|
Energi övrigt Utvecklingsländer minskar bränslesubventioner
![]() Smog i New Delhi Många utvecklingsländer subventionerar bränsle som t ex bensin för att hjälpa fattiga människor och gynna industriutvecklingen. Förra året blev detta ohållbart när oljepriset steg upp över 140 dollar fatet, och subventionerna minskades. I länder som Kina och Malaysia blev då bensinen 20% respektive 40% dyrare. Nu ska även Indien minska bensinsubventionerna. I en FN-rapport från förra året sägs att ett avskaffande av bränslesubventionerna skulle minska de globala klimatutsläppen med 6% och öka världens BNP med 0,1%. Vissa länder lägger mer pengar på bränslesubventioner än på hälsa och utbildning sammanlagt, enligt FNs energiprogram UNEP. Det skulle nog vara bra för trafiksäkerheten också. Varje år dör 100 000 indier i bilkrockar. Världsbanken har räknat ut att vägdöden kostar Indien tre procent av BNP varje år. Lösningen är att utbilda förarna och att trafikregler upprätthålls, enligt Världsbanken. Vi vet också att tågtrafik är mycket säkrare och energisnålare än vägtrafik. Reuters: Scrapping fuel subsidies can help climate: U.N. study Reuters: Global road deaths on horrific climb Malaysia Insider: India may end fuel subsidies as reform push begins Asia Sentinel: Malaysia cuts fuel subsidy Sydney Morning Herald: World oil price falls as China cuts fuel subsidies Se även:
Australien avskaffar bensinsubvention Delstaten Queensland i Australien avskaffar nu sin bränslesubvention. Med början 1 juli får bilister betala 9,2 cent mer per liter för bensinen. Det motsvarar en höjning på ungefär åtta procent. Åtgärden sparar delstaten 500 miljoner dollar om året, pengar som ska gå till att betala av skulden. Det i sin tur medför lägre räntekostnader för skulden, vilket ger utrymme för större satsningar på vård, skola och polis, säger transportminister Rachel Nolan. Det medför också att grannstaten New South Wales avskaffar den bränslesubvention som gällt bensinstationer längs gränsen till Queensland. Den subventionen infördes ursprungligen som svar på Queenslands subvention. Brisbane Times: Fuel subsidy scrapped Sydney Morning Herald: Service stations smile, but end of subsidy fuels plenty of frowns Indien studerar sänkta bränsleseubventioner Den indiska regeringen tittar på två alternativ för att minska bränsleseubventionerna. Det ena är att höja priserna vid pump med en rupee per liter, det andra är att höja dem med tre rupeer. Med dagens prisnivåer förlorar de indiska oljebolagen sex rupeer per liter bensin. Hindustan Times: Govt gears for petro price hike Govt still considering freeing fuel prices - Murli Deora
G20 vill att u-länder avvecklar bränsleseubventioner G20 vill att utvecklingsländerna avvecklar sina bränsleseubventioner. Det skulle kunna bli en öppning inför klimatmötet i Köpenhamn i december. Fatih Birol, chefekonom på International Energy Agency, räknar med att länder utanför OECD lägger 310 miljarder dollar om året på bränslesubventioner. Det gäller främst Iran, Ryssland, Kina, Saudiarabien och Indien.
I Indien protesteras det mot att regeringen minskat på bränslesubventionerna. På många håll i världens näst folkrikaste nation ställdes flyg och tåg in, samtidigt som bussar slogs sönder av demonstranter. Sedan den federala regeringen slopat prisregleringar på många typer av bränslen har dieseln stigit med 2 rupier litern och bensinen med 3:50 rupier litern. En rupie är drygt 15 öre.
New York Times: Politically Confident, Iran Cuts Subsidies on Prices The subsidy cuts, which the International Monetary Fund says have amounted to $4,000 a year for the average Iranian family, began in earnest last month when the rationed price of gasoline jumped to about $1.44 a gallon from just 38 cents. With a ration of only 16 gallons a month at the subsidized rate, most motorists buy the bulk of their fuel now at the even higher market rate of $2.64 per gallon, significantly more than the $1.80 that people pay in nearby Dubai. In recent weeks, subsidies have also been reduced on flour, water and diesel. But the spike in prices has not provoked the angry protests that followed the introduction of fuel rationing in 2007. The price of bread has tripled, on average, the government says; water, which used to be practically free, now costs between 10 cents and 85 cents per cubic meter, based on a sliding scale under which consumers pay a higher rate the more they use.
I Indien diskuteras möjligheterna att fasa ut subventionerna av bränslen och livsmedel och ersätta dem med direkta bidrag till landets fattiga. En av fördelarna antas vara att risken för korruption minskar, men det kommer också få effekter på bränsleanvändningen:
Logga in för att svara |
Solfångarsystem (2) Varmvattensparande produkter (4) Vindandelar (2) Standby-stoppare (1) Belysning (1) Värmeväxlare för varmvatten (2) Energikonsulter (2) El (3) Energimätare (3) Hybridsystem solceller/vindkraft (4) Solceller (2) Småskalig vindkraft (33)
|