|
Bil Ännu ett härligt inlägg från Robert Collin
Robert Collin skulle man bara kunna skratta åt, men det faktum att han år efter år får skriva vad han vill i Aftonbladet måste väl betyda att ganska många gillar vad han skriver och tror på det?
Grejen med Robert är att han ibland talar för en hållbar utveckling av bilismen, men ännu oftare handlar det om den gamla vanliga populistiska förnekelsen av problemen:
"- Att höja till 120 är bara löjligt. Ska man göra det här seriöst så ska man höja till minst 130, kanske till 140.
...
- Det är faktiskt värt pengar att komma fram fortare. Det är inte bara vår privata tid, det finns massor med människor som är ute på vägarna på arbetstid. Där skulle samhället göra en stor vinst om man höjde hastigheten ytterligare."
Varför nämner du inget om den kraftiga ökningen av bränsleförbrukningen vid höga hastigheter, Robert? Du kan väl åtminstone säga att du tycker fördelarna med hög hastighet är större än höjd förbrukning, och inte köra på i det gamla förnekelsespåret. Så här skriver Konsumentverket om hastighet och bränsleförbrukning:
"Förbrukningen ökar med hastigheten. Exempel: En bil som drar 7,0 liter/100 km vid 70 km/tim drar 8,5 liter vid 90, och vid 110 km/tim 10,5 liter per 100 km. Värdena varierar för bilar av olika konstruktion, men de ungefärliga proportionerna mellan olika hastigheter kvarstår."
Källa:http://www.nybilsguiden.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel_kopguide.asp?lngCategoryId=1503&lngArticleId=3060
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,687221,00.html
Kvällspressen är väl knappast känd som objektiv förmedlare av information och nyheter. Det som skrivs ska ju locka till läsning. Ibland är det lätt att associera till romarnas gladiatorspel när man ser löpsedlarna - "varsågod gär kan du gotta dej i andras olycka - idag 16 sidor bilder." Vad gäller bilskriveriern har de få artiklarna jag läst haft ett väsentligt inslag av att försöka stryka läsaren medhårs. Stämmer väl in på din citat ovan förresten , Johan. Logga in för att svara |
Elmotorcyklar (1) Cyklar (6) Cykelleasing (2) Lastcyklar (4) Konverteringskit elcykel (3) Trikar (16) Elmopeder (5) Konferenstjänster (2) Elcyklar (49)
|