mer frekventa linjer till och från Göteborg. Under 2008 har Göteborg Landvetter Airport byggt ut sin flygfraktkapacitet."
Under rubriken Petrokemi läser jag:
"Skanledprojektet: I Sverige byggs det västsvenska gasnätet ut genom den norska anslutningen. Den långsiktiga försörjningen tryggas när tillgänglighet på den danska gasen faller brant."
Det finns en del glädjeämnen också i rapporten ska jag säga, att man jobbar med att diversifiera företagandet och satsar på t.ex. upplevelseindustri och miljöteknik. Men huvudbudskapet är att kraftig tillväxt är i absolut fokus, och det går bra med vilken bransch som helst (automotive och petrokemi är viktiga satsningsområden) bara man satsar på rejäl tillväxt.
På några ställen nämns att BRG ägnar sig åt "hållbar tillväxt". På en sida står en definition av detta begrepp:
"Hållbar tillväxt innebär en tillväxt som tar hänsyn till hur såväl människor, miljö som ekonomi utvecklas. Med detta som utgångspunkt vill vi att företagen i Göteborgsregionen ska uppnå internationell konkurrenskraft. För att nå målet krävs både god lönsamhet och hög produktivitetsutveckling i regionen."
Hade årsredovisningen verkligen innehållit något som visade att man vill styra tillväxten till nya, mer hållbara branscher hade jag kanske låtit detta begrepp passera, men nu känns det mest som skitsnack och gröntvätt om jag ska vara ärlig. Om alla storstadsregioner i världen jobbar så här så har jag inte stort hopp för framtiden.
Jag hade trots allt ett bra samtal med en BRG-anställd över lunchen som visade förståelse för problematiken med det mycket starka tillväxtfokuset. Kanske får jag komma och berätta lite för BRG-folket om trippelkrisen och Green New Deal?
http://www.webbkampanj.com/brg1/2008/
Denna ivriga strävan efter ekonomisk tillväxt skulle vara godtagbar om man hade tydliga ambitioner och verktyg för att göra den hållbar. Tyvärr är så inte alltid fallet. Igår ställde sig Uppsala kommunfullmäktige positiva till en lågprisflygplats på den flygfflottilj i stadens utkant aom försvaret snart lämnar. Suck. http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=77-AV_ID=912153,00.html?
Bra att du är så uppmärksam på vad det EGENTLIGEN står skrivet. Jag tror BRG hade haft god hjälp av dig som konsult så att de kan få veta hur de kan sträva efter en äkta hållbar tillväxt, på riktigt, om de nu vill ha insikt om det.
Nu har jag läst ett nummer av "Business", en tidning från Business Region Göteborg. Där kan man på en sida läsa att kommunstyrelsens ordförande Anneli Hulthén säger:
"Framtidens tillväxt måste vara hållbar".
På nästa uppslag kan man läsa om docent Jan Jörnmarks vision om att skapa en "Airport city" runt Landvetter flygplats. Han säger:
"Det finns inga tillväxtområden i världen som inte haft god tillgång till en flygplats."
Vidare kan man läsa om hur BRG ordnar event med temat "Airport Cities", som handlar om flygplatsens roll för tillväxten och näringslivsutvecklingen i regionen. Flygplatschefen på Landvetter är talare och Jan Jörnmark moderator.
Frågan är om det går att bygga framtidens visioner på samma idéer som skapades när vi hade god tillgång på fossilbränsle, och klimatfrågan inte fanns? http://www.webbkampanj.com/brg1/0901/
Caminos Johanna Stål har varit på regionutvecklingsträff och gör liknande insikter. http://www.caminomagasin.se/bloggar/johanna-stal/ett-tveksamt-handslag-milj
Nu är Göteborg som "Airport City" på gång. Jag har tyvärr inte energi att bli upprörd, utan blir mest ledsen. http://www.effektmagasin.se/lagflygande-planer-i-goteborg Logga in för att svara |
Magasin (3) Miljökonsult (1) Böcker (2) Återanvändande/upcycling (1)
|