|
Bil Mitsubishi MIEV elbil
Mitsubushi planerar att släppa en elbil 2008 med en räckvidd på 25 mil, en laddtid på 4 timmar och ett pris på 18 000 dollar. http://www.greencarcongress.com/2005/08/mitsubishi_to_p.html#more
Mistubishi testar sin spännande MIEV-teknik i en fyrhjulsdriven Lancer:
"With the Lancer Evolution MIEV high-performance 4WD in-wheel motor test vehicle, the Company has taken the next step forward. After removing the engine, fuel tank, transmission, differential, drive shaft and other 4WD components from the production Lancer Evolution IX sports sedan, newly developed outer-rotor in-wheel motors were mounted on all four wheels. Fitted under the floor between the front and rear wheels in the space vacated by the 4WD components, a lithium-ion battery system powers the motors. "
Det har tidigare diskuterats om problem med ofjädrad vikt med hjulmotorer. Här har man tydligen minskat de problemen:
"The design makes raising power output and torque easier and makes the speed reducer unnecessary, which reduces energy losses and restrains the increase of unsprung weight. " http://media.mitsubishi-motors.com/pressrelease/e/corporate/detail1321.html
Här är en bild på själva Lancern. MIEV står förresten för Mitsubishi In-wheel motor Electric Vehicle.
Mycket intressant Lancer faktiskt. Dom motorerna börjar ju likna något med den smarta och lätta designen. 2072 Nm är dock lite klent trots allt. Som jämförelse kan jag ta Alfa Romeo Alfetta 2.0 med förgasare från 80-talet. Den har en toppeffekt på 130 Hp men tack vare växellådan så lämnar den 2300 Nm på ettan.
Men när Lancern väl börjar rulla så kommer den vara riktigt snabb med 270 hästar på hjulen. Om dom skulle bygga ett nytt kortare chassie avsett endast för el så skulle dom få ner vikten och med nya batterier så skulle faktiskt bilen kunna hamna under 1 ton, -då skulle det likna något (jämfört med bilar i EVO-klassen). Jag hittade en ny typ av batterier på webben som skulle kunna göra detta möjligt. Med 200 Hp i batterikapacitet så skulle dom endast väga 200 kg och ge c:a 50-100 mil på en laddning viket skulle ta 6-7 timmar att ladda.. Även fast dessa batterier i dag kostar 200.000 kr så skulle bilen kosta c:a 7 kr milen att köra om man räknar svenska elpriser och att batterierna måste bytas efter 1000 laddningar ;). Eftersom jag räknar batteriernas kostnad som milkostnad så borde bilen inte kosta mer än 150 tusen (utan batterier då). Det börjar bli intressant det här även för mig som bara kör för nöjes skull.. Annars håller jag mig gärna på cykeln ;) http://www.everspring.net/everspring/product-battery.htm
Hmm, jag undrar varför man inte hör talas om dessa fantastiska batterier någon annanstans? Det brukar alltid vara litium-jonbatterier som gäller.
Den som vill se Lancern i verkligheten kan bege sig till Tokyo Motor Show den 22 okt - 6 nov.
0-100 på åtta sekunder och 518 Nm i vridmoment per motor, eller 2072 Nm totalt som Jonas räknade ut. Jonas, kan inte du förklara det här med vridmoment för mig? Hur mäts det vanliga angivna vridmomentet, och hur kan det bli 2300 Nm i din Alfa mha växellådan? Läste precis om en ny värsting-Merca med ca 1300 Nm i vridmoment, vilket ansågs vara fantastiskt. http://www.greencarcongress.com/2005/09/mitsubishi_to_d.html#more
Ny Teknik skriver om Lancern idag. Ingen ny info, men en snyggare bild... :-) http://nyteknik.se/art/42402
Så här står det i Kanehira Maruos nyhetsbrev idag om batterier:
"Johnson Controls tror att NiMH kommer att dominera yetterigare 5 till 8 år och sedan kommer övergången till li-jon.
Li-jon är lättare, har högre effekttäthet, lägre livstid än NiMH och råvaror till li-jon finns det gott om, enligt Johnson Controls."
Johan:
Ja det var mycket vrid i den mercan. Alfan som jag använde har ett vridmoment på vevaxeln på 171 Nm.
