|
Klimatfrågan Bil Elbilar hållbara bara i en smart klimatpolitik
EUs klimatpolitik
utöver ambitiös retorik är egentligen svag och fylld med målkonflikter -
menar lundaforskaren Karin Bäckstrand i sin bidrag i boken "Osäkrat klimat
-laddad utmaning" (Formas Fokuserar serien). Med boken fräsch i minnet
(läste ut den för 2 veckor sedan) och min uppmärksamhet inställt mer en annars
just på EUs klimatpolitiska frågor har jag läst vidare i transportpolitikens
oändliga djungel med det blygsamma syftet att kanske förstå lite mer kring t.ex.
transportpolitiken, speciellt om elbilar. Följande länk och vidare, hithörande rapport, har bara stärkt mina (miss)tankar kring det klimatpolitik som även Karin Bäckstrand försöker beskriva i boken: en tandlös tiger. Gapet är stort mellan retorik och praktik i dagens klimatpolitik i EU och hur vissa instrument tänkta som ”morot” kan slå så tokfel som rapporten varnar för. http://www.transportenvironment.org/News/2010/2/EU-must-commit-to-green-electric-cars I detta konkreta fall slår EU-lagen om CO2-utsläpp från bilar riktigt fel när biltillverkare får ”superpoäng” om de satsar på elbilar och dessa poäng samtidigt används flitigt för att gynna ytterligare produktion och försäljning av deras egna bensinbilar (om jag förstår rätt så händer det nu). Här är en bit av den engelska texten: “The study warns that existing EU legislation on car emissions is flawed because it allows manufacturers to use sales of electric vehicles to offset the continued production of gas-guzzling cars. So-called ‘super credits’ allow carmakers to sell 3.5 high-emitting cars for every electric car sold, without affecting their overall CO2 target. According to the report, increasing sales of electric cars to 10% of the total could lead to a 20% increase in both oil consumption and CO2 emissions in the EU car sector.” Fokus riktas också på behovet av nya instrument för att försäkra förnybar elproduktion för gröna elbilar och att inte hamna i situationen när elbehovet för elbidrar framställs från fossila resurser (kol, gas, olja, uran). “We need smart electric vehicles that interact with smart electricity grids so cars can charge up on green power. Dumb electric vehicles plugged into a dumb electricity grid would only add demand for coal and nuclear power and drive us away from a sustainable energy future.”- säger Greenpeace rådgivare i EUs transportpolitik, Franziska Achterberg. Som icke djupt insatt i ämnet, hoppas jag att ni som följer klimatpolitiken i EU med mer specialistögon, kan kommentera vidare detta. Slutligen, Formas fokuserar-seriens senaste tillskott i form av boken "Osäkrat klimat - laddad utmaning" (Engelsk version: Climate challenge - the safety´s off) rekommenderas varmt i dessa tider, när snabba väderlek driver över IPCC och man själv försöker inte tappa fotfästet. Som vanligt, bjuder FormasFokuserar på balanserat diskussionsunderlag, sansad analys och ifrågasättande där detta är motiverat samt tillför nya vinklar i debatten.
Själv har jag skrivit boken "Global Energy Transformation - Four Necessary Steps to Make Clean Energy the Next Success Story" (Palgrave Macmillan 2009). Den analyserar behovet av samordning för att uppnå storskalig energiomställning. Elbilar är inte enda området där det finns målkonflikter. Det finns dels målkonflikter och dels behov av samordning av insatser från många olika aktörer som måste arbeta mot samma mål och i samma takt.
Exempel är transportområdet, där en omställning till förnyelsebara bränslen kräver nya fordon, stora mängder nya bränslen och distributions- och produktionssystem för dessa, etc. Det är väldigt många aktörer som måste vara överens om vilka bränslen som skall gälla och i vilken skala och när dessa skall införas. Det räcker inte med skatter och avgifter eller subventioner för att detta skall ske.
Det krävs storskaliga omställningsprojekt med stark projektledning mot tydliga mål för att detta skall kunna ske. En genomtänkt energipolitik är ett annat namn på ett sådant projekt, som inte bara kan omfatta elbilar, utan alla större omställningsinsatser. Det behövs också projektledning och en organisatorisk struktur i projektet som gör det möjligt att genomföra.
Besök gärna www.getinstitute.com för mer information. Logga in för att svara |
|