|
Bil Bakslag för bränsleceller
Anders Ocklind på Cellkraft menar att man haft lite för bråttom med bränsleceller:
"Anders Ocklind tar bränslecellsbussarna i Stockholm som exempel på tveksamma satsningar och han kallar detta projekt ett ”spektakel”.
- Bränslecellsbussarna i tio storstäder var EU:s största miljöprojekt någonsin. Nu skrotas bussarna i Stockholm och hamnar på museum. Gemene man trodde att det här var starten på en ny flotta av miljöanpassade bussar, men det visade sig bara vara ett kostsamt jippo, säger Anders Ocklind.
...
- För några år sedan trodde man att personbilar med bränsleceller snart skulle vara i serieproduktion, men det var nonsens. Det kommer inga sådana bilar på över 20 år, men pratet om bränslecellsbilar har försvårat för andra miljöbilar att nå ut på marknaden.
- Inköpare som har försökt få importörer att ta hem miljöbilar har fått motfrågan om ”vi verkligen måste ha gasbilar eller hybridbilar, vi har ju snart bränslecellsbilar ändå”.
- Bränslecellsbilar har i realiteten blivit ett hinder för en gradvis utveckling mot mer miljöanpassade bilar och under tiden tycker man att det är okej att köra med SUV:ar.
- Egentligen är hybridbilar och gasbilar ett genialt steg mot bränsleceller, eftersom man bygger upp det kunnande och de andra byggklossar som kommer att behövas." http://dagensmiljo.idg.se/ArticlePages/200505/30/20050530115605_DMI410/2005 Logga in för att svara |
Konverteringskit elcykel (3) Trikar (16) Elcyklar (49) Elmopeder (5) Konferenstjänster (2) Lastcyklar (4) Elmotorcyklar (1) Cyklar (6) Cykelleasing (2)
|