|
Markbunden kollektivtrafik Klimatfrågan Energi övrigt Snabbladdningsbara hybridbussar i Umeå
Hybricons snabbladdningsbara hybridbuss i centrala Umeå Världens första snabbladdningsbara hybridbussar testas i Umeås stadstrafik i ett samarbete mellan Umeåföretaget Hybricon och Umeå kommunföretag. Den snabbt växande studentstaden Umeå blir testarena för en världsunik teknisk lösning. I september 2009 konverterade Hybricon sina första Toyota Prius till laddhybrider, varav en på uppdrag av det kommunala parkeringsbolaget i Umeå, UPAB. Det blev starten på ett nytänkande i Umeå. Nu tar Ultra tillsammans med Hybricon nästa steg – snabbladdningsbara hybridbussar i stadstrafik. Fördelarna med stadsbussar som drivs med el är många. Med dagens pris på diesel ger det sänkta driftkostnader från 50-60 kr per mil till 10-20 kr per mil. Fossilbränsleförbränningen vid drift upphör helt. Vidare så minskar utsläppen av växthusgaser och andra partiklar som är farliga för hälsan. Dessutom är bussarna ljudlösa vilket minskar bullernivåerna och ger en behagligare bussfärd för resenärerna. För den växande staden Umeå innebär införandet av snabbladdningsbara hybridbussar en möjlighet att lösa miljö- och bullerproblemen i centrum. Med hänsyn till de ökade drivmedelspriserna kan därutöver eldriften vara ekonomiskt fördelaktig under förutsättning att laddningstiderna kan hållas nere. I Umeå kan bussarna dessutom köras av lokalproducerad el frånvatten- och vindkraft.
För företaget Hybricon innebär projektet en möjlighet att sätta de snabbladdningsbara hybridbussarna i verklig drift i ett kallt vinterklimat. Om tekniken fungerar fullt ut innebär det oändliga möjligheter för både Umeå stad och företaget Hybricon. Visionen är att Umeås gator ska trafikeras av ett antal laddhybridbussar år 2014 – året då Umeå är Europas kulturhuvudstad. > Förbränningsmotorer har 25-35 procents verkningsgrad > Elmotorer har upp till 90 procent verkningsgrad > Eldriften ger mycket låga driftkostnader > Cirka 50-60 kronor för 4-5 liter diesel som räcker en mil > Cirka 10-20 kronor för 10-20 kWh som räcker en mil
En snabbladdningsbar hybridbuss kan gå helt på el i innerstadstrafik: > Ingen fossilbränslebränning > Inga avgaser > Inget buller > Billiga i drift > Eldriften kan självklart kombineras med biogas eller biodiesel
Spännande projekt. En fråga angående buller. Hur stor del av bullret kommer från motorn? Jag har fått för mig att en ganska ansenlig del av bullret kommer från hjulens kontakt med vägbanan.
Scania elhybridbuss - http://evolveu.bloggsida.se/miljoinnovationer/scania-miljoteknik Ja, det är ett spännande projekt. Jag har själv jobbat som bussförare i Stockholms innerstad, så jag blir väldigt nyfiken. Stadsbussar accellererar och stannar väldigt mycket, både i trafiken och för busshållplatser, så de borde ju vara ideala objekt för hybridteknik. För i konceptet innebär att bussens bromsenergi omvandlas till er, eller? Vad gäller buller skulle jag säga att el-drift inte automatiskt tar bort motorljuden. Jag har åkt, men inte kört, en elhybridbuss som testkördes i söderort för något år sedan (den på bilden). Den hade ett märkbart ljud från den elektriska motorn, den lät typ som de nya och mer ljudliga spårvagnarna i Göteborg. Jag har ju åkt även i relativt tysta spårvagnar, så elmotorer kan säkert göras tysta, men de verkar inte vara någon garanti för tysta motorer i sig. Samtidigt skulle jag säga att vibrationerna från förbränningsmotorer är en nackdel som elmotorer inte har. Det finns många bussar (främst stadsbussar) där sittplatserna i närheten av motorn har påtaglig sämre komfort på grund av ljud, vibrationer och ibland värme (vilket främst är ett problem på sommaren). Rörande buller som Mattias frågar om skulle jag (helt utan vetenskapliga källor) säga att motorn ändå avger tydligt märkbart buller från stadsbussar. Dels vad gäller bullermiljön inne i bussen, där man ofta hör motorn (man reagerar nog mer på den än bullret från däcken eftersom motorns ljudvolym varierar så mycket). Vad gäller ljudvolymen utanför bussen tror jag att däckljudet märks mest när bussen färdas på plan mark i någorlunda konstant hastighet, men att motorljudet lätt kan bli ganska högt vid acceleration och uppförsbackar. Och stadsbussar accelererar ofta, ofta i närheten av människor vid busshållplatser och övergångsställen, så bullret från motorn är nog värt att arbeta med. Jag skulle också vilja ställa en fråga om batterierna. Hur många laddningar/mil/produktionsdagar beräknas de klara av med godtagbar prestanda. Hur miljöfarliga är de vid produktion, och vad händer med batterierna när de måste bytas ut?
Scania anger 44% verkningsgrad för sina dieselmotorer de siffrorna som presenteras verkar gälla verkar vara lite i underkant. Källa: http://tinyurl.com/5r5aev6 När det gäller snabbladdning ger inte det ganska stora energiförluster?
Mattias: Det mest anmärkningsvärda jag reagerar på när jag åker bussen är att jag hör motorer från passerande fordon. Visst nu när vi kör med vinterdäck så avger det lite mer ljud. Men skall man tala om bullernivåer i termer av decibel, så tror jag att ljudet från däcken kontra ljudet från dieselmotorn skiljer sig väldigt mycket.
e-Tractions navmotor The Wheel Lite teknisk info: Bussarna har i sitt första utförande: 2 st navmotorer med 160 kW nominell effekt och 2500 Nm vridmoment. Max vridmoment är 7500 Nm/hjul Batteripacket är på 100 kWh med en nominell spänning på 380 V. Drivsystemet är inget experiment utan funkar perfekt och värme kommer att finnas i bussarna. Utmaningen är att hålla energiförbrukningen låg. Mer utförlig tekniskt spec kommer att finnas på www.hybricon.se framgent.
Det här verkar ju spännande. Finns det alltså bussar som rullar på gatorna redan? Jag har varit på väg att göra rep från Umeå om smarta energisatsningar, solenergi, tror jag. Men då var det fortfarande mest på pappers stadiet..
Hej Marie-Loiuse Bussen har rullat i Umeå sedan en dryg månad tillbaks och nästa är på väg. Vi har lämnat pappers stadiet och erbjuder idag konkreta lösningar för att bemöta miljöproblemen i centrala stadsmiljöer. För kollektivtrafiken erbjuder vi dessa snabbladdningsbara hybridbussar som kan gå på ren el i innestadstrafik, vilket ger lägre driftkostnader, minskade bullernivåer och mindre negativ påverkan på miljön. Vi erbjuder även lösningar för personbilar genom att erbjuda konvertering av hybridfordon till laddhybrider. Du är välkommen att kontakta mig på min e-post om du finner detta intressant.
Aha. Bra. Jag kontaktar dig..
Det jag menade var att, som jag har förstått det, snabbladdning genererar en hel del värme. Detta leder som sagt till energiförluster. Er konstruktion kanske inte har de egenskaperna men det var det som jag undrade.
Ett fantastiskt projekt !
I London har kollektivtrafikmyndigheten TfL introducerat dieselhybridbussar på senare år. Nu har man även fått ett tillskott i form av en uppgraderad hybrid vars bränsleförbrukning i stadstrafik är halverad jämfört med en konventionell dieselbuss. Men introduktionen av hybridbussarna går dock långsamt. Sedan 2008 har antalet hybridbussar ökat från 56 till 133. Den totala bussflottan består av drygt 8000 fordon. En förklaring till att introduktionen går så långsamt är att det fortfarande råder en viss osäkerhet kring hur väl hybridversionerna håller över tid. Why the problem? As the Boris/Hendy answer also says, the price of hybrids "has not reduced as originally anticipated." A man at TfL tells me that it's basically down to the confidence of the companies that lease vehicles to the route operators. Hybrids haven't been around very long, so they've yet to prove their staying power over the dozen or more years required. That makes the leasing companies wary of investing in them, which means smaller orders for the bus manufacturers, which keeps the prices of the buses high, which puts the operators off buying them - yer basic economies of scale.
I Sydkorea testas ett system för induktionsladdning av bussar i stadstrafik. Men det är inte hela sträckan som har elektrifierats. Det räcker med att omkring tio procent av gatorna förses med ledningar som laddar bussarnas batterier när de passerar dessa sektioner. Tack vare den kontinuerliga laddningen kan bussarna använda batterier som bara är en tredjedel så stora som de som används i konventionella elbussar vilket sparar både pengar och vikt. Ledningarna är dragna 20 cm under vägbanan och är bara strömförande när OLEV-bussarna passerar vilket både spar energi och minskar det totala elektromagnetiska fältet som enligt KAIST inte påverkar människors hälsa.
Forskare vid Blekinge tekniska högskola har kommit fram till att helt eldrivna bussar med snabbladdningssystem har lägre kostnader över sin livscykel (8 år har man räknat med) än såväl hybridbussar, som biogas- och dieseldrivna bussar. De hävdar även att detta gäller för såväl lokal- som regional busstrafik.
Ja, känner igen resultatet från examensarbeten från andra högskolor också. Elbussens tid är här. I morgon presenteras en ny elbuss i Umeå. Logga in för att svara |
Konverteringskit elcykel (3) Elcyklar (49) Elmotorcyklar (1) Cykelleasing (2) Konferenstjänster (2) Trikar (16) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Elmopeder (5)
|