Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Bil   

El-Bubblan

MAGNUS BILLBERGER 2010-11-07        #16108

Den breda introduktionen av el-bilar låter fortfarande vänta på sig. En viktig tröskel att överskrida anses vara den begränsade räckvidden. En grupp kanadensiska teknikstudenter har dock nyligen visat att en räckvidd på 500 km är fullt realistisk.

Med sin el-konverterade VW Bubbla körde teamet ifrån University of British Columbia tvärs över Kanada i somras - ca 6500 km! Att ladda bilen längs vägen var inga problem då Kanada redan har ett fullt utbyggt system med laddstolpar (!). Nej det är kanske inte så futuristiskt som det låter. Längs Trans-Canada Highway finns ett otal husvagnsparkeringar och campingplatser. Läs mer på teamets blog.



MATTIAS CARLSSON 2010-11-07        #16109
Intressant. För att få en räckvidd på 550 km krävdes dock att man fick hålla nere hastigheten till 50 km/h. Kanske inte så lockande får dagens långåkare. Om man istället åker i 100 km/h så minskar räckvidden till 300 km.

Visar på att det finns ett behov av att omdefiniera personbilars prestanda. Små, lätta bilar som körs i relativt låg hastighet har möjligheter att nå väsentligt mindre energiförbrukning per kilometer (och därigenom batteriräckvidd) än dagens stora och motorstarka fordon.

Vad krävs för att bilköpare ska välja lätta bilar med relativt liten motorstyrka? Är bränslepriserna avgörande? Behöver vi regleringar? När sänks hastighetsgränserna på motorvägarna från 120 till 100 km/h eller ännu lägre?

Ser inga uppgifter om elförbrukning per km för elbubblan. Någon som vet?

MARTIN SAAR 2010-11-08        #16113
Hej!
För några veckor sedan skrev jag ett inlägg på Omställnings Sverige efter att ha läst ett välformulerat inlägg på Bloggen Flute, se nedan. Rubrik: Elbilen är en myt.

Vad jag förstår så kommer det att bli väldigt svårt för oss i Sverige att bygga upp en egen infrastruktur med elbilar.

Elbilar kommer aldrig att bli ett alternativ inom EU, där 60 - 70 % är kolel. Samma sak i USA!

Sen finns det en massa andra svårigheter som talar emot en satsning på el- eller elhybridbilar. Det kanske svåraste frågan att lösa är batterifrågan och tillgången på koppar. Där finns det fysikaliska begränsningar som vi dessvärre i dagsläget bortser ifrån. I nätverk Oljegruppen har vi diskuterat frågan många gånger. Allt pekar på att optimismen kring el och elbilar inte bygger på fakta, utan är fromma förhoppningar utan saklig grund som sprids av media. Bl a DN:s motorjournalister.

Sen finns det de som menar att en elbilssatsning går hand i hand med utbyggnad av kärnkraft i Sverige. Men som sagt batterifrågan är den trånga sektorn och den lär vi inte kunna tänka bort
!

Bloggen Flute har oxå skrivit om myten om elbilens framtid!

MAGNUS GUSTAFSSON 2010-11-08        #16118
Om man har en lite mer lösningsorienterad inställning till elfordon, så kan man se det så här;

Dagens lösning med fossildrivna innebär att många människor är helt fast i fossilfällan. Med en övergång till eldrivna fordon så möjliggör vi att man kan använda en stor mängd bränslen för att framställa el som sedan kan driva fordonen. Med elfordonen på plats, så kommer det ge energiproducenterna ytterligare möjlighet att bygga ut mer miljövänlig elproduktion eftersom man breddar sitt kundsegment. Det som inte är lönsamt idag, kan alltså bli lönsamt imorgon när det gäller mer biokraftvärme, vågkraft, vindkraft, geotermisk elproduktion osv. Även om inte allt finns på plats från början, så är det betydligt enklare att byta bränsle på 1000 kraftverk än miljontals bilar.

Personligen tror jag även att bilindustrin stirrar sig blind på hur man ska lösa problemet med den begränsade räckvidden på elfordon. Man ser det som att man ska ersätta bensintanken med ett batteri, men jag tror att man behöver tänka lite vidare och titta på vilka möjligheter det finns för fordon att till viss del generera sin egen energi eller där man parkerar bilen. Det är fullt naturligt, de har ju trots allt gjorde ungefär samma sak i över hundra år.

MAGNUS BILLBERGER 2010-11-08        #16119
Martin, jag är nog böjd att hålla med om att elbilen är en "myt". I alla fall så länge vi håller fast vid den gängse uppfattningen av vad en "bil" är. Jag har dock förväntningar på att el-bilen ska hjälpa oss på vägen mot ett mindre transportintensivt sätt att leva. El-bilen lämnar dörren öppen till att även fortsättningsvis relativt fritt kunna transportera sig själv och lite gods snabbt över längre sträckor.
Ditt argument om batteri och koppar är högst relevant, men om vi tillåter oss att spekulera i väldigt enkla och lätta fordon a la velomobil så kan batterifrågan komma i en annan dager. Vi kanske kan nöja oss med ett eller två laptopbatterier och några kvadratmeter solceller. Lägg därtill ett pedalställ så menar jag att vi kan tillgodose en mycket stor del av dagens behov av persontransport. Mina spekulationer är kanske lite utopiska, men jag tycker mig skönja att bilindustrin är på väg att pröva den riktningen med bilar som Loremo, VW L1, VW up! lite och Nissan Land Glider.

ERIK NELSSON 2010-11-08        #16121
Måste säga att det helt klart är en bedrift att åka tvärs över Kanada oavsett vilken sorts bil man använder..

Tyvärr tänkte jag dock instämma med tidigare talare och skriva att elbilen har _många_ steg kvar innan den kommer kunna etablera sig som mer än ett undantag, med en reservation för om den någonsin kommer att göra det.

Det klassiska problemet med hur långt man kommer på en laddning (vilket är ungefär lika långt idag som tidigt 1900-tal om man ska tro Low Tech Magazine), har visat sig vara tillräckligt för ~80-90% av alla transporter vilket jag personligen anser vara en lösning i vardagslivet för pendlare. Folk som idag pendlar mer än 5 mil enkel riktning dagligen med bil kommer givetvis inte att klara sig med elbil, o andra sidan är det ett fel antingen i samhällsstrukturen eller hos individen som inte går att skylla på fortskaffningsmedlet.

Hur som helst har det legat i intresset hos några av världens rikaste företag att elbilen inte gör succé, vilket gjort att utvecklingen på fronten har skett mer än långsamt under 1900-talet. Det jag ser som det största problemet för batteridrivna bilar i framtiden är primärt begränsningen på litium (undrar var Martin fick koppar ifrån? Har jag inte läst om innan) och dess utvinningstakt, samt energikostnaden för tillverkning av batterierna i förhållande till dess livslängd i ett tidevarv med ökade energipriser. Förhoppningsvis kommer detta dock att kunna kompenseras med en bättre infrastruktur för eldriven kollektivtrafik om makthavare i världen ser lite längre in i kristallkulan än nästa val.

Jag gillar dock de idéer som finns om att bilbatterierna skulle kunna fungera som en del av infrastrukturen i ett smartgrid som lagrar energi vid låg efterfrågan och delar ut vid hög efterfrågan, även om de kanske i första hand är drömmande.


ANDERS LöVGREN 2010-11-09        #16132
Framtiden är svår att sia om men om man vill ha elbil nu och inte kräver så lång räckvidd samt väldigt låga driftskostnader finns alternativ idag.


Provade en sån för någon vecka sen och den duger åt mig. 70km räckvidd och toppfart på 90-100km/h.

Inget alternativ för alla men för de flesta storstadsbor. Batterierna är miljövidriga (NiCd) men om man vill ha en lösning idag för sitt eget behov och bortser en lösning för majoriteten så finns det till en väldigt låg driftskostnad.

JOHAN ERLANDSSON 2010-11-10        #16134
Enda haken med det argumentet Anders, är att vi inte ska ha så många bilar i stan... Bilar har först och främst en roll att spela i icke tättbebyggt område, där det är för långa avstånd för gång och cykling och för lite underlag för kollektivtrafik och hemkörning av varor. Några bilar i låg hastighet i stan tycker jag är helt OK, t.ex. i bilpooler. Men jag har lite svårt att köpa argumenten med elbilen som stadsbil och att vi ska ha lika många bilar som idag i stan, det finns så många nackdelar med det.

Elbilen på landet har dessutom en fördel jämfört med elbilen i stan: det är lättare att tillverka sin egen el till elbilen och därmed undgå diskussionen om att man ändå bara laddar med polsk kolkraft om man tar elen från nätet.

ANDERS LöVGREN 2010-11-15        #16203

Argumentet var helt och hållet ur ett navelskåderi perspektiv. I Stor-Stockholm (närförort) skulle jag lätt kunna använda Renault Clio för mina behov. Ytterst sällan som den skulle vara en begränsande faktor.

Orsakar inga utsläpp.
Bilen är begagnad så miljöeffekterna vid tillverkning är redan orsakade.
Låga driftskostnader

Men jag vet, det är bättre att åka kollektiv eller cykla men i vissa lägen tar det emot. Vinter, snölask, ont om tid m.m. Alla boende inom en radie på 400m har egen bil och ingen bilpool på rimligt håll.

Elbilspoolen i Paris
vore rena "drömmen". När den dyker upp i Stockholm skulle jag lätt haka på men det känns ganska avlägset för tillfället i den här staden.


MAGNUS BILLBERGER 2022-09-12        #24888
Det är minst sagt intressant att titta in i den här tråden nästan 12 år senare. De 500 km räckvidd som fick stå som något slags mått på vad som krävs har slagit igenom på bred front med start för ca 2 år sedan. Och det visade sig att VW tog täten i fråga om att göra el-bilen tillgänglig för många precis som det en gång i tiden var med bubblan. 

Vad som inte syns i just denna, men som vi hade upp i några andra trådar är våra resonemang då om att biltrafiken också behöver minska radikalt. Även där har vi fått bekräftelse bland annat från en utredning av Natruvårdsverket. Man hör och läser nu återkommande i media att trafiken behöver minska med 70% om Sverige ska kunna klara åtaganden som gjorts med anledning av parisavtalet. 

Observationerna ovan är extra intresanta att sätta i perspektiv mot Stephan A. Schwartz projekt med att se in i framtiden Stephan A. Schwartz (stephanaschwartz.com). Hans arbete kan visserligen vara lite svårt att acceptera rakt av. Han har använt sig av Remote Viewing vilket trots överväldigande evidens fortfarande infrågasätts (utifrån egna erfarenheter så rekommenderar jag 2-3 års studier i ämnet innan man tar ställning i någon riktning). Hur som helst så säger Schwartz:s analyser bland annat följande: Vi kommer att köra bil även 2050, men i mindre omfattning. Vi kommer att resa betydligt mindre. Bilar kommer att gå på el. Bilarna kommer att se väsentligt annorlunda ut än idag. Bilarna kommer att kunna laddas under färd. 

Logga in för att svara


Produkter

Trikar (16)
Lastcyklar (4)
Konverteringskit elcykel (3)
Konferenstjänster (2)
Elmopeder (5)
Elcyklar (49)
Elmotorcyklar (1)
Cykelleasing (2)
Cyklar (6)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3161 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik