Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Bil   

Ransoneringstider...?

MAGNUS BILLBERGER 2005-05-27        #556
Kontentan av ett antal av inläggen här är: En succesiv ökning av inhemskt producerade alternativa fordonsbränslen pågår och stor potential finns för fortsatt ökning. Siffran på att vi skulle kunna ersätta 2/3 av nuvarande behov verkar dock för mej orimlig annat än på kort sikt. Som systemekolog är det naturligt för mej att tänka i termer av massbalans och vid uttag av biomassa följer även näringsämnen med. Att återföra dessa ämnen till ekosystemn är inte helt trivialt vilket är en problematik som skogforskningen brottas med. Jag tror att det är mer rimligt att anta att vi kan ersätta 10-20% av fordonsbränslet med inhemskt producerade biobränslen. Ändå tycker jag att det är positivt att vi kan övergå mer till inhemsk produktion. Ur globalt perspektiv är det fullständigt orealistisk att vi skulle kunna ersätta förbrukningen av fossila- med biobränslen. Därför är det egentligen betydligt viktigare att reducera energianvändningen. Frågan är vilka metoder som då strå till förfogande. Hur mycket är vi villiga minska transporter och resor. Hur mycket kan vi öka transporters och resors effektivitet med avseende på energi. Eller ska vi försöka minska antalet "energianvändare"? En del debattörer på webbens sidor om slutet på olje-eran anser att den enda rimliga slutsatsen är att jordens befolkning måste minska med minst 90 % för ett hållbart samhälle med fortsatt högt välstånd som vi har idag. Förr eller senare lär vi gå in i väggen på grunde av energibrist. Hur hård smällen blir kan vi dock påverka just på sådana sätt som dikusteras i detta forum. En åtgärd som regeringer försöker sig på är att låta ett ökat skattetryck pressa ner bränsleanvändningen. Jag kan inte se hur det skulle kunna ha någon väsentlig effekt annat än att man tar i ordentligt. En fördubbling av bräsnleskatten vore dock självmord för en demokratiskt val regering så det är knappast att vänta. Jag undrar dock om det inte vore mera görbart och framför allt betydligt effektivare att införa ett ransoneringssystem. Nog vore detta ett betydligt starkare incitament till att köra mer bränslesnåla bliar än att milkostnaden äkar några procent.



JOHAN ERLANDSSON 2005-05-27        #558
Ransonering, intressant... Det ser man inte mycket av nuförtiden annars va? Finns det exempel på områden där ransonering används med framgång? Min spontana reaktion till det är att det blir en byråkratikoloss, men du kanske har tänkt ut något fiffigt sätt att få det rättvist och smidigt?

ROS-MARIE JOHANSSON 2005-05-29        #561
Hm något måste jju göras, så att det inte blir som i första Mad max filmen.

http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/artikel.asp?ProgramID=406&Nyheter=1&art

Logga in för att svara


Produkter

Elmotorcyklar (1)
Elcyklar (49)
Cykelleasing (2)
Konverteringskit elcykel (3)
Trikar (16)
Elmopeder (5)
Cyklar (6)
Konferenstjänster (2)
Lastcyklar (4)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3205 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik