Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Flyg    Klimatfrågan   

Miljödomstolen säger nej till flygplats

MIKAEL MALMAEUS 2011-05-11        #17705

Efter att ett antal miljöorganisationer och närboende överklagat länsstyrelsens beslut att tillåta en civil lågprisflygplats nära centrala Uppsala avslår Miljödomstolen nu ansökan. Miljörörelsen jublar förstås – men avgörandet ligger hos regeringen som ännu inte sagt sitt.

När klimatrörelsen i Sverige uppstod på allvar var flyget en av de viktigaste måltavlorna. Mest känd blev kanske nätverket Klimax aktion mot Bromma flygplats 2007, där ett antal aktivister tog sig in och blockerade landningsbanan under en symbolisk halvtimma. Ett par månader senare bildades även Klimax i Uppsala och även där var man inledningsvis till stor del inriktad på att uppmärksamma flygets klimatpåverkan.
 
I Uppsala rör det sig om en slumrande militär flygplats – F16 vid Ärna – som genom ett nystartat bolag, Uppsala Air, blivit en våt dröm för det lokala näringslivet och en majoritet av kommunens politiker. I samarbete med Försvarsmakten har bolaget ansökt om tillstånd för 15 000 flygrörelser (starter och landningar) per år, huvudsakligen lågprisflyg till destinationer som London, Paris och Barcelona.
 
Enligt Klimataktions beräkningar skulle de flygresor som gjordes till och från flygplatsen inom ramen för ansökan orsaka utsläpp i storleksordningen 900 000 ton växthusgaser per år. Detta kan jämföras med utsläppen från hela Uppsala kommun som ligger strax under 800 000 ton per år. Trots upprepade krav från miljörörelsen redovisas dock inga sådana uppskattningar i miljökonsekvensbeskrivningen.
 
Man kan givetvis misstänka att en del av de flygresor som skulle göras från Ärna skulle skett ändå från andra flygplatser, men en andel skulle rimligen också vara nya. Med en årlig tillväxttakt i flygbranschen i Mälardalen på 4 % per år (enligt ansökan), och i en situation då Arlanda ligger nära maximalt kapacitetsutnyttjande, är det troligt att etableringen av en ny flygplats i regionen i stor utsträckning möjliggör en betydande del av den faktiska tillväxten under en följd av år.
 
Trots stora brister i ansökan sade dock länsstyrelsen som första prövnings-instans ja till ansökan. Att Miljödomstolen som andra instans nu alltså säger nej motiveras av stora brister i miljökonsekvensbeskrivningen. Det är givet att buller och störning i närmiljön bedömts som särskilt allvarliga, och opinionen från närboende har varit särskilt högljudd.
 
I slutänden vet vi ännu inte om regeringen kommer att gå på Miljödomstolens linje – men i normala fall brukar Miljödomstolens avgörande vara vägledande. Oavsett utgång så är detta en stor framgång för miljörörelsen i en tid då många stora beslut fattas som går på tvärs mot en hållbar utveckling. Att en myndighet nu faktiskt sätter stopp för etablerandet av en stor miljöstörande verksamhet trots stark påverkan från näringslivet kan förhoppningsvis visa vägen i framtiden.
 
Mikael Malmaeus, Uppsala
Engagerad i Klimax och Klimataktion



MATTIAS CARLSSON 2011-05-11        #17706
Värt att tillägga är att Miljödomstolens (MD) avslag främst grundar sig på lokaliseringsfrågan. MD anser att den civila flygverksamheten ska bedömas som ny verksamhet (förutom befintligt sjukhusflyg mm) till skillnad från den befintliga militära verksamheten. Den sökande (Försvarsmakten) måste därför visa att civilflyg på Ärna är ett bättre alternativ än att utöka verksamheten på befintliga flygplatser i närområdet (Arlanda, Västerås, Gävle, Skavsta) eller andra möjliga lokaliseringar av nya flygplatser. MD bedömer att det inte finns skäl som är starka nog för att lokalisera civil flygtrafik till Ärna istället för till de alternativ som finns.

Det finns dock fortfarade krafter inom det lokala etablissemanget som jobbar för att få regeringen att gå emot MDs beslut.

CONNY AXELSSON 2011-05-20        #17777
De är väl bara att tacka och ta emot. Synd attde inte lyckats stänga Västerås än, men det kommer förhoppningvis.
Det mest oroväckande är väl att det skall sitta jurister och besluta i dessa allvaliga frågor.
Världens mest obegåvade människor.
De ligger på samma kunskapsnivå som ekonomer, med den skillnaden att de studerat och fått betyg på att ljuga efter manus.

Flyget skall bort totalt över hela världen.
Det skall inte ske snart, det skulle ha skett för 20 år sedan, om inte kapitalägarna fått svängrum.

Hitintills är det bara terrorister som klarat att minska passagerarflyget. Tyvärr under väldigt begränsad tid.
Minnet är som bekant kort.
Vi får verkligen hoppas att andra krafter än krigshandlingar, förmår att stänga ner dessa utsläppare, i fullkomligt klorofyllfritt rum.

Varför skall det vara så svårt att få igenom det mest uppenbara, så fort det strider mot människans egoism ?

Logga in för att svara


Produkter

Konferenstjänster (2)
Konverteringskit elcykel (3)
Cyklar (6)
Elcyklar (49)
Elmopeder (5)
Elmotorcyklar (1)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Lastcyklar (4)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3215 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik