Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.
Gästartikel från Cradle NetGästartikel från Bonkeli DesignGästartikel från Ekocharter Vattenlimousin

Cykel   

Lastcyklar kommer till Stockholm på allvar!

JEPPE D 2010-02-06        #13740

Foto: Jeppe Larsen

Simon Bouloussaa och holländska De Fietsfabriek har öppnat ett stort showroom och verkstad på Magnus Ladulåsgatan 29 alldeles intill Södra station! Vad jag vet kan man köpa både Nihola och Christiania-cyklar i Stockholm, men jag har aldrig sett någon i ett skyltfönster.

Simon planerar dessutom att köpa in en reperations-lastcykel för att erbjuda total-service. Kul!

Har inte hunnit provcykla någon men de verkar hålla hög kvalité och säljer väldigt bra i Holland. Ett stort och annorlunda utbud av olika slags barnstolar för både vanliga och lastcyklar finns också.

http://www.defietsfabriek.se/

Lite artiklar på engelska från amerikanska sidan:



JEPPE D 2010-02-07        #13757

Foto: Jeppe Larsen

En modell med samma princip som Nihola, där hjulen svänger istället för hela lådan.

ROBERT ENGLISH 2010-02-10        #13791
Åh, nej, där rök min affärside! Jättekul att någon satsar på detta, cykelmarknaden är för stereotyp. Någon som provcyklat?

DAVID SENNERSTRAND 2010-04-01        #14336
Igår provade jag en trehjulig christianiabike och idag provade jag en defiet tvåhjulig lådcykel på ovannämnda butik.

Fastnade helt klart för den tvåhjuliga varianten. Mycket bättre köregenskaper. Mycket smidigare.

Ska prova en Nihola också innan jag bestämmer mig.

JOHAN ERLANDSSON 2010-04-01        #14338
Har testat min Nihola för 250 kg last nu!

Ja, tvåhjuligt lär ju vara roligare att köra. Trehjulingar får man ta det riktigt lugnt med i kurvorna, iaf när man inte har last.

DAVID SENNERSTRAND 2010-04-01        #14340
Ja, körglädje från första tramptaget. Extremt lättrampad. Men som sagt ska ge Niholan en chans också. 

Har hört att den ska kännas bättre än christianiabiken.

JOHAN ERLANDSSON 2010-04-02        #14342
En aspekt att väga in i valet mellan tvåhjuligt och trehjuligt är möjligheterna till året-runt-cykling. Jag har kört Niholan hela denna extrema vinter. Det har varit möjligt dels för att det är tre hjul så det inte har varit någon risk att halka omkull (rätt viktigt om man kör barn i cykeln), och dels för att jag har installerat eldrift som har hjälpt mig igenom snömodden.

DAVID SENNERSTRAND 2010-04-02        #14343
Det låter ju som en grej att tänka på. 

En annan grej. Du känner dig inte i vägen på cykelbanor pga bredden.

stockholm har relativt smala cykelbanor. En tvåhjulig är endast 64 cm bred så med den kommer det inte att bli ett problem.

JOHAN ERLANDSSON 2010-04-02        #14344



Det är klart att man tar mer plats. Och cykelförutsättningarna är under all kritik från början på många ställen i Göteborg. Men jag kör överallt ändå, känner mig inte så värst mycket mer i vägen än med en vanlig cykel. Värst är det kanske på smala bilgator utan cykelfält, där bilarna inte kan köra om mig. Så är det på ett par ställen i närheten där jag bor (Majorna). Då får jag ha uppsikt bakåt och ibland köra åt sidan för att släppa fram bilar.

Lite utrymme vinns kanske tillbaks på att det behövs mindre vingelmån med en trehjuling än en tvåhjuling.

DAVID SENNERSTRAND 2010-04-02        #14348
Okej, man får tacka för tipsen. Behöver inte bestämma mig riktigt än. 

Har också kollat på cargobike.se, mycket billigare men det tar emot att köpa kinesiskt. Men vem vet, dom kanske gör bra lådcyklar.

En Nihola med elmotor låter ju himla läckert förresten.

ERIK SANDBLOM 2010-04-02        #14349



Hmm, jag undrar om trehjulingar verkligen tar väsentligt mer plats. Styret på en vanlig cykel kan lätt vara 60 cm brett. Hur bred är en Nihola? 80 cm?

En ytterligare fördel med trehjulingar (som Johan nämnde) är att att de är mer stabila, även när de står still och ska lastas. Tvåhjulingar brukar iofs ha rejäla, stabila stöd, men ändå.

Jag tror fördelen med två hjul främst är att det känns som en vanlig cykel, så man slipper lära om.


Sen skulle jag försöka hålla mig till butiker som erbjuder provkörning och som har egen verkstad. Det tycker jag är en kvalitetstämpel.


DAVID SENNERSTRAND 2010-04-02        #14350
Tror att en Nihola är snudd på 90 cm bred. Och om man vill ha in sin cykel genom en smalare port till ett cykelrum så känns det som ett mycket enklare projekt med tvåhjulingen.

Killen med nyöppnande butiken i Stockholm (Simon) lät sin son kliva upp från sidan och sätta sig i lådan på tvåhjulingen. Cykeln stod hur stabilt som helst, så för mig finns stabilitet så det räcker i den modellen. 

Lutar inte åt Kinamodellen. Det skiljer 7500:- i pris. 9500:- för Kinacykeln och 17000:- för den holländska. Trots att Cargobike.se faktiskt har öppnat ett showroom i Malmö där man säkert kan få provköra.

JOHAN ERLANDSSON 2010-04-02        #14351
Portar kommer man igenom genom att svänga -då blir Niholan smalare. Men det går inte med hur smala dörrar som helst.

JOHAN ERLANDSSON 2010-04-28        #14613
Lastcykel är så grymt häftigt. Kolla in den här tjejen som transporterar en massa innehåll till sin mässmonter om stadscykling!

DAVID SENNERSTRAND 2010-04-28        #14615

Bakfiets.nl kort

Är inte den här fin så det kliar?

DAVID SENNERSTRAND 2010-04-28        #14616

Christianias nya tvåhjuling

DAVID SENNERSTRAND 2010-04-28        #14617

Och de fietsfabriek

DAVID SENNERSTRAND 2010-05-23        #14862
Jag har startat en blogg om alternativa cyklar som lådcyklar och hopfällbara. Kolla gärna www.livutanbil.se

/ David

JEPPE D 2010-06-04        #14943

En vinterbild i sommarsolen, då är det skönt med tre hjul! Foto: Jeppe Larsen

Nu har vi testat tvåhjulingen på första bilden och trehjulingen på andra. Tvåhjulingen var helt klart favoriten av de två! Den kom runt problemet med att trehjulingar föredrar jämnt underlag och hastigheten blir i stort sett samma som på en vanlig tvåhjuling. Men vill man ha säkerheten, stabiliteten och lastförmågan som hos en trehjuling så föredrar jag vår Christianiacykel som är lätt, har bra svängradie, en riktigt skön "cykelkänsla" och den är helt klart den vackraste lastcykeln i mina ögon!

Kika in nedan för bilder på dessa och massor av andra lådcyklar:

MATTIAS CLAëSSON 2010-11-02        #16091
Hej.
Först tack för en intressant och inspirerande hemsida. Jag hamnar titt som tätt på ecoprofile när jag söker info inom min intressesfär.
Sedan undrar jag om bra argument för att introducera lådcyklar på mindre orter, har noterat att göteborg, stockholm och malmö har specialiserade återförsäljare (det kanske finns några till men jag har inte hunnit undersöka saken vidare). Lådcykeln för den lilla familjen, för den billöse/körkortslöse, miljömedvetne, tidsbesparande etc. är ju bra argument, men biter dessa på ortsbefolkning som har vanan att cykla på två hjul när de cyklar?
Tacksam för input i frågan,Mattias

ERIK SANDBLOM 2010-11-02        #16092

Hej Mattias, kul att du gillar Ecoprofile!

Om jag förstår din fråga rätt så utgår du från småstadsbor som är vana vardagscyklister, och du undrar hur man säljer in lådcyklar till dem. 

Vill man sälja in lådcyklar till kräsna vanecyklister så kanske man ska inrikta sig på att lådcykeln bör kännas så mycket som möjligt som en vanlig cykel. Jag tycker trehjuliga lådcyklar kräver en viss inlärning/omlärning. De känns inte så cykliga att cykla på. Tvåhjuliga lådcyklar är antagligen bättre, men jag måste erkänna att jag inte har någon erfarenhet av det egentligen. Trehjuliga verkar mest framgångsrikt användas till korvstånd med mera, där cykelegenskaperna inte är så viktiga.

