|
Cykel Konvertera Skeppshult till elcykel
![]() Lindesberg är en backig stad och jag är sugen på att konvertera min Skeppshult till elcykel. Kruxet är bara att båda hjulnaven är "upptagna" - baknavet till växlar och framnavet till generator och broms. Jag såg en variant i Ny Teknik med en motor som verkade direkt på pedalaxeln, men den var dyr (18 000 kr) och tydligen inte så effektiv heller, enligt kommentarerna till artikeln. Finns det fler alternativ? http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikrevyn/article573966.ece
Jag är precis inne på elkonvertering också, av min Nihola lastcykel. Jag kommer nog gå på ett bakhjuls-kit från Ecoride, se länk. Min bakväxel har ändå rasat (2 ggr) så det är bara att kassera och byta till mer lasttåliga utanpåliggande växlar.
En nackdel till med lösningen ovan är att den inte är ljudlös. http://www.ecoride.se/bakhjulskonvertering/130-elcykel-konverteringskit-bak
Är det ekonomiskt att bygga själv? Känns som att kostnaden hamnar på runt 7000 kr eller mer. Får ju en hel elcykel för mellan 7000-11000 kr. Är det för att ni gärna vill ha era "egna" cyklar, möjligtvis av bättre märke och kvalitet?
Ser att du har en speciell lastcykel(?) Johan, då kanske det är en annan sak.
Vet ni någon bra sida där dom jämfört de elcyklar som finns på den svenska marknaden nu?
Ja, mitt fall är speciellt, men på Ecoride berättar de att de har sålt en del paket. Kan tänka mig att folk har sin favoritcykel som de vill behålla. Och rent miljömässigt är det väl en liten fördel att inte behöva köpa en helt ny cykel om man redan har en bra...
Nej, har inte sett någon sådan jämförelsesida, det är nog en för ung marknad än så länge.
Möjligtvis en lite förhastad kommentar av mig där, då det självklart är mer miljövänligt att enbart införskaffa det som behövs istället för en hel cykel. Dock är det ju lite lustigt att priset blir det samma om man köper deras billigaste cyklar som om man köper enbart konverteringskitet.
Ja, det är väl marknadsprissättning antar jag. Det finns fler elcyklar att köpa, men kanske inte så många konverteringskit.
En konverterad 3-växlad damcykel från Zetcity
En god anledning att konvertera en vanlig cykel är att man då får en elcykel som som också går bra att cykla på, vilket man inte kan säga om alla färdigbyggda elcyklar. Den vikt som kitet adderar till en vanlig cykel är fullt aceptabel vid vardagscykling, medan många elcyklar är klumpiga och direkt obekväma att cykla på för egen maskin.
Istället för att köpa en helt ny elcykel köpte jag ett "elkit" som monterades på min 28" Skeppshult. Jag beställde det på www.forcebike.se. Var enkelt att montera, bara att byta framhjulet mot det nya samt skruva fast batterihållaren på ramen och ladda batteriet. Jag cyklar varje dag ca 8-9 km med den och brukar sätta batteriet på laddning varje söndag. 5.900 kr kostade "min" elcykel. www.forcebike.se Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Elmotorcyklar (1) Konferenstjänster (2) Elmopeder (5)
|