Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Konsumtion och livsstil   

Leksaker återkallas igen...

MARIJA J-AMBERG 2009-11-06        #12763

Konsumentverket varnar för att en svensk leksaksdistributör har återkallat 3.400 mjukisar. Anledningen är hög kvävningsrisk. Leksakerna har redan distribuerats till leksakeraffärer i hela Sverige men kan/skall nu återsändas. Man kan i.o.f. hävda att batteripaketet (som är boven i dramat) kan tas ut och att barnet kan leka med leksaken ändå. Men är detta den typ av leksak som vi konsumenter och föräldrar vill att våra barn ska leka med? Bara som påminnelse, 85% av leksakerna på den svenska marknaden importeras, varav 75% av dem är tillverkade i Kina. Med detta följer de vanliga problemen: kvalitet, säkerhet och etik (miljö- och sociala värden). När du väljer att köpa en produkt (t.ex. en leksak) i en butik, är det svårt att hitta relevant produktinformation om hälsa, miljö och etik. Svenska konsumenter vill välja produkter baserade på mer än bara priset! Det som ofta är viktigt för konsumenterna är som sagt hälsa, ursprungsland, miljöhänsyn och etik. Idag finns två stora problem när man vill köpa leksaker: • Ingen innehållsförteckning över ämnen och kemikalier som ingår i leksaken. • Mycket sällan anges ursprungsland för leksaken, ibland kan det dock stå var leksaken har designats, vilket inte är speciellt relevant. Vi som konsumenter rekommenderas att titta efter CE-märkning när vi köper en leksak. Men man bör komma ihåg att CE-märkningen, per se inte är ett tecken på kvalitet utan en form av garanti från tillverkarens sida att EU: s säkerhets-normer är uppfyllda. Men CE-märkningen innebär inte att produkten har testats innan den hamnar på hyllorna i leksaksaffären. Så vad ska vi som konsumenter, föräldrar, mor- och farföräldrar, som alla älskar och bryr sig om våra små, ha i åtanke när vi väljer och köper en leksak? • Att vara väl informerad är avgörande. Man kan hitta bra och djupgående information på Konsumentverkets och Kemikalieinspektions webbplatser. • Om du väljer en "vanlig" leksak (inte rättvisemärkt, ekologisk eller dylik), bör man inte bara förlita sig på välkända varumärken och huruvida CE-märkning finns. Köparen bör dessutom informera sig om att leksaken lämpar sig för avsedd ålder samt att den är tillräckligt säker för barnet (t.ex. små eller lösa delar, lukt/parfym, ljudnivå, etc.). • Att istället köpa en ekologisk och miljövänlig leksak är bäst för barnet och för vår planet. Det finns idag mer och mer naturliga leksaker på marknaden, så dessa är inte svåra att hitta! Vi som konsumenter och föräldrar kan bara hoppas att leksaksimportörerna blir striktare i sin kontroll av de leksaker de tar in. Förhoppningsvis kommer också EGs nya leksaksdirektiv leda till säkrare leksaker och bättre lekmiljö för barnen. Summa summarum, är inte våra barns hälsa och säkerhet det viktigaste? Källor: Fair Trade Center, Konsumentverket, Kemikalieinspektion och Women in Europe for Common Future (WECF).

http://touffiespeaksgreen.blogspot.com/



THEODOR ADOLFSSON 2009-11-07        #12767
"Det finns idag mer och mer naturliga leksaker på marknaden, så dessa är inte svåra att hitta!" Varför bör leksaker hämta egenskaper från ett system där hälften av barnen dör innan de når 10 års ålder? Är det här någon sorts sadistisk ironi?

MARIJA J-AMBERG 2009-11-07        #12768
Theodor, läser Ditt svar på inlägget men måste erkänna att jag inte förstår vad Du menar med "hämta egenskaper från ett system där hälften av barnen dör innan de når 10 års ålder"? Förklara.

THEODOR ADOLFSSON 2009-11-07        #12780
Marija: Du skrev "naturliga", vilket är ett begrepp som syftar på "naturen". Naturen är ett system där nästan alla individer dör strax efter födelsen och som innehåller en mängd grymheter i övrigt. Varför bör leksaker ha egenskaper från ett sådant system?

Logga in för att svara


Produkter

Magasin (3)
Böcker (2)
Återanvändande/upcycling (1)
Miljökonsult (1)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3159 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik