|
Bil Ransoneringstider...?
Kontentan av ett antal av inläggen här är:
En succesiv ökning av inhemskt producerade alternativa fordonsbränslen pågår och stor potential finns för fortsatt ökning. Siffran på att vi skulle kunna ersätta 2/3 av nuvarande behov verkar dock för mej orimlig annat än på kort sikt. Som systemekolog är det naturligt för mej att tänka i termer av massbalans och vid uttag av biomassa följer även näringsämnen med. Att återföra dessa ämnen till ekosystemn är inte helt trivialt vilket är en problematik som skogforskningen brottas med. Jag tror att det är mer rimligt att anta att vi kan ersätta 10-20% av fordonsbränslet med inhemskt producerade biobränslen. Ändå tycker jag att det är positivt att vi kan övergå mer till inhemsk produktion.
Ur globalt perspektiv är det fullständigt orealistisk att vi skulle kunna ersätta förbrukningen av fossila- med biobränslen. Därför är det egentligen betydligt viktigare att reducera energianvändningen. Frågan är vilka metoder som då strå till förfogande. Hur mycket är vi villiga minska transporter och resor. Hur mycket kan vi öka transporters och resors effektivitet med avseende på energi. Eller ska vi försöka minska antalet "energianvändare"? En del debattörer på webbens sidor om slutet på olje-eran anser att den enda rimliga slutsatsen är att jordens befolkning måste minska med minst 90 % för ett hållbart samhälle med fortsatt högt välstånd som vi har idag.
Förr eller senare lär vi gå in i väggen på grunde av energibrist. Hur hård smällen blir kan vi dock påverka just på sådana sätt som dikusteras i detta forum. En åtgärd som regeringer försöker sig på är att låta ett ökat skattetryck pressa ner bränsleanvändningen. Jag kan inte se hur det skulle kunna ha någon väsentlig effekt annat än att man tar i ordentligt. En fördubbling av bräsnleskatten vore dock självmord för en demokratiskt val regering så det är knappast att vänta.
Jag undrar dock om det inte vore mera görbart och framför allt betydligt effektivare att införa ett ransoneringssystem. Nog vore detta ett betydligt starkare incitament till att köra mer bränslesnåla bliar än att milkostnaden äkar några procent.
Ransonering, intressant... Det ser man inte mycket av nuförtiden annars va? Finns det exempel på områden där ransonering används med framgång?
Min spontana reaktion till det är att det blir en byråkratikoloss, men du kanske har tänkt ut något fiffigt sätt att få det rättvist och smidigt?
Hm något måste jju göras, så att det inte blir som i första Mad max filmen. http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/artikel.asp?ProgramID=406&Nyheter=1&art Logga in för att svara |
Konferenstjänster (2) Elmopeder (5) Trikar (16) Elmotorcyklar (1) Elcyklar (49) Cyklar (6) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cykelleasing (2)
|