|
Bil Klimatfrågan Minskning av utsläpp bromsas av allt tyngre och starkare bilar
Möjligheten att minska bilarnas koldioxidutsläpp utnyttjas inte fullt ut. Genomsnittsvensken köper fortfarande en tyngre och törstigare bil än den genomsnittlige europén, även om skillnaden minskat under senare år. Under de senaste trettio åren har bilarna som säljs i Sverige blivit större och dessutom accelererar de allt snabbare. Det har gjort att en del av bilarnas tekniska förbättringar inte har lett till lägre bränsleförbrukning. Om bilarna mellan 1985 och 2007 inte blivit större och accelererat snabbare, hade de dragit 47 procent mindre bränsle. Den faktiska minskningen under perioden har istället varit 18 procent. Intresset för miljövänliga bilar har visserligen ökat de senaste åren, men istället för ett skifte mot mindre bilar med färre hästkrafter, har istället dieselbilar och etanolbilar blivit populära. Detta har lett till lägre koldioxidutsläpp, men det krävs fler åtgärder för att ta tillvara på den potential som finns för att utsläppen ska kunna minska rejält. Resultaten presenteras av Frances Sprei vid Chalmers, som under flera år forskat på utvecklingen hos nya svensksålda bilar. Nu visar hon dessa färska siffror i sin doktorsavhandling.Avhandlingen “Energy Efficiency Versus Gains in Consumer Amenities” försvaras den 6 september vid Chalmers i Göteborg. Abstract och mer information om tid och plats i Chalmers publikationsdatabas, CPL: http://publications.lib.chalmers.se/cpl/record/index.xsql?pubid=124755
Intressant utveckling det här. Gunnar Lindstedt har, i Veckans Affärer, skrivit ett reportage om Saabs och Volvos profilering mot tunga premiumbilar: ”Ärligt talat verkar allt snack om miljö ha blivit ett stort skämt”, säger en bilentusiast. ”Vad bilbranschen lärt sig är att sälja de bilar den nu producerar, men samtidigt kommer de nu alla med större bilmodeller – Volvo S80, Saabs nya 9-5, Opel Insignia, Jaguar XJ och Mercedes ML. Fokus är fortfarande att använda de tekniska kunskaperna till bättre prestanda. Motorerna blir kraftigare, 500 hästkrafter har passerats och nu närmar man sig 700 hästkrafter som för tio år sen bara fanns i formel 1-bilar…” På Volvo visardet sig också att stadsjeeparna fortfarande är de största försäljningsframgångarna. XC90 var svår att sälja när finanskrisen var som värst hösten 2008, men har sedan återhämtat sig och är i dag den modell som gått bäst under sin livscykel. Den mindre stadsjeepen XC60 har gått mycket bra under de senaste åren då den utgjort nästan en tredjedel av Volvos försäljning. Men även Volvos miljösatsning med ”Drive-e”-bilar har gått bra och står i dag för 40 procent av försäljningen i Europa. Tipstack till Ljungbergs blogg
Jätteintressant forskning och ännu ett empiriskt belägg för att rekyleffekten ofta äter upp STORA delar av den teknikutveckling som ger lägre utsläpp/effekt! Hoppas att Olofsson, Carlgren, Sahlin m.fl. i det politiska etablissemanget som inte vågar ta obehagliga beslut som äventyrar den heliga Bilen får en inbjudan till disputationen...?! Annars kan de ju fortsätta gömma sig bakom populistiska floskler som "Jaga utsläppen, inte bilen!" och liknande. Logga in för att svara |
Lastcyklar (4) Elmopeder (5) Elcyklar (49) Trikar (16) Konverteringskit elcykel (3) Elmotorcyklar (1) Konferenstjänster (2) Cyklar (6) Cykelleasing (2)
|