|
Klimatskal Värmesystem & ventilation Byggmaterial KKA BYGGER PASSIVHUS I VÄSTRA HAMNEN
I april 2009 vann Höllviksnäs Förvaltnings AB och Kjellgren Kaminsky Architecture en markanvisningstävling anordnad av malmö stad. tävlingen avsåg nybyggnation av bostäder på den sista lediga tomten i bo01 området, västra hamnen. I tävlingen ställdes bland annat som krav att bostäderna skulle uppfylla kravspecifikationen för passivhus. ETT GRÖNT BOENDE Förutom att byggnaderna utformas som passivhus kommer vi att arbeta med ett antal ytterligare åtgärder för att främja en ekologisk hållbarhet: 1. Alla bostäder utrustas med solfångare. 2. Alla bostäder har exteriöra solavskärmningsjalusier. På så sätt kan vintersolen komma in och värma byggnaden medan sommarsolen kan reduceras. 3. Odlingar, gräsmattor, gröna väggar och sedumtak gör området till en grön oas. 4. Miljövänliga byggmaterial används i stor utsträckning; bl a skall allt trä vara FSC-märkt. 5. Alla vitvaror är A-klassade för minsta möjliga energiåtgång. 6. Alla blandare är designade för minsta möjliga vattenåtgång. 7. Boende erbjuds elabonemang med ”grön el”. 8. Bilresande minimeras genom att varje bostad har plats för cykelparkering och att huset ligger nära kommunla transporter, arbetsplaser och affärer. RUM FÖR ALLA Längs tomtens västra sida utformas en publik mötesplats som en micropark med växtlighet och sittbänkar. Platsen skapar ett varierat gaturum som uppmanar till möten mellan boende och besökare. ARKITEKTUR I FRAMKANT Bostäderna skall ytterligare förstärka Bo01-områdets karaktär, som ett socialt och ekologiskt hållbart område med en varierad högkvalitativ arkitektonisk utformning. För att uppnå detta har vi arbetat med att särskilt utveckla ett antal punkter som skapar en intressant och händelserik miljö där byggnadskropparna bryts upp i mindre volymer med olika fasadmaterial. Arkitekturen refererar till sin omgivning och hämtar inspiration både från det traditionellt skånska och det nyaste samtida.
Allting låter väldigt bra. Tänk om detta kunde vara regel snarare än undantag i svensk samhällsplanering. Särkilt den sista punkten är central för planeringen av våra städer men beaktas mycket sällan. Jag har dock ett par frågor angående den: "8. ... och att huset ligger nära kommunala transporter, arbetsplaser och affärer." På vilket sätt kommer det in i er planering av husen? Kommer det att finnas arbetsplatser och affärer i era hus eller är det gynnsamma förhållandet enbart en konsekvens av läget? Finns det någon mer konkret definition på vad som är nära och vilka transporter, arbetsplatser och affärer som måste finnas för att punkten ska vara korrekt? Det står dessutom inget om cykelvägar/filer trots att ni tar upp cykelparkeringar. Lite fler bilder skulle vara intressant.
Hej Theodor,
Mer information och bilder finns på vår hemsida, via länken nedan:
http://www.kjellgrenkaminsky.se/index.php?blp=98
Punkten 8 grundar sig främst på den stadsplanering som redan är gjord av Malmö stad. Västra hamnen är planerat för att minimera bilberoende och återgärderna har blivit uppmärksammade runt om i världen. I korthet bygger det på relativt hög exploatering, närhet till kollektivtrafik i form av buss och att biltrafik endast är tillåten i begränsad omfattning. Mer info finns här:
http://www.malmo.se/Medborgare/Miljo--hallbarhet/Miljoarbetet-i-Malmo-stad/Projekt--natverk/Projekt/Vastra-Hamnen---Bo01.html
"I korthet bygger det på relativt hög exploatering, närhet till kollektivtrafik i form av buss och att biltrafik endast är tillåten i begränsad omfattning."
Det låter bra men verkar tyvärr vara en omskrivning för att området är mycket bilfixerat. Det framgår nämligen att biltrafiken inte alls försöker minimeras utan tvärt om snarare maximeras genom att det måste byggas 1,1 parkeringar per hushåll. Ni själva har således blivit tvingade att konstruera minst fem parkeringsplatser till era fyra lägenheter.
Västra hamnen faller därför under listan med gröntvättade projekt.
Vill bara inflika att sedan i höstas har vi i Malmö en parkeringspolicy som är mer i framkant. T ex: "Behovstalet anges som ett spann, mellan 0,5 och 1,0 bpl/lägenhet, exkl 0,1 bpl/lgh för besökande, vilket ger en flexibilitet att anpassa behovstalen efter det aktuella projektet och dess förutsättningar. I normalfallet ligger dock spannet mellan 0,7 och 1,0 bpl/lgh. Det är första då bostäderna a nsluts till bilpool och kombineras med ytterligare åtgärder eller om extraordinärt goda förutsättningar föreligger, som hela spannet kan nyttjas. " Logga in för att svara |
Energikonsulter (2) Byggmaterial (1) Varmvattensparande produkter (4) Energimätare (3) Värmeväxlare för varmvatten (2) Solfångarsystem (2) Standby-stoppare (1) El (3) Vindandelar (2) Småskalig vindkraft (33) Belysning (1) Solceller (2) Hybridsystem solceller/vindkraft (4)
|