|
Bil Hyr en BMW för 150 kronor/timme plus bränsle
![]() Foto: BMW Att alla storstadsbor äger egen bil är ingen framtidslösning, samtidigt som en allt större andel av människor bor i städer. Vad gör ett smart bilföretag då? Jo, anpassar sig naturligtvis och börjar med egna uthyrningstjänster. Jag har flera gånger hört "någon gång i livet bör du ha ägt en BMW" från bilentusiaster. Nu kanske vi snart får höra urbana konversationer som: "Vad hyr du för bil?" "BMW, men nästa månad tror jag att jag ska testa Volvo" Bilägandet försvinner till stor del och finns mest kvar på landet och hos vissa yrkesgrupper. Stadsbor köper biltjänster bara när de behövs, och med en hög servicenivå. Vardagliga bestyr som jobb-, dagis- och skolresor och matinhandling klaras utan bil, men på helger och andra enstaka tillfällen finns smidiga, bekymmersfria uthyrningstjänster. BMW är tidigt ute och testar ett eget uthyrningsystem. Man bokar på Internet och hämtar upp bilen på något av de egna utlämningsställena i München. En BMW 1-serie kostar 16 Euro per timme plus bränsle. Man betalar aldrig mer än för fyra timmar om man har den längre under en dag, och har man bilen över natt så betalar man för två timmar på natten och lämnar tillbaks bilen mellan 8 och 9 på morgonen.
150 kr per timme plus bensin är rätt dyrt, så mycket kostar de billigaste hyrbilarna per dygn. Det värsta med att hyra bil tycker jag är allt pappersarbete, så om det är smidigt att boka via internet så är det förstås värdefullt.
Erik, är det inte lite irrelevant att jämföra detta koncept med de billigaste hyrbilarna? Var hittar du förresten en hyrbil för 150 kr? Rent-a-wreck i Uppsala tar 385 kr/dygn för den billigaste. Statiol billigaste alternativ "internetbil" kostar 329 kr/dygn (Toyota IQ med plats för 2 personer) annars ligger firmorna i Sverige snarare en bit över 600 kr i dygnpris. Jämför på www.hyrbilsuthyrning.se. I Tyskland ligger de lägsta priserna någon hundralapp lägre dvs från ca 500 kr per dygn.
Magnus, jag minns inte och kan ha fel. Det brukar finnas billiga erbjudanden på sommaren.
Jag tycker inte heller man kan jämföra med de billigaste hyrbilarna. Mycket i bilens värld styrs av bilintresse och status. Folk lägger pengar på bil som inte alls är i paritet med vad det kostar att ha ett fordon som "bara" klarar transporten. Jag vågar knappt tänka på vad det kostar att köra en ny, egenägd BMW per mil. Man betalar för bilkänslan och kanske också för status. Jag tror att detta initiativ från BMW är något nytt. Jag vet inte hur de har tänkt sig exakt, men kan de bygga in mycket skön känsla i själva utlämningsstället också så är de nog något intressant på spåret. Om de skapar en skön helhetsupplevelse kanske det kan få bilintresserade stadsbor att föredra att hyra istället för att äga bil. Fördelen blir också att de kan testa en massa olika favoritbilar.
Ett i någon mån jämfört alternativ kan vara "pay&go" som erbjud av www.bilpool.nu. Här börjar man på 59 kr i timmen med maximalt 10 timmar debitering per dygn. Här tillkommer en etableringsavgift och en deposition. Dessutom betalar man 1.25 kr per km utöver de första 20. Så bortsett etablerings- och depositionskostnad kan man exempelvis för 900 kr få en bil ett dygn inklusive 268 km. Johan, jag vågar göra tänkande åt dej ;-) Teknikens värld hade ett stort test i början av förra året där BMW 1-serien var med. Där hade BMW:n det högsta och Kia Cee'd det lägsta inköpspriset. Uppskattad milkostnad var 32.51 respektive 29.07 kr. Nu ska man ta biltidningarnas tester med en stor nypa salt. Bara en sån sak som att BMW-köparen sannolikt kompletterar sin bil från utrustninglistan så att priset stiger med 10-20% så får Kia-köparen det mesta redan i grundutförandet. Kostnaden är dessutom beräknad på ganska lång årlig kösträcka (jag får det till 3000 mil). Särskilt intressant för jämförelse med att hyra bil är dock kanske att månadskostnaden för bilarna i testet ligger kring 5000 kr, där bränslekostnaderna utgör kanske 25-35%. Då vill jag påstå att man utan vidare kan kosta på sig att hyra bil (eller ta taxi) för uppemot 3000 kr i månaden innan man kommer i närheten av att äga bilen själv. Detta förustätter förstås att man inte har ett dagligt behov av bilen.
33 spänn milen var ju rätt lågt. Men då är det minsta BMW:n, utan utrustning och 3000 mil per år.
Det händer mycket med milkostnaderna om man skruvar på "inparametrarna". Min Volvo V50 som jag köpte för snart 4 år sedan följer jag upp kontinuerligt. För värdeminskningen har jag räknat på tio års ägande och räknar årligen en tiodel av nyvärdet i avskrivning. Med detta har jag hittills en genomsnittlig milkostnad på ca 23 kr (har blivit ca 2000 mil/år). Mitt sätt att hantera värdeminskningen är rationellt vid utgångspunkt att jag har bilen i tio år. Om jag skulle sälja bilen tidigare skulle räkningarna få revideras. Mina siffror kan jämföras med test i Teknikens Värld där man räknat på 2500 mil och tre års ägande och fått det till 31.04 kr/mil. Om man minskar den årliga sträckan till 1000 eller 1500 mil så kommer det få stort genomslag så att den beräknade milkostnaden närmar sig 50 kr vilket är i nivå med vad jag räknar med att hyrbilen jag ska ha nästa vecka kommer att kosta mej.
Nu tar BMW ett steg till och gör så att man kan hämta och lämna bilen var som helst, med hjälp av en app i smartphonen. Bör applåderas! Volvo och SAAB, vad gör ni? http://www.automotorsport.se/news/22470/ Logga in för att svara |
Konverteringskit elcykel (3) Elmopeder (5) Lastcyklar (4) Konferenstjänster (2) Elmotorcyklar (1) Cyklar (6) Cykelleasing (2) Elcyklar (49) Trikar (16)
|