Sen finns det lättare lastcyklar som egentligen bara har en extra lång pakethållare, se bild. De ska ha ännu mer cykelkänsla men till priset att man inte kan hålla ett öga på lasten eftersom den är bakom ryggen. Inte heller denna sort har jag egen erfarenhet av. Det har inte hindrat mig att skriva en text om dem ;-) Brukscyklarnas återkomst

Något att tänka på i alla fall.


ANDERS LöVGREN 2010-11-03        #16095
Vi skall inte konsumera så mycket men tyvärr skall jag erkänna att jag konsumerat cyklar men är utan bil sedan ett par år trots villa och två barn. Har både en lådcykel och en förlängd Xtracycle. Mina erfarenheter är att lådcykel (3 hjul) är bra på:

+ Korta sträckor 0-5km
+ Barnen bråkar mindre eftersom de inte kan kiva om vem som skall sitta längst fram.
+ Utmärkt att köra en 45cm bred diskmaskin till tippen m.m. Dvs man kan lasta rejält. 5 säckar jord inga problem.
+ Svår att välta på vintern. Behöver inte byta till dubbdäck.
-  Tung att cykla. Djup snö kan vara omöjligt att ta sig fram i men det är några få dagar per år.
- Inget alternativ om man skall cykla vidare till jobbet 10km längre bort.

Förlängd två-hjuling.
+ Ingen större skillnad jmf med en vanlig cykel. Några kilo tyngre men motståndet är i stort desamma.
+ Skjutsa två mindre barn till dagis/skola och sen vidare 10km, inga problem.
+ 6 kassar matvaror går bra, en toapappersbal, alt. en barncykel (14 tum?) i väskan går utmärkt.
- Tveksamt med diskmaskin som last eller  5 säckar jord. Ej testat men är tveksam.
- Lättare att välta på vintern och man behöver dubbdäck.
- Barn kan lätta börja bråka om vem som skall sitta längst fram.


JONAS STENLING 2011-04-11        #17488
(Inlägget har kompletterats med ny information)

Hej alla glada lådcyklare!

Efter två år med cykelkärra tänker jag nu med ytterligare ett barn i familjen gå över till lådcykel istället eftersom den lastar mer och verkar betydligt mer praktisk.

Jag har läst igenom trådarna här på Ecoprofile, kollat Bonkeli och Davids Ett liv utan bil och tycker att de flesta verkar vara överens om att tvåhjuligt är att föredra. Självklart ska jag prova själv och tänkte därför höra med er om jag har missat något stort märke som jag bör testa innan jag bestämmer mig. Eftersom jag bor i Stockholm är det märken som är representerade här som är mest intressanta. Följande har jag nosat upp hittills:

Christiania bikes - Westlings cyklar i Nacka
DeFietsfabriek - Magnus Ladulåsgatan 29 på Söder
Bakfiets - ÅF www.cykelaventyr.se i Borensberg
Nihola - Ingen ÅF i Stockholm?
Bullitt - Tramps (Är det han Andreas Jacobsson som är ÅF?)

Jag hade inte tänkt mig eldrift till att börja med, men det är förstås ett plus om det går att konvertera till det vid senare tillfälle om det känns nödvändigt. Jag kommer använda cykeln till att transportera hem mat från affären, utflykter med familjen (10-20 km) och liknande aktiviteter.

Prismässigt verkar ju Christiania ligga bra till med tanke på att det är cyklar producerade i Norden. Det finns ju några andra importörer som Cargobike.se, trampa.nu osv som jag antar säljer cyklar som är tillverkade i Kina. Är det någon här som har erfarenhet av dem? Jag är beredd att betala för kvalitet och tänker mig att cykeln ska hålla i 20+ år, men jag vill förstås inte betala för något i onödan...

Tack för hjälpen på förhand!

DAVID SENNERSTRAND 2011-04-11        #17489
Kul att du bestämt dig för lådcykel Jonas och kul att du hittat min blogg livutanbil.se

Jag är ju som du förstått förespråkare av tvåhjuligt men då ska jag ödmjukt tillägga att jag bara testat trehjuligt ett par gånger under korta tillfällen. Nåt som jag ändå håller fast vid är att man ska ta till vara på cykellusten vilket jag menar man gör bättre på en tvåhjulig. 

Köp ingen kinamodell. Det blir inte samma användarglädje. En cykel har man råd att lägga lite mer pengar på eftersom det är så billigt att äga i längden och så stor är inte skillnaden i pris. 

Vi är supernöjda med vår Bakfiets men skulle säkert också vara nöjda med en de fietsfabriek eller en tvåhjulig christiania. Bullit verkar grym att cykla på men den andas inte cykelkultur på samma sätt som till dom andra exemplen. 

Lycka till med ditt köp.
/ David Sennerstrand


JOHAN ERLANDSSON 2011-04-12        #17490

Kul att ha dig här Jonas! Jag håller på och funderar på om jag ska byta ut min Nihola till en Bullitt... Sonen har nu blivit så stor att tar sig fram med egen cykel. Cykelglädjen lockar, Niholan är inget man tar skarpa kurvor i hög fart med. Om jag skulle åka på cykelsemester känns Bullitten mer lockande att cykla på. En nackdel verkar dock vara volymen på regnskyddat lastutrymme, betydligt mindre än vad Niholan erbjuder. Niholan har också fördelen att man inte kan köra omkull pga isfläckar eller rullgrus. Sen jag satte eldrift på har jag kört med Niholan året runt, på is, i snömodd, i minus 20...

På vilket sätt menar du David att Bullitten inte andas cykelkultur? För att det är en relativt ny design och att den inte har några anor?

DAVID SENNERSTRAND 2011-04-12        #17492
Vet att många tycker den är jättesnygg. Själv så faller jag sällan för sportig design och speciellt när det gäller lådcyklar så tycker jag att den mer klassiska stilen med trälåda och upprätt körställning helt enkelt är vackrare. 

JOHAN ERLANDSSON 2011-04-14        #17514
Jag har bestämt mig för att behålla Niholan. Stort regnskyddat lastutrymme, kort och smidig samt minimal risk att ramla på is och rullgrus vann över sportigare köregenskaper. En fördel med tre hjul är också att det blir smidigare om man har många rödljus att stanna vid, man sitter bara kvar utan att behöva sätta ned foten. En liten detalj kan tyckas, men något jag tänkte på när jag testade Bullitten. Jag har nog fäst mig lite vid Niholan också! :-)

JONAS STENLING 2011-04-14        #17525
Johan, du skrev i en annan tråd att bakhjulet/navet på din Nihola gått sönder. Min lokala cykelhandlare sa att Skeppshult slutade med SRAM nav pga dålig kvalitet. Har det varit några andra problem med cykeln? Bellabike tycker jag verkar ha en mer avancerad konstruktion med fler saker som kan strula jämfört med cyklarna som har drivning på bakhjulet.

ROBERT WINGE 2011-04-15        #17529
Hallå alla. Tycker det är kul med alla som är intresserade av lådcyklar.
Vi har en Bella. Vi har cyklat 75 mil på två sommrar och den har fungerat utan problem, hälften av milen är med två barn plus lite väskor (50kg).
Bella driver på framhjulen och man har även en differential så om man trampar hårt i kurva med tom låda kan det spinna loss lite men cykeln är stadigare än en Christiania och styr gör man med bakhjulet
Nu har vi elektrifierat den och det fungerar verkligen jättebra. Vi har 6 km till skolan så det blir 24 km per dag och innan el motorn var det en prestation för det är ganska kuperat där vi bor, nu med el motorn är det verkligen en lek.

 

JONAS STENLING 2011-04-15        #17533
Robert, precis det jag menar med mer komplicerad konstruktion på Bellan att den har differential bl.a. Men det klart alla bilar har ju också diff och jag har inte hört talas om att den brukar bråka så mycket så det kanske inte är något problem. Jag skulle dock vilja köpa elektrifierad från fabrik och då verkar det bara vara Christiania som har det?

Jag har lagt upp allt jag hittar om lådcyklar på min blogg så finns det samlad på ett ställe (mest för min egen skull, men det kan ju vara intressant även för andra). Ni får gärna komma med kommentarer om ni tycker att jag ska lägga till någon information.

http://www.stenling.se/2011/04/15/ldcyklar/

MATS CARLBORG 2011-04-17        #17542
Någon som har testat dessa cyklar ? http://www.ladcyklar.se/

Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Elmopeder (5)
Elmotorcyklar (1)
Konferenstjänster (2)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3164 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik