|
Markbunden kollektivtrafik Avreglering av järnvägen
![]() Regeringen har alltså fattat beslut om att avreglera den svenska järnvägstrafiken. Frågan är om detta egentligen är särskilt bra ur ett långsiktigt samhällsperspektiv?
För egen del ställer jag mig tveksam till det hela och förstår inte riktigt vad det är man vill uppnå med en avreglering. Naturligtvis skulle det vara bra om konkurrens skulle kunna pressa biljettpriserna, men frågan är hur väl konkurrensen kommer fungera när belastningen på spåren är så hög och hur det kommer praktiska resandet fungera för resenären med flera olika tågbolag inblandade. Vad är era funderingar kring det här?
Jag är lite kluven. Godstrafiken har redan avreglerats, och det gick ju bra. Så även nattågen. Man borde gått långsammare fram och gjort den beslutade avregleringen på en begränsad sträcka, t ex Sundsvall-Stockholm eller liknande. Som det görs nu vet vi inte vad som händer.
Allvarligast är att ingen verkar veta hur tidtabellslägena ska fördelas.
Principiellt sett är det ju utmärkt. Jag jobbar i branschen (leverantör till SJ) och vet hur mycket bättre och effektivare man blir av konkurrens. Idag är tåget dyrt och går inte särskilt ofta i tid. Så kan det bara förbli med ett monopol i ryggen.
Sedan finns förstås en rad detaljfrågor såsom vem som skall få trafikera vilka sträckor (olika populära), hur biljettsystem skall samordnas osv.
Har skrivit om detta på min blogg många gånger. Senast 1 juli:
"Naturligtvis borde man börjat med problemet - vi behöver få fler att åka kollektivt. Vad finns då för lösningar? Om man då kommit fram till att en av de erkänt mest effektiva lösningarna är avregleing, så hade jag definitivt varit med på tåget! Tyvärr visar varken erfarenhet eller forskning att så är fallet.
Men det system vi har idag är heller inte helt optimalt utan skulle behöva kompletteras med tydligare styrning av SJ, som idag också agerar som monopolist. Jag har inget alls emot avreglering - konkurrens ger ofta bättre och billigare produkter. MEN det fungerar förmodligen dåligt när vi redan idag har kapacitetsbrist på spåren. Att som Åsa Torstensson (nån som minns henne?) hänvisa till flygets utveckling är knappast relevant?
Det kommer att bli slagsmål om de attraktiva tåglägena, som då auktioneras ut och därmed blir dyra. Dessa dyra åtråvärda tåglägen kommer att plockas som russin av antingen multisar som Veolia, eller av statsunderstödda bolag som DB eller NSB. För att ta igen dessa kostnader finns risk för prishöjningar. Och vinsterna går in i tyska regionaltågsutvecklingen .....Kanske kommer våra biljettpengar gå till utveckling av järnvägen i Norge och Tyskland istället för Sverige?"
http://ljungbergsblogg.blogspot.com/2009/07/installd-avgang.html#links Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Elmotorcyklar (1) Cyklar (6) Cykelleasing (2) Konverteringskit elcykel (3) Konferenstjänster (2) Elmopeder (5) Trikar (16) Lastcyklar (4)
|