Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Bil   

Elbilspool i Göteborg

JOHAN ERLANDSSON 2009-07-04        #11354

Foto: Think

Här är en nyhet som jag tycker förtjänar att uppmärksammas: Företaget Move About startar elbilpool i Göteborg. Från början på en blygsam nivå: fem bilar som kan bokas av ett företag. Men Move About lovar bilar som kan bokas av allmänheten inom 6-12 månader. Parallellt med den fem bilarna i Göteborg startar ett större program i Oslo, med femtio bilar. Rätt upplagt kan ett elbilpoolsprogram bidra till hållbar mobilitet, vilken kanske bäst beskrivs av företagets vision: 
  Move About provides: 
- fun 
- convenient 
- and cost effective personal mobility, while laying claim to the least possible amount of: 
- energy 
- production resources 
- and public space 

 Jag kan dock se två saker i upplägget som inte är optimala: 
 1. De specificerar inte vilken el bilarna laddas med. Gör man så och ser elnätet som europeiskt och dessutom tänker marginalel blir det svårt att prata om "Zero Emission" 
 2. Man betalar en fast månadsavgift och bara en låg rörlig avgift, därmed uppnås samma effekt som med bilägande. Den största kostnaden för bilen är redan tagen och man kan lika gärna ta bilen som cykel eller kollektivtrafik ur ekonomisk synvinkel när man kommer på att behöver köpa en liter mjölk. Eller till jobbresan när det är lite ruggigt ute. 

 Till Move About: ladda bilarna med vindkraft och ersätt månadskostnaden med en milkostnad! Då når ni lättare er vision.

http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/elbilar-i-pool-i-goteborg-1.1368



MARIJA J-AMBERG 2009-07-06        #11368
Ahaa... äntligen! Fast som vanligt, som jag noterat redan tidigare så är Sverige lite efter inom detta område. Men det kan ju hänga ihop med att vi, som bilägare är ganska konservativa (tidigare hade vi Europas äldsta bilpark, vet dock inte om det stämmer fortfarande). Frankrike har haft elbilspooler sedan flera år. I La Rochelle (västkusten) finns tex en pendlarpool av elbilar vid järnvägsstationen! Dock, precis som Johan säger, viktigt att elen som används är "grön". Om detta utvecklas och sprids, så byter jag gärna min bil mot medlemsskap i en elbilspool!

www.touffie.se

ULF JAKOBSSON 2009-09-25        #12265
1. Bilarna kommer att köras på förnyelsebar energi så fort avtal är klart med lämplig energileverantör. 2. Prissättningen är en missuppfattning och kommer att vara timbaserad, inte månadsbaserad, för allmänheten. Mvh Ulf, Move About

JOHAN ERLANDSSON 2009-09-30        #12302
Roligt att höra Ulf! Lycka till! Om ni vill få extra plus i kanten av mig så välj gärna något annat är den vanliga Bra Miljöval-elen eftersom det krävs att så otroligt många tecknar den innan den kan innebära någon förändring i praktiken. Standard Bra Miljöval-el blir i princip vattenkraft, och den är ju redan utbyggd så det räcker.

JOHAN ERLANDSSON 2010-07-02        #15120



Eftersom Tobias på Camino har gått med i elbilspoolen finns det nu lite hands-on erfarenhet av hur det är att använda elbilen och elbilspoolen! Jag har också fått testa att köra bilen lite försiktigt på en ö i skärgården. Den motsvarade mina förväntningar rätt så väl. Liten, tvåsitsig, gott om lastutrymme. Rätt fin inredning, bara något plastig. Helt tyst så när som på någon pump som jag gissar är bromsservot. Laddtiden till fullt laddat batteri är lite väl lång, 13 timmar, vilket hänger ihop med batteritypen sodium-nickel-klorid.

Mina två ursprungliga funderingar kvarstår dock, åtminstone den här första: Vilken el laddas bilarna med när de står parkerade i hemmahamnen? Tycker detta är ett viktigt ställningstagande inför ett ökat elbilsanvändande. Ulf angav att avtal var på gång ovan, men det står inget på hemsidan om vilken el som används. Ska vi köra bilarna på kärnkraft eller förnybart?

Min andra fundering gällde att avgift tas ut per timme istället för per körd sträcka, vilket inte ger några ekonomiska incitament att hålla nere körsträckan. Men den här punkten kanske jag inte behöver vara så hård på, upplägget innebär ju trots allt att körkostnaden är betydligt mer rörlig än om man hade ägt elbilen. Och är det så att man bokar upp bilen för längre tidsperioder så får man ju själv stå för elen som bilen laddas med, man får bara första tanken så att säga (även om det går bra att lämna tillbaks bilen urladdad till skillnad från vanliga hyrbilar).

En ny fundering jag har är hur energieffektiv bilen är, hur många kWh/mil drar den?

Elbilspooler tycker jag definitivt har framtiden för sig och jag hoppas att denna upplåtelseform tränger ut det enskilda bilägandet i stor omfattning! Särskilt i städerna är fördelarna så uppenbara.

ULF JAKOBSSON 2010-07-02        #15122

Några kommentarer från Move About:

Vi hade ännu inte hunnit teckna avtal för förnyelsebar energi när vi pratade för ett år sedan. Sedan augusti 2009 körs bilarna på lokal vindel från Göteborg Energi och alla våra kommande bilar kommer att köras på liknande el.

 

Vi kommer att behålla avgift endast per timme/dag/helg för att göra det enkelt för användarna att veta exakt vad resan kommer att kosta. Bland våra företagskunder ser vi inte att man kör längre än man annars skulle gjort, då man kör på sina kundbesök och sedan tillbaka.

 

Bland privatpersoner som hyr en helg kan det naturligtvis förekomma att man kör lite extra, men bilen har en begränsad körsträcka och körs som sagt på lokal vindel. Även här tror jag personligen att det i det här skedet är bättre om många får en chans att vänja sig vid elbil med ett enkelt system, även ur miljöperspektiv (där man t ex ser att de som provat elbil är mycket mer benägna att även vilja köpa en i nästa steg). För "vanliga" bilpooler, med mer förorenande bilar är det i mina ögon betydligt viktigare med en milkostnad.

 

Många upplever det dock som en barriär i traditionella bilpooler att man inte vet vad det kommer att kosta i förväg, då man har svårt att uppskatta milantalet. Denna barriär slipper vi i vår prismodell, liksom barriären att man ofta behöver köra och tanka efter mötet i traditionella bilpooler.

 

Det är dock alltid intressant att ta emot synpunkter från olika håll, särskilt från de som har ett verkligt miljöintresse som Ecoprofile och Camino.

 

En Think City drar 0,165kWh per km (vi kommer att använda en mix av olika elbilar och det skiljer lite mellan olika märken).

 

Hälsningar Ulf, Move About AB

 

 


JOHAN ERLANDSSON 2010-07-04        #15131
Tack för mycket bra info Ulf! Lokal vindel låter som ett toppenalternativ. Som sagt har jag nog inte så värst mycket emot att det inte är kilometerkostnad, det är ett tillräckligt rörligt pris ändå, och det är nog bra att det är så enkelt och förutsägbart som möjligt, i alla fall så här i början.

Är det officiella siffror enligt någon mätnorm eller mätt under realistiska förhållanden, t.ex. i höga hastigheter, kallt klimat och inklusive förluster vid laddningen? Finns det risk att officiella förbrukningssiffror är kraftiga glädjevärden tror du?



Logga in för att svara


Produkter

Trikar (16)
Konverteringskit elcykel (3)
Konferenstjänster (2)
Cyklar (6)
Elmopeder (5)
Cykelleasing (2)
Elmotorcyklar (1)
Lastcyklar (4)
Elcyklar (49)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3507 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik