|
Cykel Bil De bästsäljande elfordonen kommer inte ha fyra hjul
![]() Pike Research är ett amerikanskt marknadsundersökningsföretag som publicerar förutsägelser om elfordon. Magnus Karlström, analytiker, har läst deras publikationer och slagits av vilken försäljningssuccé elektriska tvåhjulingar är.
Sammanfattning av Magnus Karlströms analys (kursivt): Prognosen är att 466 miljoner ”e-bikes, e-motorcycles, and e-scooters” kommer säljas globalt under perioden 2010 till 2016:
Ca 95% av försäljningen av elektriska eltvåhjulingar ske i sydostasien (mest i Kina).
http://www.pikeresearch.com/
Nyligen utsåg Gröna Bilister Östersund till landets elbilsbästa kommun. Utmärkelsen och de kommuner som konkurerar om titeln är förstås en stort steg i en positiv riktning. Med i likhet med införandet av etanolbränsle så finns det mycket starkt begränsande omständigheter såsom kapaciteten att framställa tillräckligt mycket batterier. En annan besvärnade omständighet är hur den aktuella elen produceras och där har jag svårt att köpa argument om att man endast väljer miljövänlig el. Om vi ska kunna fortsätta att transportera oss i nuvarande omfattning krävs betydligt mer energisnåla elfordon än de elbilar som Östersund, Falun och Gävle med fler stoltserar med. Mitt förslag till lösning är att införa en ny fordonsklass med kriterier som styr mot lätta energisnåla eldrivna fordon vilka ges särskilda privilegier i stadstrafiken. Man kunde kanske tänka sig en maximal vikt på 100 kg tom och 300 kg totalt, hastighetsbegränsning till 60 km/h och kanske en maximal bredd kring 1.2 m.
Ja, det är ju ett klockrent exempel på suboptimering, att ge pris för hur bilparken ser ut. Mycket intressant tanke om att införa en ny fordonsklass. Det kanske kunde vara nyckeln till att få stopp på alla dumheter kring "miljöbilar"? Men frågan är om det behövs, räcker det inte med moped klass I (EU-moped)? Idag ser väl fordonsklasserna ut något i den här stilen (jag har förenklat lite, det finns en massa varianter): Cykel: Ingen hastighetsbegränsning mer än trafikreglerna. Skattebefriat. Inget krav på försäkring. Elcykel: Räknas som cykel om det är elassistans på max 250 watt och endast upp till 25 km/h. Ingen hastighetsbegränsning mer än trafikreglerna med muskelkraft. Skattebefriat. Inget krav på försäkring. Moped klass II: Två till fyra hjul. Hastighetsbegränsning 25 km/h, max motoreffekt 1 kW. Skattebefriat. Kräver trafikförsäkring. Hjälm- eller bälteskrav. Ska framföras på cykelväg om det finns. Moped klass I: Två till fyra hjul. Hastighetsbegränsning 45 km/h, max motoreffekt 4 kW. Max vikt 350 kg utan last. Åldersgräns 15 år samt körkortskrav (av typ AM). Skattebefriad. Kräver trafikförsäkring. Ska registreras och ha regskylt. Hjälm- eller bälteskrav. Får ej framföras på cykelbana. Lätt motorcykel: Två till fyra hjul. Ingen hastighetsbegräsning annat än trafikreglerna. Max motoreffekt 11 kW. Max vikt 550 kg utan last. Åldersgräns (?) och körkortskrav A eller B. Fordonsskatt ska betalas. Kräver trafikförsäkring och registrering, samt regskylt. Hjälm- eller bälteskrav. Vilka privilegier tänker du dig?
Till exemple: Lätt elfordon: Två till fyra hjul. Hastighetsbegränsning 60 km/h, max motoreffekt 3 kW. Max vikt 100 kg utan last. Åldersgräns 18 år och körkortskrav (särskilt elfordonskörkort). Här följer förmodligen trafikförsäkring och registrering, dock borde formerna hållas mycket enkla. Får framföras på cyklebana. Fri parkering vilket eventuellt subvensioneras för att "kompensera" parkeringsbolag.
60 km/h på cykelbana? Vad vinner vi på att tillföra denna klass istället för att använda moped klass 1? Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Konferenstjänster (2) Elmopeder (5) Elmotorcyklar (1)
|