|
Cykel Möt en riktig liggist
Frederik Van De Walle i en velomobil, eller cykelbil. Frederik Van De Walles fascination för liggcyklar började när han var 15. Men vad var det som fångade honom? Och hur är det att cykla på en sådan jämfört med en vanlig cykel? Här berättar han om sitt liv som liggcyklist. Som jag skrivit tidigare har jag länge fascinerats av liggcyklar (fordonet på bilden är en velomobil). Deras futuristiska form och löfte om höga farter. Dessutom ser det oförskämt bekvämt ut. Men jag har aldrig varit i närheten av en sådan cykel. Därför frågade jag en av de mest kända liggisterna (de kallas tydligen så), Frederik Van De Walle, vad det här med liggcyklar handlar om. Frederik sitter i styrelsen för HPV Sverige, en förening för ”Human Powered Vehicles”. När snön smälter kommer jag också att provcykla ett antal olika typer av liggcyklar och velomobiler (i princip en liggcykel med kaross) och rapportera här. En HP Velotechnik Speedmachine.
Hur kom det sig att du skaffade en?
Hur skulle du beskriva skillnaden mot en vanlig cykel? – När det gäller cykelbilen: helt otroligt hur den bara rullar på, även när man slutat trampa.
Är det svårt att cykla på en liggcykel jämfört med en vanlig cykel?
Hur fort cyklar man normalt på en liggcykel jämfört med en vanlig cykel? – Luftmotståndet är ungefär hälften så stort och det gör rätt mycket. Denna effektivitetsökning kan man använda för att cykla typ 5-10km/h snabbare med samma möda eller så använder man det för att minska ansträngningen avsevärt för att cykla med samma fart. Faktiskt en riktigt lyxig känsla, särskilt när man cyklar längre.
Hur fungerar de på snö och is?
Hur använder du liggcykeln? Ersätter den en traditionell cykel helt? – Just nu äger jag ingen vanlig liggcykel, dock så har jag en roddcykel (www.rowingbike.com). Bättre motionsform för landsväg får man leta efter! Sedan har jag två MTB, en för vintern och en för skogen. En roddcykel i kolfiber, Carbon Thys 209. Bild från www.rowingbike.com.
Vilket är ditt bästa liggcykelminne? – Det gick väldigt bra för mig och trots mörkret kom jag i mål en bra bit före den snabbaste tempocyklisten, snittet låg typ 5 km/h högre. Våra cyklar då var som tunga billiga cyklar i jämförelse med deras kolfiber-tempocyklar rakt ur Tour de France, så skillnaden på materialet var inte så stort. Och det var härligt att få ett slags bevis på att man nog var en helt OK tävlingscyklist, utöver faktumet att man cyklar med en ”fusk”-cykel. – Nästa dag fick vi tävla på en väldigt kuperad slinga som gick rakt igenom ett bostadsområde med ganska trånga och kurviga gator, dessutom fick vi cykla blandat med amatörcyklister på racercykel (elitcyklisterna hade redan cyklat). På en nedförsbacke på en sån trång villagata fick jag upp farten till 86km/h med rumpan drygt 25cm över asfalten … en otrolig fartkänsla var det trots den relativt låga hastigheten (250km/h på autobahn är långtråkigt i jämförelse). – Att jag sedan fick cykla om massa lite långsammare racercyklister bara ökade fartupplevelsen. Då var roligt att få visa på riktigt att det gick att cykla fort med en liggcykel, även uppför. Det var mycket till bevis fast ändå inte, vid sidan om hade vi roligt och trevligt med alla människor där och det var det bästa minnen med liggcykel jag varit med om.
______ Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Elmopeder (5) Konferenstjänster (2) Elmotorcyklar (1)
|