Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Bil   

Verklig förbrukning Prius motorväg 110km/h +

KENTH JOHANSSON 2009-10-11        #12477
Hej, Hittade hit av en slump och tycker sidan är intressant. Inte minst då vi nu ska byta bil. Vi kör 3500 + mil/år och vår Passat 1.8 T ligger konstant kring 0,9 l/mil räknat mellan varje tank. Detta säger dels en del om bilens törst, men också om vår körning givetvis. Klart vi kan köra försiktigare, men faktum är att vi ofta åker med tungt lastad bil, långa sträckor, relativt högt tempo och omkörningar av lastbilar mm på motorväg. Så ser verkligheten ut. Nu gäller det att för oss hitta den bil som med dessa förutsättningar är så snål som möjligt. En Prius är i underkant av vad vi behöver storleksmässigt, men på många sätt en fashinerande bil. Min undran är, på motorväg i laglig hastighet + lite till, är den då överhuvud taget snålare än motsvarande bil med konventionell teknik? Är den inte det så är nog en diesel som blir törstigare inne i stan nog totalt en bättre bil för oss? Svårt att hitta info om detta, men någon kanske har svaret? Tack på förhand, Kenth



JOHAN ERLANDSSON 2009-10-12        #12478
Mina motfrågor när det kommer såna här frågor brukar inte vara populära, men här är de iaf: Kan ni minska körsträckan? 3 500 mil är ju en hel del och det blir svårt att få ett sånt resande att bli miljömässigt hållbart, ens med bästa möjliga framtidsteknik. Min andra fråga är varför ni har så bråttom?

KENTH JOHANSSON 2009-10-12        #12482
Hej, Kan tänka mig att en del blir provocerade av att deras resevanor ifrågasätts. För vår del är det inte speciellt provocerande då vi redan ifrågasatt oss flertalet gånger och infört vissa förändringar. Vi har nog bantat bort minst 500 mil redan och det är svårt att minska mer eller ersätta med andra transportsätt. Vi måste ju bägge två till jobbet. Även om vi har olika arbetstider så samåker vi på bekostnad av bekvämlighet och flexibilitet. Det finns inga bussförbindelser. Sen har vi familj och vänner långt norrut. Flyg är ett alternativ, men inte precis mer hållbart. Vi har provat tåg på dessa resor och jag skulle kunna skriva en mindre avhandling om varför det inte är ett rimligt alternativ. Men om någon affärsutvecklare på SJ läser detta är jag nåbar. Bråttomheten kan jag inte argumentera mot. Oftast inträder den när vi har dagsetapper på 130 mil att avverka och känslan av att komma fram överskuggar tanken på hållbarhet. Här finns möjlighet till förbättring :) Med en snålare bil skulle kunna skära våra utsläpp med uppemot 30%. Känns som ett uppenbart ställe att börja på.

JOHAN ERLANDSSON 2009-10-12        #12483
Om vi ska prata om långsiktig hållbarhet så är jag rätt övertygad om att vi inte kan fortsätta att sätta oss i den typ av situation som ni är i. Vi är ju där idag eftersom vi har haft decennier av tillgång till billig energi och ett samhälle som i stor utsträckning bygger på bilåkande. Åtgärd nummer ett för er verkar vara att flytta norrut, där familj och vänner finns. Och kanske till en plats som inte ligger bortom buss- och tågförbindelser. Så, med detta sagt, så verkar inte Priusen vara det bästa kortsiktiga teknikalternativet för er om ni kommer fortsätta med de långa körsträckorna. En diesel känns väl som ett rimligare alternativ. Det finns siffror på landsvägsförbrukning som borde vara ganska enkla att jämföra.

ERIC JANSSON 2009-10-12        #12484
Intressant det här med hybridbilar och deras påstådda miljöfördelar. Jag har också en bild av de gör sig bäst i stadsköring med många inbromsningar. Kör man mest på landsväg så blir nog inte skillnaden så stor och eftersom hybridtekniken är ganska dyr så får man ganska lite för pengarna. Bättre då att satsa på en snål diesel med hög utväxling, lättrullande däck och lågt luftmotstånd. Sådana bilar lanseras nu av fler och fler tillverkare (bl a Volkswagen och Volvo). Frågan är om man skall satsa på hybrider alls? I stan där de passar bäst borde vi inte köra så mycket bil och om vi gör det så kanske det snart finns små elbilar som ersättning? Däremot tror jag på hybridtekniken när det gäller stadsbussar, sopbilar mm.

MAGNUS BILLBERGER 2009-10-12        #12485
För inte så länge sedan kunde man i en biltidning läsa en något förvirrade jämförelse mellan Toyota Prius och Volvo V50 Drive (1.6 l dieselmotor). Ett liknande test hittar du på ViBilägare (länken). Jag säger förvirrad eftersom reportern tycktes ha ganska dålig koll på begreppen. Slutsatsen var att Volvon var nästan likvärdig med Priusen då dess testförbrukning bara låg några % högre. Justerar man för det högre energiinnehållet i dieseln och ser till långväga landsvägskörning i relativt höga hastigheter så torde dieseln vara påtagligt snålare. Intressanta dieslar för din del torde vara VW:s Golf eller Passat eller 1.6 litersmotorn som du hittar i Volvo enligt nämnda artiklar. Samma motor finns även i bland andra Ford, Peugeot och Citroën. Om du inte har behov att dra släp så borde Volvo S40/V50 med start/stop vara ett särskilt intressant val.

http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=13705

MAGNUS BILLBERGER 2009-10-12        #12486
På tyska spritmonitor kan du bilda en hyfsad uppfattning om vad en Prius skulle kunna dra med dej bakom ratten. Jag gissar att du hamnar åtminstone över 5 l/100 km. På spritmonitor ligger ca 75% av priusförarna över 5 l/100 km.

www.spritmonitor.de

KENTH JOHANSSON 2009-10-12        #12492
Tack för en intressant sida Magnus. Kommer jag under 6 l/100km är det ändå en avsevärd förbättring. Ska fördjupa mig lite....

ZSOFIA GANROT 2009-10-12        #12494
Jag vet inte vad dessa komplicerade listor visar fram och tillbaka, jag vet bara det faktum hur mycket Toyota Prius (07) drar med mig + min man (150 kg människor)+ ca 10 kg packet, mellan Göteborg och Malmö på E 6, med en hastighet på 107 (cruise-control inställd och väldigt sällan behövs kopplas bort för inbromsning eller kanske omkörning på Hallandsåsen. Alltså, Prius (07) vid 107 km/h drar nämnligen 4.8-4.9/100 km, sommartid. Med vinterdäck och kyla ute, drar 5.1-5.2/100 km mellan Gtb-Malmö. Listor hit och dit, detta är egen erfarenhet sedan min man har bilen (tjänstebil) och vi lånar den för besök hos hans släkt i Malmö. Tyvärr, jag lyckades inte övertyga honom att ta tåget istället. Egentligen jag har tröttnat på att bråka om detta (han är överförtjust i Priusens teknik och miljöprestation och dessvärre ser inte helhetsbilden med bilkörning överhuvudtaget...till min stora sorg).

KENTH JOHANSSON 2009-10-12        #12495
Se där ja, ett konkret exempel! Zsofia, är just 107 km/h en optimal hastighet i förhållande till förbrukning eftersom ni ställer den så, eller är det bara en behaglig hastighet i allmänhet?

ZSOFIA GANROT 2009-10-12        #12496
Det är en behaglig hastighet min man väljer på motorvägar. Han säger att hastighetsmätaren alltid visar en aning mer än det verkliga hastigheten är och han tycker om att köra kring 100 km/h. 107 motsvarar ca 103-104Km/h i verkligheten, enligt honom (han är systemprogrammerare (IT ingenjör heter det) för bilmotorer, kanske han vet vad han säger...?)

KENTH JOHANSSON 2009-10-12        #12497
Han har nog helt rätt. Min erfarenhet genom mätning med GPS är att hastighetsmätaren kan visa upp mot 7 km/h saktare i 110 än verklig hastighet. Det ska nog vara så pga att man accepterar lite olika rullomkrets på däck etc beroende på sommar/vinter mm och det ska finnas en viss tolerans för detta. Tack för värdefull info.

R HJERPE 2009-11-04        #12728
Jag har en Prius III (den nya modellen), den drar 0,43 i 110km/h med eco knappen intryckt, farthållaren på och a/c avstängd samt sommardäck. Sänker jag farten till 90 km/h minskar förbrukningen till ca 0,38

Logga in för att svara


Produkter

Cykelleasing (2)
Trikar (16)
Elmotorcyklar (1)
Cyklar (6)
Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Konferenstjänster (2)
Lastcyklar (4)
Elmopeder (5)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3228 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik