|
Båt Nimbus med eldrift
Nimbus befintliga 27-fotare Nova S På fredag ska Nimbus släppa en 27-fotare med (delvis) eldrift. Enligt Båtliv ska båten göra 27 knop och gå 20 sjömil på en laddning i full fart. Laddas på tre timmar. Troligtvis kommer det finnas en vanlig dieselmotor också ombord.
– Vi är först i världen med att ta en stor eldriven fritidsbåt från ritbordet till den kommersiella marknaden, säger Nimbus Boats VD, Magnus Andersson. http://www.batliv.se/article.asp?newsid=1998
DN har luskat reda på lite mer. 4 timmar tar det att ladda om man har tillgång till starkström, annars får man vänta längre, säger Mikael Gustavsson på Nimbus.
Båten har en dieseldriven "range extender" som laddar batterierna.
Serietillverkning 2011 säger de. http://www.dn.se/nyheter/sverige/den-forsta-elbaten-lamnar-bryggan-1.979482
Swede 41 med elmotor Foto: http://www.classicswedishyachts.se DNs rubrik "Den första elbåten lämnar bryggan" känns ju lite felaktig, för det första kommer den inte förrän 2011 och för det andra finns det sedan länge flera eldrivna motorbåtar ända upp till 24 fot. Att det är den första "planande" eldrivna motorbåten på 27 fot stämmer säkert. Som båtmänniska så tror jag de flest motorbåtsägare med den storleken på båt åker mycket längre än 20 distans (mellan laddmöjligheter), vilket betyder att den för 80-90% av färden måste ha dieselgeneratorn igång... Den största vinsten är nog att dieselmotorn kan arbeta på "optimalt varvtal" när den laddar batterierna och att man kan smyga in och ut ur känsliga områden/naturhamnar. Varför inte bygga om en gammal båt till elbåt med OZ-marines elmotor som funnits i 10 år istället? Okej, om det är motorbåt som gäller så räcker den bara till en 5-6 knop men för 1,5 miljoner får man en riktigt snabb (trimaran som närmar sig 27 knop kanske?) och häftig segelbåt som man kan sätta en elmotor i = i princip utsläppsfri. http://www.ozmarine.se Min favorit är nya Swede 41:an ovan med elmotor http://www.classicswedishyachts.se
Duffy 22, elbåt sen 1970 http://www.duffyboats.com Duffy:s elbåtar finns i Sverige sen två år och är dessutom enbart drivna av el. Nimbusen är väl snarare en "pluginhybrid".
Varför inte lösa tre problem samtidigt, utveckla en biogasmotor/lösning för större båtar som Nimbusen och uppåt och dessutom bygga anläggningar för att tömma båttoaletter i skärgården och längs kusterna. Sedan gör man biogas av fekalierna på plats, vips har man en tankstation också...Som förhoppningsvis kan drivas utan bidrag kanske t o m med vinst. Ännu enklare kanske vore att utvinna syntetisk diesel av biogasen, då behövs kanske inte ens båtmotorerna förändras och man kan köra den befintliga båtflottan på den.
Då löser vi
Utsläppsproblemet
Problemet med dumpning av båttoaletternas innehåll rätt ut i vattnet
Tankstationsbristen i skärgården http://www.duffyboats.se
Mycket fiffig idé för att ta hand om båt-bajset! Frågan är om det blir tillräckligt mycket för att det ska bli några gasmängder att tala om? Vad jag vet så är det lättare att göra biogas än syntetisk diesel av fekalier.
Här är lite film på laddhybrid-Nimbusen:
Danska sjöbussar , kan vi få motsvarande i Stockholm på biogas om fem år? Det fanns ett liknande projekt med sjöbussar på biogas, men alliansen avslutade det och la över 165 miljoner på vägarna istället... Foto: Hanna B Larsen Ja först måste man väl göra biogas så det blir förstås mycket dyrare om man ska raffinera det vidare till syntetdiesel. Det kanske går att balansera beroende på om det blir tillräckligt stor efterfrågan på biogas till båtar, annars kan man segla in den till närmsta bilmack om det blir stora överskott i början...
Jag tror det kan bli stora mängder fekalier ifrån fritidsbåtar i t ex stockholms skärgård, framförallt om man kan tanka och handla mat på samma ställe och kanske få lite rabatt på andra grejer för tömningen. Fritidsbåtarna blir fler för varje år och lär inte minska om det blir dyrare att flyga framöver. Hittade en siffra på 100 000 men då är den större delen mindre båtar utan toalett... Men 3 miljoner besökare/genomresande per år kan nog bidra med sitt...(källa: wikipedia....)
Stockholms skärgård lider ju av ett annat problem, "avbefolkning" (under vinterhalvåret), biogasanläggningar skulle ju ge en hel del arbetstillfällen. Det finns massor av driftiga entreprenörer i skärgården och flera bönder som kan ha rötningsanläggningen i anslutning till gården. Då finns det "råvara" för biogas till vintern också. Kanske ett biogas-kooperativ vore något? Kanske något för O2 att ta tag i nu när det går trögt på vindkooperativfronten? http://www.dn.se/sthlm/det-blir-inga-sjobussar-i-stan-1.667670
Foto: Greenline Hybrid http://www.greenlinehybrid.com Nimbus borde varit tydligare med att det var världens första planande kommersiella "elbåts-prototyp" (kommer 2011) eller nåt... Det finns flera stora elhybrider på marknaden redan idag. Greenline Hybrid går dessutom att köpa i Sverige NU. Priset(1,287 000kr) är lägre än den mycket mindre Nimbusen, räckvidden otroligt mycket längre och jag tycker att den dessutom är riktigt snygg. Visserligen gör den "bara" 15 knop med den större dieselmotorn men det räcker gott och väl tycker jag som är seglare... http://www.bavariasverige.se/
SvD ser också några problem med Nimbus elhybrid. Till skillnad mot DN som själva bredde på pressreleasens ord lite extra. http://www.svd.se/naringsliv/motor/nimbus-slapper-eldriven-27-fotare_368020
Hittade denna väldigt informativa film om Greenline Hybrid. Väldigt snygga illustreringar över hur elsystemet fungerar. Man kan tydligen köra på endast solcellerna i upp till 3knop...
Undervattensbilderna och andra ger lite hintar om det "lättdrivna" skrovet som påminner om en val tycker jag. Fören är bl a "indragen undertill". http://www.youtube.com/watch?v=AZR6dh3wAfM
Greenline Hybrid fick årets innovationspris på båtmässan i Düsseldorf!
Vackra elbåtar och hybrider från http://www.frauscherboats.com/ !
Jag lyssnade på och pratade med Nimbus VD Magnus Andersson igår och han sa: Fokus är på att bygga en ren elbåt -ingen range extender alltså. Sjösäkerhetsmässigt kan de dock ändå bli nödvändigt att lägga med en dieselgenerator. På marknaden tidigast 2013. Tankar finns på att sälja båten ihop med gröna elavtal.
Greenline Hybrid får mer och mer uppmärksamhet: Och lite andra "miljöbåtar" Av någon anledning verkar journalisterna alltid missa den enda riktiga elbåten
Även Eboats som delar agenturen för Duffyboats, har elmotorer för segelbåtar. Dessa är tydligen av Holländskt fabrikat, och det bådar gott då Holland länge haft en stor flotta av elbåtar.
Elbåtar är helt klart på frammarsch.
Jens 28, en hybridmotorbåt med elinombordare från Ozecodrive och Volvodiesel blev tillsammans med en segelbåt utsedd till "Miljöbästa båt 2011": "Jens 28 är en intressant uppstickare med rötterna i traditionell båtindustri på västkusten. Den har ett brett och väl genomtänkt miljökoncept som tillvaratar både ny och mer traditionell svensk båtteknik. Elmotor med batteribank för åtskilliga timmars färd tillsammans med sedvanlig drift vid behov av högre fart. Jens 28 är en båt med miljötänk från för till akter, utan avkall på komfort." http://www.alltforsjon.se/for-press/utstallarnas-pressmeddelanden/daytripper-och-jens-28-miljobasta-batar-2011 Logga in för att svara |
Cyklar (6) Konverteringskit elcykel (3) Trikar (16) Lastcyklar (4) Konferenstjänster (2) Elmopeder (5) Elcyklar (49) Elmotorcyklar (1) Cykelleasing (2)
|