|
Resor övrigt Cykel Markbunden kollektivtrafik Kan kollektivtrafiken älska lånecyklar?
![]() I Stockholm och Nederländerna kan man låna en cykel via tågbiljetten eller periodkortet. Ska Göteborg följa efter? Kollektivtrafik och cykling är som gjorda för varandra. Trots det uppstår inte den ljuva musiken. Det är sällan några problem att ta med cykeln på tåget i Schweiz, Nederländerna eller Danmark, men i Sverige är det en evighetsdiskussion. Under tiden evighetsdiskussionen pågår så kan lånecyklar vara ett bra komplement till kollektivtrafiken. Lånecyklar har på kort tid gjort succé i en mängd städer i världen. Staden Lyon i Frankrike var först med tretusen moderna lånecyklar 2005. Paris hade en tid det största systemet med 23 000 cyklar, men är nu omkört av den kinesiska staden Hangzhou som har 40 000 cyklar. I Sverige finns det största systemet i Stockholm med 1000 cyklar, och ett system är på gång i Göteborg. Nu kommer förslag om att Västtrafik ska samarbeta med operatören för lånecyklarna i Göteborg, så att man kan låna cyklar med sitt periodkort. Västtrafik kan också hjälpa till med att hitta lämpliga platser till lånecykelstationer. Västtrafik blir i så fall i gott sällskap när det gäller att kombinera kollektivtrafik med lånecyklar. I Stockholm kan man använda sitt busskort, SL Access, att låna med. Vid pendeltågstationer i Luzern och Zug i Schweiz finns lånecyklar där man knappar in numret på cykeln på mobilen, och får en upplåsningskod i retur. Det kostar tre franc per timme eller 2:50 om man har periodkort med länstrafiken. Nederländska tågoperatören NS bygger ut sitt lånecykelsystem. Det finns 182 låneställen, och till 2011 siktar man på en miljon lånetillfällen per år. Man testar också ett erbjudande riktat mot dem som tar sin egen cykel till stationen. Då lämnar du din egen cykel i en övervakad parkering vid stationen, och vid ankomsten lånar du en lånecykel, allt på ett enda kort. Även i London förbereds ett lånecykelsystem. Enligt den marknadsundersökning som gjorts, så finns den allra största efterfrågan på järnvägstationerna. Men Londons trafikkontor avser inte att ha några lånecykelstationer där, antagligen av rädsla för kaos när hundratals tågresenärer ska låna cyklar. Kanske vågar man genomföra detta efter att man samlat praktiska erfarenheter i övriga London. Det tycks ju fungera i Nederländerna. De 3000 lånecyklarna i Lyon lånas ungefär sju gånger om dagen i genomsnitt. Hangzhou on the go and Wuhan can! Hangzhou har redan 40 000 lånecyklar och siktar mot 50 000. Stockholm City Bikes öppnar för säsongen 2009 års säsong är en succé för City Bikes i Stockholm Antalet lånetillfällen ökade med 133% i år och antalet användare mer än fördubblades. Det finns 83 låneställen med totalt 2000 cyklar. Man kan använda sitt SL-smartkort att låna med. GP Debatt: Västtrafik bör satsa på att låna ut cyklar London cycle hire scheme – the lowdown
Nu kommer Alvedoncyklarna till Göteborg, rapporterar Cykelsmart. http://www.cykelsmart.se/2009/12/08/1-000-lanecyklar-i-goteborg/
![]() Jag glömde tyska Call-a-Bike, som är ett dotterbolag till tågbolaget DB. Som namnet antyder så ringer man ett telefonummer och betalar med kort. Sen får man ett SMS med en upplåsningskod. När man har cyklat färdigt så ringer man igen och talar om var man lämnade cykeln. Man måste alltså inte lämna cykeln i något särskilt ställ.
Call-a-Bike har 6000 cyklar i flera städer i Tyskland: Berlin, Frankfurt am Main, München, Köln, Stuttgart, och Karlsruhe. I Hamburg finns StadtRAD Hamburg med 1000 cyklar. Utöver dessa orter finns Call a Bike „fix“ på 50 stationer. På dessa stationer kan man låna en cykel, men man måste lämna tillbaka den i samma ställ som man tog den.
Under 2008 gjordes 600 000 lånetillfällen med Call-a-Bike. 85% av kunderna var män.
call a bike
Call a Bike - neues Preisangebot zum Saisonstart
WZB: Forschungsergebnisse Call a Bike
Lånecyklar på väg. Sydsvenskan – Skånetrafiken har gett kalla handen och verkar se cyklarna som en konkurrent, istället för ett komplement. De tror att färre åker med stadsbussarna om detta införs och då minskar intäkterna, säger Patrick Leijon, som är anställd i Region Skåne. Han anser att Skånetrafiken bromsar införandet av lånecyklar. – De har inte förstått vad det handlar om. Om man exempelvis kan ta tåget till Malmö C och hyra en cykel med sitt jojokort kommer fler att använda kollektivtrafiken och man får hyresintäkter på cyklarna. Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Elmopeder (5) Konferenstjänster (2) Elmotorcyklar (1)
|