Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Energi övrigt   

Energisparfunktion gjorde månlandningar möjliga

ERIK SANDBLOM 2010-04-12        #14410

Månraketen Apollo 15: Ibland räcker det inte med muskler. Foto NASA.


När John F Kennedy 1961 sa att USA måste vinna kapplöpningen till månen hade man fortfarande en konventionell inställning till hur det skulle gå till. På NASA tänkte man att man bygger en månraket helt enkelt, med jättestora bränsletankar. Den enda frågan var om månraketen skulle monteras ihop i omloppsbana runt jorden, eller om den skulle byggas färdigt på jorden och skickas direkt till månen. Men John Houbolt, en ingenjör långt ner i NASAs hierarki, var övertygad om att det inte skulle gå. Energiförbrukningen skulle bli alldeles för hög.

Det skulle behövas så mycket bränsle att man behövde bygga en jättejättestor raket, bara för att få plats med bränsletankarna. Och själva bränslet var så tungt att det behövdes ännu mer bränsle för att få iväg hela härligheten till månen och tillbaka. Om man inte kunde uppfinna något nytt superbränsle som inte vägde någonting, så skulle det bli väldigt svårt att överhuvudtaget nå fram.

John Houbolts främsta tanke var att få ner bränsleförbrukningen genom att spara vikt. Det bästa sättet att göra det var att bygga en separat, liten och lätt månlandare som skulle ta astronauterna de sista tio milen ner till månens yta. Det smarta med det var att man slapp ta ner hela den tunga kommandomodulen. Istället fick kommandomodulen ligga kvar i omloppsbana runt månen. När astronauterna var klara på månen lämnades dessutom halva månlandaren kvar på ytan. Genom att spara vikt så sparade man  bränsle dels på väg ner mot mjuklandningen på månens yta, men också på väg upp igen på hemvägen.

På väg hem steg astronauterna över från månlandaren in i kommandomodulen, som de reste hem med. Som bonus medförde detta upplägg att månlandaren inte behövde klara av jordens kraftigare dragningskraft, inte heller det påfrestande återinträdet i atmosfären. Det gjorde att vikten kunde minskas betydligt.

Men från början ansågs detta vara en knäpp idé. John Houbolt fick hoppa över de formella kanalerna och skrev hösten 1961 ett brev direkt till Robert Seamans, en av de högsta cheferna inom NASA. Och sommaren 1962 gick NASA på Houbolts linje. Sju år senare var den första månlandningen ett faktum. På Wikipedia spekuleras det i att utan Houbolts metod så hade man inte uppnått John F Kennedys mål att nå månen innan decenniets slut.

en.wikipedia.org/wiki/Lunar_Orbit_Rendezvous



ERIK SANDBLOM 2010-04-12        #14411

NASA


Lunar orbit rendezvous. Genom att använda en särskild, lättviktig månlandare kunde man spara bränsle i stegen fem, sex och sju. Eftersom dessa steg är de som sker längst från jorden, så är det här det finns störst potential att spara bränsle.

JOHAN ERLANDSSON 2010-04-12        #14413
Finns lite annat miljöteknikgodis i rymdraketer, satelliter och rymdstationer också. Bränsleceller användes i månprogrammet  och i senare rymdfärjor. Satelliter och ISS har solceller för energiförsörjning.

Skulle vara intressant att veta varför bränsleceller blev den vinnande energitekniken för elförsörjningen, hade inte en förbränningsmotor med generator kunnat leverera samma energi till lägre kostnad och vikt, och med högre driftsäkerhet?

ERIK SANDBLOM 2010-04-12        #14415



Bra fråga Johan. I kommentarspåret till filmen Apollo 13 säger Jim Lovell att dricksvattnet kommer från bränslecellerna. Helt eller delvis, minns ej.

IVAN LILJEGREN 2010-04-12        #14428
Kan en förbränningsmotor köras på ren syrgas? Svårt tror jag. Och gasformiga avgaser är väl sådär i rymden....

JOHAN ERLANDSSON 2010-04-13        #14431
Nej, den kräver kanske kvävgas också, eller att man modifierar förbränningsmotorn att gå på ren syrgas... Kvävgas borde man kunna ta med sig... Det är inte så att jag tycker förbränningsmotor är mer tilltalande, men vore ändå intressant att veta hur de resonerade när de valde energikälla. Gasformiga avgaser borde det bli en del från raketmotorerna också antar jag, och jag gissar också att miljöaspekter på avgaser i rymden inte stod högst upp på priolistan...

IVAN LILJEGREN 2010-04-13        #14432
Johan, jag kom också att tänka på inflödet till motorn. Hur löser man förgasare / insprutning av vätska + luft i tyngdlöst tillstånd? Sist men inte minst så använder motorn gravitationen för att få motviktseffekten när vevaxeln roterar tillbaka. Den uteblir ju också i rymden.
Jag tror det finns goda skäl att välja bränslecellen med dess kontinuerliga flöde av rena bränslen genom en motor utan rörliga delar.

JOHAN ERLANDSSON 2010-04-13        #14433
Nu kom jag på en anledning som kan vara viktig: En maskin med roterande delar är nog inte att föredra när man vill kunna kontrollera farkostens rörelser i tyngdlöshet.

ERIK SANDBLOM 2010-04-13        #14434



Om det är raketmotorn ni undrar över så behövs inget syre. Man använder två olika bränslen som exploderar så fort de kommer i kontakt med varann. Detta kallas för hypergolisk reaktion.

sv.wikipedia.org/wiki/Hypergolisk


JOHAN ERLANDSSON 2010-04-13        #14435
Nej, vi pratar om kolvmotorer som alternativ till bränsleceller för energiproduktion ombord.

ERIK SANDBLOM 2010-04-22        #14549

The Space Review: Academic honors for a spaceflight prophet

Roger Launius, former NASA Chief Historian and now with the National Air and Space Museum, described how Houbolt’s approach in 1961–1962 was the kind of thinking that is needed today: “In many ways, the lunar mode decision was an example of heterogeneous engineering, a process that recognizes that technological issues are also simultaneously organizational, economic, social, and political,” he wrote. “Various interests often clash in the decision-making process as difficult calculations have to be made and decisions taken.”

Since that is an accurate description of the current state of NASA efforts to plot its future paths through space, it is sobering to realize that many historians argue that without the Houbolt-led push for LOR almost half a century ago, the entire manned lunar landing program might never have succeeded.


Logga in för att svara


Produkter

Varmvattensparande produkter (4)
El (3)
Vindandelar (2)
Värmeväxlare för varmvatten (2)
Solceller (2)
Belysning (1)
Solfångarsystem (2)
Småskalig vindkraft (33)
Energimätare (3)
Standby-stoppare (1)
Energikonsulter (2)
Hybridsystem solceller/vindkraft (4)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3558 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik