|
Bil Bilen -kvinnans bästa vän?
Bil Sweden och MRF arrangerade seminariet "Bilen -kvinnans bästa vän?" i under Almedalsveckan. Syftet var att peka på att kvinnor visst åker lika mycket bil som män, och därmed faller jämställdhetsargumenten för att satsa på andra trafikslag.
Med hjälp av Bisek-forskaren Henrik Swahn och Bil Swedens Jessica Alenius kunde man visa att kvinnor i allt högre utsträckning får tillgång till bil, åker mer bil, att körkortsskillnaderna minskar m.m. Män KÖR fortfarande betydligt mer bil, men om man tittar på hur mycket bil som ÅKS (även som passagerare) så är skillnaderna små.
Helene Sigfridsson från Makalösa föräldrar (längst till vänster i bild) tyckte att ett bilbidrag borde införas till ensamstående föräldrar. Eftersom samhället är byggt kring bilen blir det orättvist att ensamstående föräldrar (majoritet kvinnor?) stängs ute från möjligheten att handla billigt på stormarknader, smidiga dagisresor m.m. Även Jessica Alenius argumenterade för att satsningar på bilism gynnar kvinnor, eftersom det är kvinnorna som står för serviceresorna, dvs. resorna till dagis och mataffär. "Bilen är det absolut smidigaste sättet att utföra serviceresor med". Jag ställde då frågan om en annan samhällsbyggnad kunde vara ett alternativ till att öka tillgången till bil för kvinnor. Helene höll då med och sa att det vore ännu bättre om kollektivtrafiken blev utbyggd. Jessica sa att ja, vi ska förtäta städerna, men samtidigt är inte bilarna något problem snart, utsläppen med elbil är noll. Det var en gängse uppfattning i panelen (som dominerades av representanter från bilbranschen) att miljöproblemen med bilar inom kort är eliminerade.
Nina Larsson (FP) sa nej till ett bilbidrag, ville hellre ge möjligheter för fler kvinnor att få bättre inkomster så att de har råd att ha bil.
Lena Hallengren (S) ville inte utesluta tanken på ett behovsprövat bilbidrag.
Det är intressant att det kommer upp önskemål om behovsprövade bilbidrag från Makalösa föräldrar tycker jag. Det visar hur vi har byggt fast oss i ett bilberoende. Bilen är inte bara en statussymbol, den ses som en nödvändighet för många för att klara sin vardag och uppfylla sin föräldraroll med skjuts av barn till olika aktiviteter. Köpcentrum utarmar närhandeln och bra vägar och relativt låga kostnader för bil gör att vi bosätter oss långt från jobb och service. Och där sitter vi fast i ett bilberoende. Bilåkandet har ökat 23 ggr sedan femtiotalet. En annan intressant iakttagelse är uppfattningen att bilen bara står för fördelar, inga nackdelar. I alla fall inom kort. Hur ska jag tolka det? Dåligt utbildningssystem? Eller är det ett strutsfenomen eftersom ingen ändå är beredd att ge upp bilens fördelar? Här är iaf några nackdelar jag kan komma på på rak arm: -Det dröjer länge innan bilparken är utbytt till elbilar och biogasbilar (och annan teknik med förhållandevis låg miljöpåverkan) -Elen till elbilar kan inte generellt sägas vara helt utsläppsfri förrän vi inte har blivit av med ful-elen i Europa. Det lär inte ske innan 2050. Och även fin-el är inte helt utan miljöpåverkan. -Det går åt resurser och orsakar utsläpp att bygga en bil. Cradle-to-cradle i all ära, men det är en bra bit dit. -Vägar bildar barriäreffekter. Tittar man på en Europakarta så är den helt uppslittrad av vägar (och järnväg), vilket naturligtvis har betydelse för biologisk mångfald. -Vägdragningar förstör naturområden och tar upp yta som kunde använts till annat -Körandet av bilar orsakar andra utsläpp, t.ex. partiklar från vägbanan -Många bilar i hög hastighet i staden ger en otrivsam miljö och skapar säkerhetsproblem -Barn kan inte röra sig fritt i staden när det är mycket biltrafik -Även elbilar orsakar buller i hastigheter över 30 km/h -Många dör och skadas i bilolyckor
DN:s motorjournalist Jacques Wallner var där.
Liksom Expressens Håkan Matson.
Ett annat problem med bilismen är att det är förbjudet att bygga hus utan parkeringsplatser. Detta kallas parkeringsnorm och innebär att man inte får bygglov om man inte lovar bygga minst det antal parkeringsplatser som kommunen föreskriver. Det är ett problem för den förtätning som Jessica Alenius säger sig förespråka. Det gör det dyrare att bygga och bo, men billigare att köra bil. Krönika: Avskaffa parkeringsnormen!
BAU BAU BAU så det visslar om det. Vi kämpar i uppförsbacke... fast det visste vi ju redan.
"Det är svårt att förändra attityden hon någon vars lön baseras på förmågan att behålla den nuvarande uppfattningen"
Vet inte om jag hörde så fel eller om detta är en efterkonstruktion, men det är i alla fall skönt att läsa vad Helene från Makalösa föräldrar skrev på sin blogg efter seminariet: I mitt idealsamhälle, berättade jag, klarar man sig bra utan bil. Att slippa äga och underhålla en bil, är så klart det bästa för en resurssvag grupp. Och för miljön också för den delen.
Ordvalet "idealsamhälle" är tvetydigt. Menar hon att vi ska sträva dit, här och nu, eller är det en omöjlig utopi inom överskådlig tid?
Idag, på Internationella kvinnodagen, går Jessica Alenius på Bil Sweden ut med ett pressmeddelande som manar till att öka kvinnors tillgång till bil: "...det är däremot kvinnor som i högre grad hämtar och lämnar barn på dagis och skola samt handlar mat och gör andra inköp. Vid hämtning/lämning av barn och olika inköpsresor är bilen det smidigaste och effektivaste färdmedlet. Transportpolitiken borde därför inrikta sig på att öka tillgången till bil för kvinnor eftersom de egentligen har det största behovet."
Bil Sweden har även 2011 ett fett program i Almedalen.: http://lib.hpublication.com/publication/1fd8e6cc/ Hade jag varit på plats i år hade jag nog försökt ta mig till seminariet "Bilen löser livspusslet?" Logga in för att svara |
Konferenstjänster (2) Elmotorcyklar (1) Lastcyklar (4) Cykelleasing (2) Konverteringskit elcykel (3) Elcyklar (49) Trikar (16) Elmopeder (5) Cyklar (6)
|