|
Kultur & media Alla bilderna från Miljöbloggforum 2011
Så var det tredje miljöbloggforumet över, denna gång var det återigen Sven Cahling som höll i styret. Här har han Köpstopps-Anki på flaket på en Bullitt -"World's fastest cargo bike", på väg till eftersnacket på Monks. En reflektion jag gör från detta miljöbloggforum är att jag nog har en annan syn på syftet på miljöbloggande än en del "utomstående" har. På detta miljöbloggforum, liksom på det första, var det PR-folk och journalister på plats, och deras syn på miljöbloggande verkar kretsa främst kring opinionsbildande. Att till exempel vara snabb på att kommentera politiska utspel. Och det är naturligvis en viktig roll, men jag skulle vilja säga att det skiljer sig en hel del bloggare emellan. Hos oss på Ecoprofile är det ibland inte alls opinionsbildning som är syftet med en ny tråd eller inlägg. Det kan lika gärna handla om att bygga ökad förståelse för komplexa människa-miljöproblem, eller inspiration och stöd till de som vill ställa om. Å andra sidan kanske detta också är opinionsbildning, men på lite längre sikt. Opinionsbildningen fungerar bättre om vi vet mer vad vi pratar om, och den fungerar också bättre om det är fler som blir stärkta och lyckas med sitt eget omställningsarbete.
Men ibland vill vi förstås också vara direkt opinionsbildande, och då är det inte så dumt med några tips från Brit Stakston från JMW. Brit pratade mycket om Twingly och hur det verkligen satt fart på den svenska bloggosfären. Twingly är en IT-lösning som kopplar ihop nyheter i "gammelmedia" med bloggare, det är det som gör att man i en del tidningars nätversioner kan se vilka som har bloggat om artikeln. Brit menade att journalister hårdbevakar vad bloggarna skriver på det här sättet. Hon lyfte också fram Twitter som en viktig kanal för opinionsbildning. Tack Brit för att vi fick vara i era lokaler och för din dragning!
Nedjma Chaouche, kommunikationschef på Rädda barnen, pratade om hur de använder sociala medier. Hon såg utmaningar i att inte hamna efter "konkurrenterna" i de sociala medierna och att våga vara mindre försiktig med sina uttalanden, att våga sticka ut.
Annika Dopping berättade om sitt hållbar livsstil-projekt "Timeless Knowledge" med massajhövdingar och indianer som rådgivare.
Anki från Köpstoppsbloggen twittrar flitigt, se taggen #mbf11.
Saltå kvarn bjöd på förfriskningar, grattis till den PR-kuppen Brit! :-) Och tack Saltå kvarn!
Jutta Haider som forskar på miljöbloggare(!) i samspråk med Daniel Pargman från Livet efter oljan.
Erik och Sanna från Asfaltblomman.
Jeppe Larsen från Bonkeli funderade på hur man formulerar sig för att få med folk i omställningen.
Lorentz från nya populära Supermiljöbloggen var med en stund och dryftade bl.a. frågan hur vi kan göra skillnad under Almedalsveckan.
Andreas Jacobsson ordnade Bullitt-provkörning och cykel-Erik var naturligtvis på hugget.
Jonas Stenling från Jonas hållbara blog/Frivillig enkelhet på Monks. Tack för denna gång! Bra ordnat Sven! Nästa gång i Lund lovar Ljungberg, som denna gång stannade hemma med förkylning och rosé.
Fina bilder! Logga in för att svara |
Magasin (3) Böcker (2) Återanvändande/upcycling (1) Miljökonsult (1)
|