Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Cykel    Samhällsplanering   

Slussen i Stockholm föreslås bli cykelparadis

HENRIK RåDMARK 2011-01-13        #16558

Med flera broar, separering av cykel- och gångtrafik och ett nattgarage för cyklar  kan nya Slussen i Stockholm bli stadens bästa område för cyklister. Men innan det kan ske måste det liggande planförslaget antas.

Slussen ska som bekant byggas om till 2020. Det behövs inte bara för att hela konstruktionen håller på att vittra sönder och sjunka, utan också för att trafiken inte fungerar särskilt bra i området.

Enligt skrivningar i planförslaget för området har biltrafiken genom Slussen-området minskat efter införandet av trängselskatter. Mängden 2009 är 20 procent lägre än 2001. Det minskade behovet av utrymme för bilar som den här minskningen medför ska enligt förslaget komma gång- och cykeltrafiken till godo.

Flera broar ska binda samman Södermalm och Gamla Stan. Två broar ska gå mellan Stadsgårdsleden och Skeppsbron, på var sida om bilbron.
De här broarna kommer då och då att öppnas för slussning, men tanken är att bara en cykelbro i taget ska öppnas. Hur som helst blir det en nedsättning i framkomligheten, som det står i förslaget där det samtidigt noteras att ”åtgärder bör övervägas för att minska den framkomlighetsnedsättning som slussning innebär”.

Det föreslås också en cykelbro som löper parallellt med tunnelbanebron och alltså binder samman Götgatan/Hornsgatan, intill Södermalms torg, med Munbron bort mot Tegelbacken. Ytterligare en bro ska binda samman området vid Södermalmstorg med Gamla stan.

Cyklar föreslås också få rätt att svänga höger i några större korsningar i området – oavsett vilken färg trafikljusen råkar ha för stunden.
Dessutom föreslås ett garage där vi cyklister ska kunna parkera våra cyklar över natten och också få cykelservice utförd. Jag förstår inte riktigt varför man ska parkera cykeln i ett sådant garage över natten. Och i mina öron låter det snarast som en åtgärd för att skapa prutmån på förslaget.

Nå, förslaget ger sammantaget intrycket att planerarna tar cykeln på allvar.  Men det är förvisso ännu bara just ett förslag. Den slutgiltiga planen fastställs senare i år.

Vad tror du? Kan Slussen bli ett paradis för cyklister?
________

Det här inlägget publicerades först på ettlivutanbil.wordpress.com.



Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Elmotorcyklar (1)
Konferenstjänster (2)
Elmopeder (5)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3534 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik