Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Konsumtion och livsstil   

yourmail.se - En tjänst som hjälper Sveriges hushåll att bli av med pappersreklamen

ALEXANDER STENVALL 2009-06-04        #10989

Jag har fram tills oktober 2008 varit irriterad över all reklam som varje vecka överöser brevlådan. Då bestämde jag mig för att göra något åt det och startade tjänsten http://www.yourmail.se En tjänst som ersätter den Oadresserade reklamen med digitala klimatsmarta alternativ. En tjänst som är helt gratis för medlemmarna, men som skänker 30% av intäkterna från annonsörer direkt till Naturskyddsföreningen. En tjänst som hittills reklamspärrat ungefär 8000 hushåll och bidragit till en minskning av pappersreklamen med ungefär 375000 kilo per år. Men det är bara en liten del, målet är att få bort 48 miljoner kilo till 2010. Så vill du göra en insats för miljön och din egen brevlåda - testa ett medlemskap, så får du en snygg dekal till din brevlåda.

http://www.yourmail.se



THEODOR ADOLFSSON 2009-06-04        #10990
Vad finns det för siffror som visar att det är bättre för miljön med elektronisk reklam? När det gäller tidningar så har jag förstått att det snarast är tvärt mo.

ALEXANDER STENVALL 2009-06-16        #11166
Om vi isolerat tittar på Oadresserad reklam så distribueras 3,5 miljarder enheter varje år till Svenskens brevlådor. Detta utgör 54,7% av postens totalt distribuerade volym. Bara distributionen kräver cirka 1500 fordon. Om vi sedan tittar på Papprets väg tillbaka Det genomsmittliga svenska hushållet får cirka 48 kilo reklam/år. Av Sveriges 4,5 miljoner hushåll (källa: posten) så är det cirka 22% (källa: swedma)som har valt att säga "nej tack" till reklam. Detta inkluderar även medlemmar på yourmail.se. Vi är i Sverige duktiga på återvinning, idag återvinns 85% av allt papper som skickas ut - vilket är bra men vad är effekterna av att frakta detta fram och tillbaka.Vi har räknat lite på detta. 48 kilo/hushåll och år x 4,5 miljoner hushåll = 216 miljoner kilo X 0,78 = 168 miljoner kilo. Om vi räknar om detta til ton så blir det 168 000 ton återvunnet papper som ska skickas. En relativt stor lastbil, såsom den på bilden lastar cirka 14 ton och drar lågt räknat 3 liter diesel/mil. Det krävs cirka 12 000 fulllastade, lastbilar som den nedan bara för att transportera pappret från återvinningscentralen till bruket för att göra nytt papper. Om vi räknar med att varje bil i snitt måste åka 10 mil ( vilket är relativt lågt räknat) så blir det totalt 120000 mil. Lågt räknat drar bilen 3 liter milen, vilket ger oss 360 000 liter diesel i förbrukning. CO2 utsläppen blir då cirka 8,94 kilo/mil (beräkning: etanol.nu) detta ger enligt detta exempel ett co2 utsläpp totalt på 1 072 800 kilo! bara för att transportera pappret tillbaka omvandlingsfabriken. Och detta är bara siffror för delar av kretsloppet, sedan kommer det som förbrukas för att omvandla papper till massa, och hela hanteringen av skogsnäringen. Om detta kan du delvis läsa på SIKA, som är statens institut för kommunikationsanalys. Så summan av resonemanget och fakta är att det är miljövänligare med digital distribution, som inte involverara papper i något led.

http://www.yourmail.se

Logga in för att svara


Produkter

Återanvändande/upcycling (1)
Miljökonsult (1)
Magasin (3)
Böcker (2)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3225 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik