|
Cykel Så lagar du en punka
![]() Man kan hitta punkteringen genom att pumpa slangen lätt och lyssna efter pyset. Man kan också känna efter pyset med känslig hud. Det som göms i snö kommer fram i tö! Särskilt i år. Innan cykelbanorna sopas är det ökad risk för punktering. Ibland är det snabbast att lämna cykeln på reparation eftersom många handlare fixar detta på mindre än en dygn. Men det är förstås inte så svårt att laga en punktering själv, om man bara vet hur! Här kommer därför en snabbkurs i punkteringslagning med bilder av cykelhandlaren Todd Fahrner. Efter en trevlig kväll fick Todd punka på vägen hem, låste fast cykeln och tog en taxi. Nästa dag tog han den fällbara cykeln med reparationskit och lagade den andra cykeln på plats. Du kan också se bildserien i original på Flickr: How to fix a rear flat on a bike with a hub gear, hub brake, and full chaincase
![]() Man behöver sällan ta av hjulet för att laga en punka. Råkar du ha ett tvåbent stöd så blir det extra enkelt att laga punka genom att hjulet lyfts upp. Annars kan man vända cykeln upponer. Stoppa in avkrängaren och kräng av däcket. Avkrängare köps i cykelbutiker eller ibland på stormarknader.
![]() Skjut avkrängaren längs hjulet för att få loss däcket. Fiska fram slangen med handen. Hmm, heter det verkligen avkrängare?
![]() Hittar man inte glas eller annan bov i däcket så tar man ut hela slangen för att hitta hålet. Annars måste man bara dra ut slangen på det stället där glasbiten sitter.
![]() Man kan hitta punkteringen genom att pumpa slangen lätt och lyssna efter pyset. Man kan också känna efter med känslig hud.
![]() Rugga upp ytan runt hålet. Slipa ner gjutsömmar i gummit. Annars fäster inte lagningslappen.
![]() Sätt på ett tunt lager vulkaniseringslösning, som säljs tillsammans med lagningslappar. Använd tubens botten som en skrapa för att få lagret tunt och jämnt. Applicera på en yta något större än lagningslappen. Vulkaniseringslösningen är inte ett lim, utan en preparation av ytan som är klar när den är torr.
![]() Vänta fem minuter tills vulkaniseringslösningen torkat. Lägg på lappen mitt på hålet och tryck till. Todd brukar låta plastfolien sitta kvar så att den vulkaniserade ytan på slangen inte klistrar sig mot däcket. Det kan göra att den delen av slangen inte expanderar normalt när man pumpar, vilket kan ge onormalt stora krafter på lagningen.
![]() Om man hittar hålet i däcket så vet man ungefär var slangen är punkterad. Här ser det ut som att glasbiten skar hål och sen ramlade ut. Det är viktigt att alltid hitta orsaken till punkteringen och fastställa om det fortfarande är ett problem, annars blir det nog bara punka igen.
![]() Todd har en stor svart cykel och en liten vit-orange. Det är den stora som fick punka.
![]() Nu är punkan lagad, och den lilla cykeln får åka hem i korgen.
Man behöver inte alltid använda avkrängare för att få av och på däcket. Tricket är att inte börja och avsluta på motsatta sidan av ventilen. Gör istället tvärtom, börja avmontering och avsluta påmontering just vid ventilen. Det blir lättare så eftersom motstående sidan (i förhållande till ventilen) av däcket kan glida ner i fälgen, vilket gör att däcket går lättare att både få av och på. Jag har själv provat, och lyckades få på och av däcket utan verktyg! Tips hittat på sajten Cykelmotion: Montera av och på däck
![]() När man väl börjat få av däcket är det inte svårt att få av hela. Men vill man bespara sig det är det förstås bäst att bara ta av däcket just vid punkteringen. Ibland är hålet synligt, men annars kommer här ett trick för att hitta det. Vänd cykeln upponer, häll ett glas vatten i stänkskärmen, sväng hjulet och se var bubblorna kommer ut! How to find a puncture using a mudguard
Fler tips för att få på däcket utan verktyg: sätt lite tvål på insidan av däcket, så kommer sista biten lättare över fälgen. Man kan också pudra hela däckets insida med talcpuder (säljs ofta som "kroppspuder", eller "barnpuder" för blöjbyte). Det gör att slangen lättare hamnar rätt. Talcen är inte nödvändig men det blir lite lättare. Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Konferenstjänster (2) Elmotorcyklar (1) Elmopeder (5)
|