|
Godstransporter Båt Klimatfrågan Sjöfarten och klimatet
![]() Det har varit ganska tyst från sjöfarten när det gäller att utveckla klimatsmarta ersättningar till den smutsiga bunkeroljan. Men under de senaste åren har de börjat röra på sig. B9Shipping har i nästan två decennier jobbat med sitt projekt och sjösätter 2012 ett biogas och segeldrivet fartyg på 3000 dwt som ska skeppa biomassa från Baltikum till nya brittiska "biomassa-kraftverk". Känns riktigt spännande till skillnad från de rapporter kring möjligheten att driva fartyg på LNG flytande fossilgas, för att delvis gå över till BNG flytande biogas om några decennier som kommer då och då... "B9 Shipping Reveals Flagship For the Future Fossil fuel free sailing cargo ship augmented by biogas engine Regional Regeneration – ships built locally B9 Ships provide vital carbon neutral trading link for small island developing states B9 Energy, the largest independent operator of wind farms in the UK, announced today through B9 Shipping that it was taking a new tack and will be launching its first fossil fuel free cargo ship in 2012. The sailing vessel will be commercially competitive with conventional oil powered vessels, operating to reliable schedules and offering attractive freight rates. About 60% of the propulsion for the 3000dwt bulk cargo vessels will be provided by the wind, through a straightforward soft sail system with zero carbon emissions. The remaining 40% comes from B9 Organic Energy sourced biogas powered engines with a carbon neutral performance. World shipping accounts for some 3-4% of global GHG emissions..." http://www.b9shipping.com http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/northern_ireland/8392134.stm
Äntligen börjar sjöfartens utsläpp komma upp på agendan! Man brukar prata om att man ska plocka lågt hängande frukter först och sjöfartens utsläpp hänger verkligen lågt. Världens medier börjar nu få upp ögonen för B9Shipping som jag skrev om tidigare, frågan är när svensk gammelmedia gör det.
Seas At Risk - som är en sammanslutning av sexton europeiska miljöorganisationer - föreslår sänkta hastigheter som en verkningsfull åtgärd för att sjöfartens CO2-utsläpp Reducing average speeds by 10% will reduce emissions by 19% across the world fleet even after building and operating new ships to make up for lost capacity. The study found that emissions cuts from slower speed are immediate, don’t require prior investment, and have no adverse impact on ship operations. Tipstack till Supermiljöbloggen Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Lastcyklar (4) Konverteringskit elcykel (3) Cyklar (6) Konferenstjänster (2) Elmopeder (5) Elmotorcyklar (1) Cykelleasing (2) Trikar (16)
|