|
Cykel Markbunden kollektivtrafik En dag på hyrcykel i München
![]() Jag fick en dags semester i München efter att ha åkt tåg dit, och ville testa de hyrcyklar som Erik Sandblom har skrivit ska finnas där. Efter lite detektivarbete hade jag min avancerade Deutsche Bahn-cykel för en dag och kunde ta mig runt till en del av vad München hade att bjuda på! Hyrsystemet fungerade så att man först fick anmäla sig på en hemsida, och ange sitt kreditkortsnummer. Jag ville inte använda Internet på min iPhone eftersom det blir så dyrt utomlands, men som tur var befann jag mig nära mitt hotell där det fanns fritt trådlöst wi-fi så jag kunde sätta mig där och pyssla... Det fanns också en iPhone-app till systemet som man skrev in cykelns unika nummer i, och fick då en kod via sms. Med koden kunde jag låsa upp cykeln via en touchscreen. Cykeln var i mycket gott skick, hade lika stenhårt pumpade däck som jag har hemma, och var dessutom dämpad på både fram och bakhjul. Den var rätt tung och kändes lite som en moped att köra iväg på, men var riktigt bekväm och eftersom München är platt tog jag mig fram lätt. Notera också den smarta böjda pakethållaren som fungerar mycket bra med alla möjliga olika sorters last upp till en rimlig storlek. Den böjda plåten hade ett antal hål i sig som man spände töjbara lastremmar i. Att plåten är böjd innebär att man kan sätta även större väskor utan att man behöver dra sönder remmarna (det har jag gjort på ett par andra cyklar utan böjd plåt som pakethållare).
![]() Jag såg en och annan liggcykel.
![]() Det var varmt i München och jag hade blivit rekommenderad att ge mig in i stadsparken Englischer Garten. Det var ett bra tips! Englischer Garten är en helt enormt stor stadspark med hur mycket sköna och överraskande grejer som helst. Om jag bodde i München så skulle jag garanterat hänga här större delen av tiden.
![]() Vattendragen i parken spelade en avgörande roll för trivseln. Vem hade väntat sig att finna något sånt här?
![]() Eller sånt här?
![]()
![]()
![]()
![]() Så här transporterar man sin surfbräda naturligtvis.
![]() Ridande polisen håller koll...
![]() ...på allt folk. Men det behövdes inte när jag var där iaf, det var en avslappnad stämning, med mängder av folk som bara njöt av parken och vattnet. Det var ett rejält flöde på vattnet, under många broar jag cyklade över kunde det komma folk och flyta fram.
![]() Roliga tanter från Costa Brava som jag pratade med på en välbesökt uteservering i Englischer Garten. De tyckte att ölen var för stora.
![]() Tanterna skulle åka till Stockholm i oktober och vi räknade snabbt fram att deras Ryan Air-biljett kostade en tiondel av min tågbiljett till München.
![]() Fler cyklister i parken.
![]() Såna här spårvagnshållplatser har vi inte i Göteborg...
![]() Kvällscykling. Jag lämnade cykeln vid tågstationen och ringde ett telefonnummer som stod på cykeln. Någon svarade och ville veta var jag parkerade cykeln, berättade att det kostade nio euro (jag hade använt cykeln i ca. åtta timmar) och gav mig en kod för att låsa cykeln. Hyrcykelsystemet var rätt så omständigt att komma igång med, men nu när jag väl är registrerad användare är det förstås väldigt smidigt. Har man smartphone så är det bara att kolla med den var närmaste cykel finns. De parkeras inte i särskilda ställ, utan var som helst. Cykeln var i tysk stil, mycket funktionell och välfungerande men kanske inte den sexigaste på jorden. Snart får vi lånecyklar i Göteborg, ska bli kul att jämföra!
Fick höra från en kompis att cyklarna kallas "Panzerräder", pansarcyklar. Mycket träffande!
Sobi föreslår ett billigt lånecykelsystem i form av ett lås som kan sättas på vilken cykel som helst i kombination med smartphones och GPS för att hålla reda på var lånecyklarna är parkerade. Liknande det tyska systemet, fast billigare och med bättre utnyttjande av möjligheterna i dagens smartphones. Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Elmotorcyklar (1) Konferenstjänster (2) Elmopeder (5)
|