|
Moped & MC Trend: Läckra och snabba elscootrar
MINI E Scooter i tre varianter Två elscooterkoncept och en snabb elscooter som går att köpa bjuder vi på idag. Både Smart och Mini har presenterat läckra elscooterkoncept på den pågående motormässan i Paris. Och förutom att Minin kom i tre versioner och verkar ligga närmare produktion så är de också väldigt lika. Båda är integrerade med iPhone och har en toppfart på 50 km/h och en räckvidd på 10 mil.
Här är Smarten med sin Skalmanliknande sadel.
Sen finns det de som inte bara snackar utan även levererar. MyEco säljer redan idag elscootrar, och de har dessutom en som går betydligt snabbare än konceptscootrarna. 85 knyck ska de gå att få upp den här i, och den har en räckvidd på 9,5 mil.
Om elscootern ersätter bilresor så är det mycket energi som sparas. En elscooter drar ca. 0,4 kWh/mil medan en elbil drar ca. 2 kWh/mil. En problematik som kan uppkomma är dock snabba elmoppar i stadstrafik, som inte direkt skapar en lugn och trygg miljö att vistas i för gångtrafikanter och cyklister. En generell hastighetsgräns på 25 km/h i stadstrafik tycker jag skulle vara bra.
Batterierna i elfordon har begränsad livslängd. MyEco anger till exempel att batterierna i deras elscootrar har mellan 300 och 1500 laddcykler. Hur funkar det med batteribyte? Är det lätt, krångligt, dyrt, billigt?
Vi har en större modell på box också... Hej, alla batterier har en livslängd för användaren ja. Vi på MyEco säljer nästan bara scootrar och elcyklar med litiumceller. Dessa litiumbatteri har en livslängd på mellan 1000-1500cykler. Litiumbatterierna går att återvinna efter att konsumenten är redo att byta till nya. Vi kommer lagerföra våra litiumbatterier som reservdel med början våren 2011. Vi är tidigt ute att använda litiumbatterier vilket innebär att kostnaden är hög. När våra kunder ska betala ett batteribyte (tidigast efter 2 års ägande, men troligt efter 5-8års ägande av scootern) så räknar vi med att litiumbatterierna har halverats i kostnad så att de ligger på ungefär dubbla priset av ett bly/silicon batteri fast med 5 gånger längre livslängd. Själva bytet av batterierna sker hos någon av våra auktoriserade samarbetspartners. Du kan själv byta batterierna om du har kunskap om att koppla el. Till våra scootrar ligger batterierna idag på: Bly silicon 48V 38Ah, 3000SEK LiFePO4, 48V 40Ah, 12000SEK Med Vänliga Hälsningar Rickard www.myeco.se
Peugeot säljer elscootern e-Vivacity. Med nya li-jonbatterier från SAFT får den dessa prestanda: 1000 laddningar 60 km räckvidd 45 km/h topphastighet http://www.prnewswire.com/news-releases/peugeot-scooters-launches-its-new-scooter-e-vivacity-using-saft-lithium-ion-batteries-118822764.html
Det här är bra, men bara för stadstrafik. Scootrar med dessa eländigt små hjul och inget knästöd, tänk tank, blir livsfarliga på grusvägar. Även under våren i städer, innan allt grus sopats bort blir det olyckor. En tvåhjuling skall vara byggd exakt som en cross-mc. Stora hjul har en reell gyroverkan. Friktionen mellan däck och underlag, beror till stor del av hjulets radie. Avsaknd av knästöd gör att föraren måste hålla mot pendeltendenserna med armar och skuldror. Det är väldigt tröttande. Risken är väldigt stor att man tappar kontrollen i rullgrus. Varje olycka med prsonskada är en samhällskostnad. I ungdomen ägde jag en Zündap Bella 200cc med i alla fall 12" hjul däckdim. 3,50x12, men det var knapert med sidofriktionen på grus och även på blöt asfalt. Det värsta var dock avsaknaden av knästöd. Föraren sitter med sämre kontroll på cykelns rörelser än passageraren. Synd att de lägger ner stora kostnader på att ta fram idemässigt lika design på dessa smarta framtidshojar. Det är väl bara att vänta och se. Tillsvidare kan man ju köra med veteraner, trots tvåtaktarnas dimrådåer. En Husqvarna Silverpil el Guldpil drar bara 0,25 l/mil. En Monark Blue Stinget kanske kommr upp i 0,4 om man gasar. (vem kan avhålla sig) Dessa "riktiga" cyklar älskar både krokiga vägar och crossbanor. Det går också att ta sig fram där inga vägar finns. Men då måste man ha markägarens tillstånd.
Scootrar med små hjul har alltid varit ett stadsfordordon. Rullgrus är farligt för ALLA tvåhjuliga fordon, även motordcyklar med större hjul. Det största problem cyklister upplever är dåligt sopade cykelbanor efter vinterns ivriga grusande. Elmopeder är ett mycket intressant alternativ både vad det gäller miljö och funktion. Avsaknaden av traditionell drivlina gör att servicekostnaderna blir oerhört låga i jämförelse med bensindrivna fordon. Kotnaden per mil blir även den mycket låg. Ett visst försäkingsbolag med bara två bostäver i namnet lämnar 50 % i miljörabatt på försäkringen på elmopeder. Frågan är inte varför man ska åka elmoped, frågan är varför man INTE ska göra det. Kjell Andersson Zetcity AB
Smart-scootern kommer 2014. http://media.daimler.com/dcmedia/0-921-657606-1-1490198-1-0-0-0-0-1-11700-0-0-1-0-0-0-0-0.html?TS=1336664639883
BMW lanserar stor elscooter som gör 120 km/h. Elförbrukning är 0,8 kWh per mil, vilket i princip är jämförbart med att åka två personer i en elbil. Med dagens EU-mix ger det utsläpp på 32 gram CO2 per kilometer plus kärnkraftsproblematiken.
Det här Toyotakonceptet är lite svårt att klassificera, men EU-moppe känns väl inte så långt borta: Logga in för att svara |
Elmopeder (5) Elmotorcyklar (1) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Konferenstjänster (2) Cyklar (6) Elcyklar (49) Cykelleasing (2) Trikar (16)
|