Vridmomentet är kraften som vrider axeln, vridmoment*varvtal=effekten. Genom att växla ner varvtalet så ökar vridmomentet meddans effekten är konstant. Alfans växellåda skiljer 4 ggr i varvtal mellan 1an och 5an, dessutom växlas bilen ner i slutväxeln.
Den kraft som accellererar bilen är vridmomentet på drivhjulen, alfan växlar ner varvtalet 13,53 gånger på ettan vilket blir ett drivhjulsmoment på 2.314 Nm, men redan på 2an är drivhjulsmomentet nere i 1.400 Nm.
Jag betvivlar inte att Evon är snabb, men den kan vara lite seg i början och väldigt stark kring 100 km/h jämfört med andra liknande bilar..
Tack så mycket för förklaringen. Det är alltså vridmomenten på vevaxeln som man pratar om i vanliga fall. Och en hjulmotor har såklart ingen växellåda som kan omvandla momentet...
När det jäller baterier sa är det inte längre nagon problem.
Toshiba redan utvecklar Lithium-Ion batterier som kan laddas med under 5 minuter.
http://www.toshiba.co.jp/about/press/2005_03/pr2901.htm http://www.toshiba.co.jp/about/press/2005_03/pr2901.htm
Är det någon som vet hur mycket energi de säger sig kunna ladda ner på 5min? Det påverkar ju hela grund principen.
Hej Rolf,
Jag har kontakt med Toshiba, och dem skrev följande:
Voltage 12 to 800 V
Capacity 3 to 40 Ah
För att kunna ladda en bil som ska köras med el batterier mer än 400 km och man vill fa den laddad pa mindre än 30 minuter da behöver man troligen över 300 AMP el uttag :-)
Jag har i mitt hem 3x40A/220V, sa det kommer att ta lite mer tid.
Men om du har mer intresse i elbilar och du vet mycke om bilar och har ingenjörsutbildning sa är du välkommen att komma och bli delägare i varan företag i Estland som kommer att bli specialiserat att utveckla och ocksa tillverka elbilar.
Vi har med oss flera Svenska ingenjörer ocksa.
Hälsningar,
roman
Tack ska du ha Roman,
Jovisst är man ingengör, 4årig maskinteknisk Vasa gymnasium 84-88, 4år på NDSU Fargo, North Dakota USA Bachelor Science i Industial Engineering and Management 88-92. Bilintresset började tidigt på 80talet. Köpte första bilen som 14åring... fast då var det ju V8or och turbomotorer som gällde. Blev facinerad av alternativa drivkällor då Wheels magazine publicerade ett svenskt världsrekord försök 1984 med en Stirling motor. Jobbade på en soldriven ide till mitt examensarbete 1988, men fastnade i mattematiken och insåg att jag behövde mer kunskap. Har 2 project som jag jobbar med i garaged just nu. Har en 1972 Dodge Challenger som jag hoppas kunna konvertera till el. Problemet är som bekant vikten av dessa Detroit dinosaurer och batterierna. Planen var att använda 2 9tums Advanced DC motorer och bygga det kring 144V, vilket skulle ge ca 200hk (momentarlig) en elmotor är ju som bekant inte raterat på samma sätt som en förbränningsmotor. Advanced DC publicerar dessa siffror för 9tumaren vid 144V, 320Amp 5min, 185Amp 1tim, 170Amp kontinuerligt, ca 500amp max. Så, det stora problemet är ju var energin lagras. 2 motorer som drar 340Amp slukar upp batterier i sabb takt! Designen som jag jobbar med 6Volts AGM batterier (Absorbed Glass Mat m.a.o. Blyaccar med glasbiber matta), då dessa kan monterar i vilket läge som helst (ingen syra som rinner ut) och de är väl testade och någorlunda pris överkommliga. De väger dock mycket som alla blyaccar...ett 200Ah väger ca 31kg och jag behöver ju minst 24batterier för att komma upp till 144V, plus ett 12Volts för electroniken. Så en snabb uträkning får man ju fram att den kommer ju bara att klara av en halvtimmes drivstid, m.a.o. kanske 50km....max
Project #2 är från skratch och är baserat på ett kolfiber chassi (jag drev utvecklingsavdelningen för ett båtföretag för ett antal år sedan och har god erfarenhet i olika plast meterial..)och 2 sittplats för 2 personer. DC motorn kan bli mindre, funderar på en permanents magnet motor på 48V och en ny steglös Variabel växelåda. Hela designen är baserad på att bli så lätt som möjligt för att kunna använda lägre spänning, m.a.o färre batterier. Lithium-Ion batterierna är ju helt klart bättre än blyaccar, men kostnaden är allteles för hög för mina project. Det största hinder jag ser just nu är just kostnaden för batterier, oavsett vilka man väljer. Man kan ju räkna på Ah priset, men man bör även ta antal ur-uppladdningar, så att man kan jämföra totalkostnaden över batteriernas livs längd. Berätta lite mer om eran Estniska elbil. Vad har ni för ideer?
Hej Rolf,
Vad gäller baterier, da är det väl bäst att beställa de fran Asien. Det finns ett företag där som heter GBP Battery Co., Ltd..
Om man beställer sma mängder av batterier, till exempel bara för en bil sa är kostnad följande:
Batteri: 24V/15Ah: 85 x 125 x 225mm, 4.0kg Li-ion
Antal styck: 120
Pris: USD215.00/styck
De levereras inom 4 veckor och man far 1 ar garanti.
Men dem nya Toshiba batterier som laddas snabbt kommer att tillverkas inte före nästa ar och dem vill vi satsa pa.
Med sadan mängd av baterier kan man köra en eldriven bil som väger ~1200Kg över 400 km om man kör 90km/h.
Med stabil körning krävs det inte mer än 50Kw. Det behövs mer kraf bara när man accelererar.
Men nu till varan projekt.
Varan projekt är inte helt Estnisk. Vi gör detta i Estland bara för att det är billigare här. I varan team vi har även de killar som tillverkade Indigo3000 bilen i Sverige. Kanske du kommer ihag dem http://www.jossecar.com/.
Varan ide är inte att bara skapa en elbil, för att detta kan göra alla som bara har tid och pengar. Det som vi vill skapa är hela koncept, även laddningstationer.
Eftersom idag man kan inte bygga en bra bil utan att man har atminstone nagra datorer som styr detta och när det gäller elbilar sa allt styrs där med datorer. Sa vi har flera goda killar i varan team som ska skriva mjukvara (software).
Vi vill skapa en bil som har GPS ombord, so att man alltid vet var ligger laddningstationer och hur man hittar dem.
Vi ska även lägga till GPRS eller nagon annan typ av wireless uppkoppling till Internet sa att bilar kan alltid automatisk ladda ner senaste software. Över Internet bilar ska sända raport till varan server om deras läge. Till exempel i vilken skick är batterier, hur hard man har kört bilen, har det blivit nagot trasig och sa vidare.
Med software man kan spara pa batterier, eftersom dator lär sig att känna människan som kör bilen och automatisk ger kraft när det behövs mest.
Jag tror att man kan minst öka räck längd med minst 30% med software.
Till exempel med Toyota Prius man kan lätt köra sa att den drar mindre än 3 liter/100km. Men man maste veta da hur bilen fungerar. Sa att bara skickliga chafförer kan na detta. Vad jag säger här är att Toyota Prius är fortfarande ganska dum bil.
Men vi vill bygga en smart bil.
Ocksa vi är i kontakt med Eesti Energia, statsägda elbolag i Estland för att med dem skapa test laddningstationer.
Som du ser vi tittar pa elbilar med mycket bredare sikt.
Hälsningar,
Roman
Lite mer om den där Toyo-Denki motorn som används i Mitsubishi MIEV: http://www.toyodenki.co.jp/en/html/inwheel.html
roman http://www.toyodenki.co.jp/en/html/inwheel.html
Roman,
Jag kör själv Prius men tillhör inte de skickliga förare som kör på mindre än 3 liter/100 km (!). Har du några tips?
/Torbjörn
Hej Torbjörn,
Här far du tips http://hybridcars.about.com/od/news/a/100mpgrecord.htm
Hälsningar,
Roman http://hybridcars.about.com/od/news/a/100mpgrecord.htm
Roman, välkommen till Ecoprofile! Mycket spännande med ert elbilsprojekt! Det ska bli kul att se hur det avlöper. Vad är ert mål, tänker ni 1.) bli en betydande biltillverkare, 2.) gör ni det för skojs skull, eller 3.) vill ni bli uppköpta av någon av jättarna?
Jag måste blanda mig i det här med Priusens bränsleförbrukning också, som Priusägare (gamla modellen)... De här killarna i artikeln om rekordet är extrema. Jag har varit i kontakt med dem (Wayne och Rick) tidigare via diskussionsforumet greenhybrid.com. Det är killar som rullar igång bilen från garaguppfarten innan de slår på tändningen för att få bra "mileage". Rekordet är enligt artikeln uppnått genom att köra en specifik sträcka fram och tillbaks i 48-64 km/h med "Pulse & Glide"-teknik, i ett enda sträck. Det är alltså inte tillämpbart i vardagskörning, och jag kan tycka att sådana här rekordförsök är ganska meningslösa. Se gärna istället på Greenhybrids databas över verkliga värden, som folk anger. Tank efter tank med vanlig körning. Då hamnar Priusen på ca. 0,5 l/mil.
Hej Johan,
Tack ska du ha!
Varan ide är inte sa mycket att bara satsa pa elbiltillverkning. Vi vill mera satsa pa hela elbilkonsept, eftersom att bara skapa en elbil ger inte tillräckligt goda resultat. Vi har inte sa stora möiligheter att kunna bli betyndande biltillverkare heller, eftersom vi har inte sa stor chans mot stora bilföretag. Det är lättare att bara kasta bort pengar :-)
Sa det som vi ska försöka är att ha en ingenjörföretag, so att vi kan upfinna nya ideer inom elbilar och tillverka software för elbilar. Men alt är inte klart än.
Men vi tror att kapitalet i varan företag kommer att vara kunskap och efarenhet.
Roman
Mycket vågat och mycket spännande! Var får ni finansiering ifrån? Har ni en hemsida? Vad heter företaget?
Hej Johan,
Tyvärr jag kan inte prata om alt här, eftersom det är ganska manga som är med i varan projekt.
Nytt företag kommer att startas inom 1-2 manader och da kan vi kanske prata vidare.
Om du vill vara med och du har möilighet att vara aktiv delägare sa är du välkommen för att ju mer människor vi har i varan lag ju mer starkare vi är.
Hälsningar,
Roman
Tack för erbjudandet, men tid och kapital saknas för ett delägarskap, däremot inte intresse...
Jag förstår att det är lite känsligt att prata om affärsdetaljerna, jag är bara så nyfiken! :-)
Lycka till, det ska bli kul att se vad ni kan göra med Toshibabatterierna nästa år.
Jaha Roman, nu har två månader gått, har du några julklappar till oss i form av mer information om er satsning? :-)
En fråga om Toshibabatterierna förresten, hur påverkar snabbladdningen livslängden?
Ännu en variant på Mitsubishis hjulmotorkoncept. 12 mils räckvidd. http://www.greencarcongress.com/2006/02/mitsubishi_intr.html#more
Det var länge sedan Mitsubishi sa något om sina elbilsplaner, men enligt Auto Week kommer de att göra ett uttalande inom kort. http://www.autoweek.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20061009/FREE/61009001/1
Mitsubishi visar upp ett nytt MiEV-koncept på Tokyoutställningen, i MiEV Sport. 20 mils räckvidd och 180 km/h som topphastighet. Men hur går det egentligen med löftet att börja sälja elbilar år 2008? http://www.greencarcongress.com/2007/09/mitsubishi-to-i.html
Det går sådär med 2008-löftet. Nu är det 2010 som gäller, och då bara 1000 bilar. Suck... http://www.autobloggreen.com/2007/10/20/the-sun-drives-the-mitsubishi-miev-
Mitsibishi i Miev ska börja testas i USA i höst.
En koncept-elbil från Mitsubishi, i MiEV SPORT (på bilden ovan) har sladdlös laddning med hjälp av mikrovågor! http://www.greencarcongress.com/2008/03/mitsubishi-miev.html
Man tycks aldrig kunna lita på de datum som biltillverkarna anger om när deras elbilar finns till salu. Men just nu så kan faktiskt britter sätta upp sig på en väntelista för att få köpa en av de första MiEV-elbilarna som kommer att levereras till Storbritanien första kvartalet 2009. Undrar hur länge det dröjer innan de kommer till Sverige?
http://www.autobloggreen.com/2008/05/01/register-your-interest-for-mitsubis
Enligt en läsarkommentar till en artikel i Green Car Congress så uppger man på webbsidan Trehugger att: "Mitsubishi plans to sell the commercial version in 2010 for less than ¥2 million (US$17,000)."
Omräknat till svenska kronor så blir det 102.000 kr. Med det priset så skulle jag åka och köpa en på stubinen.
Jag tror att elbilar i framtiden kommer att bli skrämmande billiga. Tänk när kineserna och indierna får ordning på sin elbilsproduktion. Tänk att slippa en 700 bars trycktank med vätgas under arslet när man är ute och åker bil.
http://www.greencarcongress.com/2008/06/mmc-to-provide.html#more
10 stycken iMIEV:s kommer att tillhandahållas på det kommande G8-mötet. AMS tror att bilen kommer att börja säljas i Storbritannien 2009, som liksom Japan har högerstyrda bilar. http://www.automotorsport.se/news/14690/liten-mitsubishi-elbil-till-g8-möte
Jag skickade en fråga till Mitsubishi för någon vecka sedan
angående i miev:n, och fick detta svar:
"Visst är det högintressant att få hit bilen så fort som möjligt.
Vi har sedan en tid tillbaka varit i kontakt med Mitsubishi för att få vara med bland de första försöksländerna.
Som du säkert vet har vi kommit betydligt mycket längre i miljöbilsfrågan än de flesta andra europeiska länderna.
Det slutliga avgörande kommer troligtvis efter sommaren.
Hälsningar Anders Erngren
Mitsubishi"
Bra initiativ. Hoppas att vi får se iMiev:n i Sverige snart.
Mitsubishi börjar samarbeta med Peugeot om elbilar
Rykten om att de planerar ett "joint venture" för tillverkning av elbilar cirkulerar i pressen. Spännande.
http://www.autobloggreen.com/2008/06/16/nikkei-mitsubishi-and-peugeot-will-
iMiev hos japanska återförsäljare sommaren 2009
Det höga oljepriset har fått Mitsubishi att tidigarelägga säljstarten för elbilen iMiev. Den kommer att finnas hos japanska återförsäljare sommaren 2009. Spännande.
http://www.greencarcongress.com/2008/07/report-mitsubis.html#more
AMS skriver idag att det ska gå att köpa en vänsterstyrd iMiev i Europa 2010, men att den troligen blir dyr. http://www.automotorsport.se/news/15816/mitsubishis-elbil-säljs-i-europa-20
Nu är det bekräftat att bilen kommer att börja säljas till sommaren 2009, dock ej till privatpersoner. http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article486041.ece
I Europa kommer den säljas 2010 som Peugeot eller Citroen. http://www.greencarcongress.com/2009/01/report-mitsubis.html
DN Motor avslöjar att Mitsubushi MIEV ska gå att köpa i Sverige 2010. Verkar handla om försäljning till privatpersoner, det står inget annat iaf! http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/mitsubishi-miev-kostar-en-krona-
Thomas Holm, VD för Mitsubushi i Sverige, spekulerar i att sjunkande batteripriser kan ge ett pris på under 200 000 kronor för Mitsubishi MIEV. http://www.alltommotor.se/tester/bilar/mitsubishi/en-elbil-med-planbokspris
Video om iMIEV.
AMS säger att bilen kommer till Europa först 2011, och då troligen som Peugeot 1008.
Undrar hur många framflyttade elbilslanseringar vi har skrivit om här på Ecoprofile egentligen... http://www.automotorsport.se/news/18348/mitsubishis-elbil-klar-i-sommar/
AMS provkör iMIEV. http://www.automotorsport.se/news/18769/mitsubishi-i-miev-vad-i-hel/
De första i-MIEV som går att köpa kommer att kosta 380 papp. http://www.automotorsport.se/news/20550/mitsubishis-elbil-i-miev-kostar-som-tv%C3%A5-prius/
Falun och Jönköping är på väg att få sina MIEV:s, fem vardera.
MIEVen växer för att passa den amerikanska marknaden.
Nu har den första laddningen(!) i-MIEV-bilar skickats till Europa där de ska säljas i 15 länder, inklusive Sverige. http://www.mitsubishi-motors.com/publish/pressrelease_en/corporate/2011/news/detail0768.html
Efter 14 000 sålda bilar ska nu iMIEV säljas i två versioner, en enklare och billigare och en dyrare med kraftigare motor, bättre räckvidd och annat lull-lull som fjärrstyrning av laddningen. http://www.greencarcongress.com/2011/07/imiev-20110706.html Logga in för att svara |
Konferenstjänster (2) Elmopeder (5) Konverteringskit elcykel (3) Elmotorcyklar (1) Trikar (16) Cykelleasing (2) Elcyklar (49) Cyklar (6) Lastcyklar (4)
|