|
Bil Vilka kommuner har en vision om hur biltrafiken skall minska?
![]() Stora Torget i Alingsås domineras av bilar fyra dagar i veckan. De flesta kommuner har naturligtvis en strategi för hur kollektivtrafiken skall byggas ut eller åtminstone hur stadsdelarna skall knytas samman med cykelbanor. Chansen att en kommun har tänkt igenom detta ordentligt ökar säkert om man idag har stora problem med biltrafiken. Jag misstänker dock att väldigt få kommuner har en vision som går ut på att biltrafiken skall minska och att bilarna skall dominera mindre i stadsbilden (även om det senare förmodligen är lite vanligare).
I min hemkommun (Alingsås) så menar de styrande partierna (M, FP, KD och C = Alliansen) att biltrafiken kommer att öka med 15-20% under en 20-årsperiod, även om kollektivtrafik- och cykelåkandet fördubblas.
Angående detta så har jag skrivit en insändare som har publicerats i Alingsås Tidning (både i pappertidningen och på webben - se länk nedan).
Frågan blir då: Hur ser der egentligen ut i andra kommuner? Finns det någon kommun som har vision som går ut att biltrafiken inte får öka mer eller till och med måste minska? Vad har man i så fall för strategier för att uppnå detta?
http://www.alingsastidning.se/debatt_visa.asp?id=2041&avd=alingsås&sidnamn=
Väldigt välskriven insändare Eric. Misstänker, tyvärr, att din insändare skulle kunna skickas in till nästan alla lokaltidningar i landet, då situationen är snarlik i de flesta städer. Hoppas att du inte misstycker om jag får för mig att planka delar av din insändare och skickar in till Upsala Nya?
Tack för berömmet Mattias! Självklart kan du eller vem som helst som känner för det planka delar av min insändare som kan komma till användning i liknande insändare.
Apropå Erics tråd så hände lämpligt nog detta idag på en annan plats i just Alingsås kommun: ett antal lokala miljöpartister gav sig i en aktion tillsammans med Jacob Lagercrantz (Gröna Bilister) dödsföraktande ut i biltrafiken medelst cykel på en hårt trafikerad landsväg för att rikta uppmärksamhet på behovet av cykelbanor även "ute på landet".
Väldigt lokalt det här kanske, men det kan väl tjäna som ett bra exempel på den ständiga konflikten mellan "vägmaffian"/bilkramare/makthavare å den ena sidan och cyklister/"miljöfolk" å den andra. http://www.alingsastidning.se/kategori.asp?id=3396&sidnamn=ALINGSÅS
Bra initiativ Eric! Det finns inte mycket att tillägga förutom kanske att i tätorter som Alingsås är cirka 70-80 procent av alla bilresor, kortare än 3-4 kilometer. http://publikationswebbutik.vv.se/shopping/ShowItem____1588.aspx Logga in för att svara |
Konverteringskit elcykel (3) Cykelleasing (2) Elcyklar (49) Elmotorcyklar (1) Trikar (16) Lastcyklar (4) Elmopeder (5) Konferenstjänster (2) Cyklar (6)
|