Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Mat övrigt   

Det självklara hjälteskapet?

MAJA SöDERBERG 2010-09-12        #15709

Linus Källander är initiativtagare och talesperson för Dyrare mat, nu!


I dagarna tillkännagavs nomineringarna till Årets miljöhjälte. En tävling arrangerad av Min Planet i samarbete med Världsnaturfonden. Bland de cirka 150 nominerade har tolv personer valts ut så att allmänheten kan rösta på sin favorit.

Linus Källander, initiativtagare till Dyrare mat, NU! finns bland de utvalda.

Vad är det som gjort att Dyrare mat, NU! hamnade på den här listan?
Så här 6 månader efter att Facebook-gruppen med det provocerande namnet och det tydliga budskapet såg dagens ljus kan det vara en god idé att ta ett steg tillbaks och fundera på vad som egentligen åstadkommits.

Vi börjar från början.
Dyrare mat, NU! startades av Linus, inte som del av en kampanj eller med en genomtänkt strategi, utan för att ge uttryck för en frustration som han länge burit inom sig. En känsla av att lågprisjakten på mat bär på många dolda kostnader som vi låter någon annan betala. Och trots att vi alla ser det hända är det få som vågar uttala den enda rimliga slutsatsen.

Det visade sig att vi var fler som kände samma frustration, i dagsläget drygt 6000 personer.

Bara en vecka efter att gruppen bildats på Facebook började journalister med näsa för folkrörelser höra av sig. Snart gavs gruppens tydligt formulerade problembild utrymme i Sveriges Radios granskning av matindustrin, Matens pris. Linus bjöds in att debattera med livsmedelsbranschens företrädare direkt i Studio ett i P1. P3s debattprogram Hallå P3 följde upp debatten med en timmes program.

Sedan dess har det rullat på, både med artiklar om Dyrare mat, NU! samt debattartiklar som vi själva har författat. Läs artiklarna här.

Så vad var det Dyrare mat, NU! kunde erbjuda som inte funnits tidigare?
Detta var tema för den diskussion som arrangerades med aktörer som arbetat nära Dyrare mat, NU! bjöds in till nyligen. Bilden är tydlig. Dyrare mat, NU! är den neutrala mötesplatsen. Genom att formulera ett gemensamt problem kan vi erbjuda en plats för alla de aktörer som bär ett ansvar i kedjan från jord till bord, att samtala om de lösningar som måste komma till för att lösa problemen.

Huvudsaken är inte att vi är överens om lösningarna utan att vi inser vilket ansvar vi har i våra olika roller.

Under Almedalsveckan blev Dyrare mat, NU!s aktiviteter snabbt fullsatta. Vi bjöd på en eftermiddag med mat från 7 årstider och seminarium där vi ställde frågan: Vilken politik måste till för att andra aktörer ska kunna ta sitt ansvar?

Men vad i allt detta är värt titeln Årets miljöhjälte?
Att starta tankesmedjan Dyrare mat, NU! var Linus sätt att agera på de negativa konsekvenser som lågprismaten har både för miljön och för människorna som producerar den. Men det räcker inte bara med att starta något. Sedan starten har han på ett ansvarsfullt sätt förvaltat det engagemang som tusentals människor visat genom ansluta sig. Dyrare mat, NU! fortätter att växa. Linus är en inspirationskälla för alla de vardagshjältar som varje dag genom sina aktiva val förändrar världen. Som konsumenter, handlare, politiker eller bönder.

Maja Söderberg

För att rösta på årets miljöhjälte, besök http://bit.ly/cM4bpy
Du kan rösta en gång om dagen fram till 23 september.



JOHAN ERLANDSSON 2010-09-14        #15739
Linus fick min röst så fort omröstningen startade. Men att kunna lägga en röst varje dag är ett ofog som jag hoppas kommer försvinna från framtida omröstningar från denna och andra sajter. Det finns en anledning till att man inte får rösta flera gånger i t.ex. riksdagsvalet.

LINUS KäLLANDER 2010-09-16        #15763
Jag håller med dig Johan, det är synd att det fungerat på det sättet. Det har också varit en väldigt lång omröstning vilket gjort hela omröstningen näst intill lika uttröttande som valrörelsen. Men det har varit en rolig tid också med mycket positiv feedback och ett starkt stöd!

Logga in för att svara


Produkter

Hemleverans av mat (1)
Matlagningskurser (1)
Växtskydd (1)
Vegetarisk catering (2)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3215 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik