Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Bil    Klimatfrågan   

Minskning av utsläpp bromsas av allt tyngre och starkare bilar

FRANCES SPREI 2010-09-02        #15616



Möjligheten att minska bilarnas koldioxidutsläpp utnyttjas inte fullt ut. Genomsnittsvensken köper fortfarande en tyngre och törstigare bil än den genomsnittlige europén, även om skillnaden minskat under senare år.

Under de senaste trettio åren har bilarna som säljs i Sverige blivit större och dessutom accelererar de allt snabbare. Det har gjort att en del av bilarnas tekniska förbättringar inte har lett till lägre bränsleförbrukning.

Om bilarna mellan 1985 och 2007 inte blivit större och accelererat snabbare, hade de dragit 47 procent mindre bränsle. Den faktiska minskningen under perioden har istället varit 18 procent.

Intresset för miljövänliga bilar har visserligen ökat de senaste åren, men istället för ett skifte mot mindre bilar med färre hästkrafter, har istället dieselbilar och etanolbilar blivit populära. Detta har lett till lägre koldioxidutsläpp, men det krävs fler åtgärder för att ta tillvara på den potential som finns för att utsläppen ska kunna minska rejält.

Resultaten presenteras av Frances Sprei vid Chalmers, som under flera år forskat på utvecklingen hos nya svensksålda bilar. Nu visar hon dessa färska siffror i sin doktorsavhandling.

Avhandlingen “Energy Efficiency Versus Gains in Consumer Amenities” försvaras den 6 september vid Chalmers i Göteborg.

Abstract och mer information om tid och plats i Chalmers publikationsdatabas, CPL:

http://publications.lib.chalmers.se/cpl/record/index.xsql?pubid=124755



MATTIAS CARLSSON 2010-09-02        #15621
Intressant utveckling det här. Gunnar Lindstedt har, i Veckans Affärer, skrivit ett reportage om Saabs och Volvos profilering mot tunga premiumbilar:

”Ärligt talat verkar allt snack om miljö ha blivit ett stort skämt”, säger en bilentusiast. ”Vad bilbranschen lärt sig är att sälja de bilar den nu producerar, men samtidigt kommer de nu alla med större bilmodeller – Volvo S80, Saabs nya 9-5, Opel Insignia, Jaguar XJ och Mercedes ML. Fokus är fortfarande att använda de tekniska kunskaperna till bättre prestanda. Motorerna blir kraftigare, 500 hästkrafter har passerats och nu närmar man sig 700 hästkrafter som för tio år sen bara fanns i formel 1-bilar…”

På Volvo visardet sig också att stadsjeeparna fortfarande är de största försäljningsframgångarna. XC90 var svår att sälja när finanskrisen var som värst hösten 2008, men har sedan återhämtat sig och är i dag den modell som gått bäst under sin livscykel. Den mindre stadsjeepen XC60 har gått mycket bra under de senaste åren då den utgjort nästan en tredjedel av Volvos försäljning. Men även Volvos miljösatsning med ”Drive-e”-bilar har gått bra och står i dag för 40 procent av försäljningen i Europa.

Tipstack till Ljungbergs blogg

FREDRIK BERGMAN 2010-09-02        #15623
Jätteintressant forskning och ännu ett empiriskt belägg för att rekyleffekten ofta äter upp STORA delar av den teknikutveckling som ger lägre utsläpp/effekt!

Hoppas att Olofsson, Carlgren, Sahlin m.fl. i det politiska etablissemanget som inte vågar ta obehagliga beslut som äventyrar den heliga Bilen får en inbjudan till disputationen...?!

Annars kan de ju fortsätta gömma sig bakom populistiska floskler som "Jaga utsläppen, inte bilen!" och liknande.

Logga in för att svara


Produkter

Konferenstjänster (2)
Trikar (16)
Elcyklar (49)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Konverteringskit elcykel (3)
Elmopeder (5)
Elmotorcyklar (1)
Cykelleasing (2)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3228 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik